Byta bromsskiva - vanligt?

JenH

Medlem
Hej på er!
Har en fråga. Jag var hos min lokala cykelaffär för frambromsen tar väldigt dåligt och tjuter när man bromsar Jag har hydrauliska skivbromsar och cykeln är ett år gammal. Pendlar till jobbet fram och tillbaka i stadsmiljö dagligen. Tänkte att jag behövde byta belägg.
Säljaren hävdade att det var olja på skivbromsen och att jag behövde byta både bromsskiva och belägg. Jag hade min förra cykel i 7 år och behövde aldrig byta bromsskiva, detta var helt nytt för mig. Blev lite misstänksam om detta var ett säljarknep? Att han ville sälja en bromsskiva till mig?

Eller är det vanligt att man behöver byta bromsskiva regelbundet? Hade jag bara tur med min gamla cykel? Eller kanske otur med min nya? Jag tror ju inte att folk ljuger för mig, men jag blev lite ställd då jag aldrig varit med om detta förut. Om detta är vanligt - hur gör man för att inte råka ut för detta om ett år igen?
/Jens

Hej på er!
Har en fråga. Jag var hos min lokala cykelaffär för frambromsen tar väldigt dåligt och tjuter när man bromsar Jag har hydrauliska skivbromsar och cykeln är ett år gammal. Pendlar till jobbet fram och tillbaka i stadsmiljö dagligen. Tänkte att jag behövde byta belägg.
Säljaren hävdade att det var olja på skivbromsen och att jag behövde byta både bromsskiva och belägg. Jag hade min förra cykel i 7 år och behövde aldrig byta bromsskiva, detta var helt nytt för mig. Blev lite misstänksam om detta var ett säljarknep? Att han ville sälja en bromsskiva till mig?

Eller är det vanligt att man behöver byta bromsskiva regelbundet? Hade jag bara tur med min gamla cykel? Eller kanske otur med min nya? Jag tror ju inte att folk ljuger för mig, men jag blev lite ställd då jag aldrig varit med om detta förut. Om detta är vanligt - hur gör man för att inte råka ut för detta om ett år igen?
/Jens
Är inte skivan skev, väldigt repig, rostig eller ojämnt sliten behöver den inte bytas. Den går att rengöra med t.ex. bromsskiverengöring på sprayflaska (finns hos Biltema). Klossarna är knepigare. Det kan gå att hetta upp dem i en stekpanna, men jag skulle köpa nya och montera själv samtidigt som hjulet är bortplockat för skivrengöring.

Den större frågan är varför det är olja på skivan. Det händer, men då är det oftast något som läcker. Det kan vara kolven i oket, slangens infästning mot oket eller så har någon siktat helt galet när kedjan skulle smörjas.

Så sammanfattat: att mekanikern föreslår att du ska byta allt är i sig inte jättekonstigt (tid är pengar och mekanikern behöver ta betalt för att rengöra skivan), men oftast onödigt. Speciellt om du är det minsta händig själv. Oftast behövs det inga verktyg. Av med hjulen och rengör skivorna och byt belägg. Beroende på modell kan det behövas en liten insexnyckel för att lossa en liten axel beläggen glider på. Andra modeller har ett litet clips som gör samma jobb.

Det går absolut att göra rent skivor (och ev. slipa dem om de har blivit blankpolerade) men det är inte alltid helt lätt att få till det så att det blir hundra. Om jag hade en cykelverkstad så hade jag också rekommenderat byte av både skiva och belägg i ett sånt läge, det känns som att det tar för mycket tid att försöka göra rent skivor, och risken att kunden kommer tillbaka och är missnöjd är lite för stor.
Om man mekar hemma är det en annan femma, då kostar ju tiden inget, och det drabbar bara en själv om det blir halvbra.

Annars skulle jag säga att bromsskivor håller väldigt väldigt länge. Till slut slits de så klart ut, men det tar många år.

Bra tips för att inte drabbas igen är att inte använda spray-smörja på kedjan eller andra ställen i närheten av cykeln. Har man otur kan det också bero på att bromsarna läcker lite, då kommer det tillbaka hur man än gör. Då är det byte av bromsok som gäller.

Det ska gå att bädda in skivan ojämt tex genom att bromsa till stopp under inkörning. Det går i så fall att slipa ner och börja om.

Nackdelen med att låta mekaniker byta är att om man gör samma sak igen så blir resultat samma

Hej på er!

/Jens

En fråga är vad det är för märke och modell på bromsoken.

Om det är oken som läcker, räcker det inte att byta/göra rent skivor och belägg, då är det snart olja på grejerna igen.

