[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Visst är det så. Sen tycker jag inte allt är kasst för det. Gillar upploppet.
Upploppet är bra men det där långa glidpartiet är sådär, ffa när det är ospårat. Kurvan inför upploppet är dock det stora problemet. Är ju närmast som gjord för strul.

Vet inte om det finns någon möjlighet att ändra banan till något bättre. Den var ju annorlunda tidigare. Har för mig att de kom in annorlunda på upploppet då.

Dagens behållning var ju ändå att Sundling gav Skistad en näsknäpp på hemmaplan. Och det på en inte alltför lång bana och i ett lopp som inledningsvis gick rätt lugnt.

– Det gjør kjempevondt. Jeg gjør mitt ytterste i dag, jeg får ut det jeg har. Neste gang, sier Skistad til Drammens Tidende etter målgang.

– Jeg er skuffa, men jeg er ikke bedre. Sundling er bedre, rett og slett. Jeg har en jobb å gjøre.

Hela tävlingen var väl mer eller mindre parodi. Jag tror FIS kommer ta en riktig funderare på om Drammen ens ska vara kvar. Speciellt nu när gullgutten gjorde illa sig också. Det är värdelöst när så många av favoriterna drabbas av banan, Svahn, Kläbo, Ogden, Myhlback....
Drammen är tydligen inte med i programmet för nästa säsong. Så vi får väl se om den kommer tillbaka 2027/28-säsongen.

Drammen är tydligen inte med i programmet för nästa säsong. Så vi får väl se om den kommer tillbaka 2027/28-säsongen.
Var ser du det. Det enda programmet jag hittar har drammen med.

Bilagor

• IMG_3313.webp
    IMG_3313.webp
    146.9 KB · Besök: 24
Hur ser det ut i uschlehamn nu? Har de öht några spår, eller är det en snösträng på nån km? Kan ju ge en föraning om hur VC-avslutningen nästa år blir, den ligger ju ytterligare nån vecka senare i mars än där vi är nu.
Lär väl oavsett bli en lerig fyllefest för bönderna på ”schlätta”, utanför spåren lär det knappast finnas nån snö.

Hur ser det ut i uschlehamn nu? Har de öht några spår, eller är det en snösträng på nån km? Kan ju ge en föraning om hur VC-avslutningen nästa år blir, den ligger ju ytterligare nån vecka senare i mars än där vi är nu.
Lär väl oavsett bli en lerig fyllefest för bönderna på ”schlätta”, utanför spåren lär det knappast finnas nån snö.
Det intressanta är inte hur spåren är nu, utan hur stort snölagret inför nästa år är!

Ja, att det skulle gå att köra utan konstsnö är ju rätt otroligt. Frågan blir ju då dels hur mkt konstsnö de kommer att kunna ha tillgänligt och hur stor risken är att det blir så varmt att det blir omöjligt att få det att bli något annat än "sockersörja" ens med saltning.

Mängden konstsnö beror väl dels på hur mkt de nu har sparat och hur mkt av det som "överlever" ett år och dels hur mkt de kommer att kunna tillverka nästa vinter, samt ev. vad de till nöds kan transportera från andra platser.

Vad gäller temperatur i andra halvan av mars i Götaland är det ju lite gambling. I värsta fall, vad gäller detta evenemang kan det ju vara 20 grader varmt. Då blir det nog svårt att få några bra förhållanden.

Med tanke på hur hårt han dunkade i skallen i backen så är jag inte så förvånad.

Uppsala är väl reservort så jag är inte orolig.

Blir det femte raka för Nygaard eller kan någon svensk fixa första svenska herrsegern sen 2009?

Kan Stina upprepa fjolårssegern på damsidan eller kan Alnaes ta en seger i sin sista start? Eller kan Fleten köra ifrån konkurrenterna så mkt att hon håller undan utför.

Senast ändrad:
Inte bara jag som tror det blir kaos i tv
På plats blir det säkert roligare, ja.

Inte bara jag som tror det blir kaos i tv
På plats blir det säkert roligare, ja.
Finns det någon med lite koll som inte har farhågor kring det där upplägget?