När jag pendlade året runt gick det ett ok om året. Troligen på grund av salt. (Shimano deore och slx).
Kanske finns det tåligare och då kanske värt att uppgradera? Om det nu är läckande ok. Det bör mekaniken kunna bedöma.

Jag håller med om ovanstående att det nog är rimligt att en verkstad vill byta skivor istället för att göra rent. Men be att få tillbaka skivorna så kan du göra rent dem till nästa gång.

Det är nog rimligt att byta men jag tvivlar på att det är rimligt att mekanikern kör in grejorna.
Om man inte kör in och inte gör rent kan man få byta skivor en gång i veckan

Fast på en pendlare är problemet snarast att de aldrig körs varma, än smuts eller eventuella läckage i sig.

Min DH småläcker också, varje vår tar det ett helt åk innan det går att bromsa över huvud taget. Men sen funkar det prima hela säsongen. Eftersom de körs varma regelbundet och smutsen hinner nötas/värmas bort.

Pendlaren fisbromsar jag lite med, det är bara en tidsfråga innan det börjar gnissla. Men det går heller inte att bry sig för mycket om det, jag hade kört lite eldkastare på beläggen och vart nöjd om det bara gnisslar lite.

Fråga verkstaden en vända extra om de verkligen kollat bromsoken ordentligt, så det inte är därifrån oljan kommer. Det räcker med ett sjukt litet läckage för att sabba nya beläggen och nästa skiva också…

Hej alla. Tack för svar! Det verkar som att det kan vara bromsoken som läcker. Skall kolla med verkstaden om de har kollat på det.

att det är fett och smuts på skivan är inte ett vettigt skäl till byte av skiva. däremot att åtgärda källan till smutsen.

när det är sagt har vissa skivor sina lättningshål gjorda på ett ojämnt sätt, viket ger ojämnt slitage.

det kan ställa till det om man återkommande byter mellan flera hjulpar. krävs då ett visst mått av inkörning varje gång man byter hjul.

men om det är bara ett enda hjulpar som används är det bara att köra in de nya beläggen, sedan tuta och köra.

skrikande bromsar beror på att det blir resonans mellan det iofs normala gnisslet i bromsarna och någon annan faktor. i min erfarenhet är det mer än ofta ekrarna. om man ser till att spänna dem, minskar man risken för att egenfrekvenserna skall sammanfalla. man kan också sikta in sig på bromsarnas egna frekvens via andra belägg eller skivor.

enligt mig är det inte lika effektivt, effekten dessutom övergående.

Hade liknande problem på en hoj som blev märkbart bättre efter några dagar genom fint grus/sand, lera o annat djävulskap. Den eventuella olja och glasning som fanns hade inte en chans. För att bromsarna ska må bra i längden måste de användas ordentligt är min slutsats.

Om det är Shimanobromsar så verkar det finnas måndagsex som börjar läcka. Jag bytte allt när det hände mig, bromsar + skivor. Inte haft problem med läckage sen dess, nya bromsarna gått 7+ år.

Jo det är lite lotteri.

Men till en pendlare duger också deras billigaste för 300 kr för en hel uppsättning fram och bak bra, då kan jag leva med om det behövs ett byte nån gång ibland.

Annars skulle jag säga att bromsskivor håller väldigt väldigt länge. Till slut slits de så klart ut, men det tar många år.
+1 Jag byter mina när de är så skeva att jag inte vågar eller kan få de rimligt raka igen. Tror aldrig jag bytt för att de slitits ner. Jag har heller aldrig bytt för att de kontaminerats. Oftast löser det sig efter tuff turs bromsning förutsatt att det inte är läckage.

Eftr runt 22000 km håller jag på att byta skivor på min ”bergscykel”. De är så slitna att jag inte vågar chansa helt enkelt. En kollapsat bromsskiva på väg utför är inget att sträva efter.
Men det är första bytet nånsin. Hade den enbart körts i Sverige skulle skivorna säkert sett ut som nya.

Ja köpte fram bak för 29e euro precis. Skulle nog säga att billiga wide organic är lättare att få rätt på. Å om frambromsen låter är det ibland för att den knappt används.

Skivor däremot har jag helst dyra.

Varför använder du inte frambromsen? Eller gör du bara stoppsladdar?
Barnens verkar bli smutsiga fram. Min enda pendling var förra läsåret när jag fick följa grabben till skolan på en radon hybrid jag ärvt av spacekitty. Den bromsar fint fram å bak.

Sen släppar väl bak mer i park för de flesta och är därför torr och ren. Sam hill ska ju kört metall bak och organic fram. Därför gör jag också det och skulle säga att det är tystare tex när det är blött

Tillbaka
Topp