Undrar lite vad det är som är gör att Myhlback inte orkar gå med.
Är det syreupptag?
Är det någon sorts förmåga till hård stakning under lång tid, alltså mer styrka än hjärta/lungor?
Är det att han kör lite ryckigt? Tycker ibland man kan se att han bränner av en raket för att täta en lucka tidigt i loppet och lite får betala efter

Tycker ibland Bångman skulle ta det lite försiktigare med dragjobbet. När hon nu var loss med Silje och Emilie så tog hon en rejäl förning och när hon sen kom ner på sista rulle så kändes det som hon var lite märkt av dragjobbet och fick slita för att hänga med. När det går uppför är det väl en sak att vara framme och dra, men i lättåkta partier tycker jag hon skulle kunna spela lite på att de andra är "stjärnorna" och att hon i alla fall är försiktigare med dragjobbet.

Tror på Slind eller möjligen Alnaes i damklassen.

I herrklassen känns det som Syrstad måste mattas lite för att de andra ska ha en chans. Än så länge är han ju brutal.

Lindström står och stakar medan Fleten står och glider längst fram i täten. Hm ...

Undrar lite vad det är som är gör att Myhlback inte orkar gå med.
Är det syreupptag?
Är det någon sorts förmåga till hård stakning under lång tid, alltså mer styrka än hjärta/lungor?
Är det att han kör lite ryckigt? Tycker ibland man kan se att han bränner av en raket för att täta en lucka tidigt i loppet och lite får betala efter
Ja bra fråga. Syrstads uppvisning på Vasan var det 2024? var ju mer hård stakning än syreupptag kan man tänka. Men då var väl Myhlback väldigt nära iofs.

idag har jag kollat hela tiden och vet inte hur det brukar se ut men Nygaard känns ju inte som en kapacitetsåkare och han brukar ju vinnaBirken vilket känns lite konstigt ändå.

Nja, känns som det kan bli helnorskt på pallen på både herr- och damsidan i år.

Ja bra fråga. Syrstads uppvisning på Vasan var det 2024? var ju mer hård stakning än syreupptag kan man tänka. Men då var väl Myhlback väldigt nära iofs.

idag har jag kollat hela tiden och vet inte hur det brukar se ut men Nygaard känns ju inte som en kapacitetsåkare och han brukar ju vinnaBirken vilket känns lite konstigt ändå.
Syrstads seger 2024 var ju överlägsen (nästan 4 minuter). Myhlback var väl däremot nära andraplatsen.

Syrstads seger 2024 var ju överlägsen (nästan 4 minuter). Myhlback var väl däremot nära andraplatsen.
Ah då mindes jag fel.

Men det jag tänker är att det är inte säkert att det är så mycket syreupptag även på ett sånt lopp som Birken. Både Runar och Nygaard har ju varit bra och dessa känns ju mer kraftfulla än har bra syreupptag.

Men ja.. det var inget svar på din fråga så sett.

Ah då mindes jag fel.

Men det jag tänker är att det är inte säkert att det är så mycket syreupptag även på ett sånt lopp som Birken. Både Runar och Nygaard har ju varit bra och dessa känns ju mer kraftfulla än har bra syreupptag.

Men ja.. det var inget svar på din fråga så sett.
Nej, jag har också svårt att ens ha någon soffgubbegissning kring detta. Sen spelar det ju kanske viss roll hur hårt det körs i första backen vad det gäller syreupptagets inverkan. Lite mer återhållsam åkning där gör borde sätta hjärta och lungor på mindre prov.

Det är ju i alla fall tydligt inte samma kapacitetsbana som Reistad.

Nej, jag har också svårt att ens ha någon soffgubbegissning kring detta. Sen spelar det ju kanske viss roll hur hårt det körs i första backen vad det gäller syreupptagets inverkan. Lite mer återhållsam åkning där gör borde sätta hjärta och lungor på mindre prov.

Det är ju i alla fall tydligt inte samma kapacitetsbana som Reistad.
Nä precis. Vasan, Birken, Marcialonga osv är ju lite olika men ändå "vanliga" långloppsåkare som vinner. Reistad blir ju något annat.

Förvånad att Slind och Fleten inte tryckt upp tempot.

Lindström håller på att gneta sig till titeln som "Dagens gnetare".

Tufft i TV-soffan nu med tre tävlingar samtidigt - herrar och damer i Birken och herrar + herrfemmilen.

Tror Laggar får lägga sig på norskt träningsläger. Lager 157 har ju haft kanonskidor i VL ett antal år nu men i Birken känns det som Lager-vallarna inte lyckats lika bra.

Edit: Eller var det att Myhlback drog nitlotten? Järnberg sa väl något om lite olika preparering av skidor.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp