Hör upp, cykel i media-tråden

Kan Edvin Anger springa 10k (väglopp) på 31:37 så... 🙂

Edit: jag missförstod, du menade nog "i jämförelse med världseliten". Men det får stå kvar för de som inte vet hur snabb 100 kg längdåkare kan var på löpning. 🏃‍♀️
Ja, jag tänkte om Kläbo kunde gå in som 388:e bäste cyklist genom tiderna inom någon specialitet (spurtare, klättrare, ...).

Apropå kommunala cykelvägar, detta är en kommunal cykel/gångbana i cykelstaden Malmö. Borta vid bron är den asfalterad, 2-3 meter bred, och fram till punkten där bilden är tagen är det en vanlig grusväg. Sommartid är den ibland knappt framkomlig pga växtligheten. Bananverket håller ibland det värste borta närmast staketet mot järnvägen men där är det inte cyklingsbart.
Visa bilaga 810997
Mellan Lockarps Kyrkoväg-Sofiedalsvägen. Heter Lockarps Bangårdsväg…
Du har ju fotat den från fel håll! Den börjar, som du påpekar, från Sofiedalsvägen som en normal GC-väg

Bilagor

• Screenshot_20260226_203343_Dagens Nyheter.webp
    Screenshot_20260226_203343_Dagens Nyheter.webp
    184.7 KB · Besök: 35
Kommunen har flera trafikföreskrifter om väjningsplikt mot Dragongatan-Nygatan men jag har upptäckt en skillnad i hur föreskrifterna är formulerade, ett förbiseende från kommunens sida.

Föreskrifterna om väjningsplikt på Hovrättsgatan (en föreskrift för var körriktning, från 2012) säger "Förare av fordon [...] på Hovrättsgatan [...] har väjningsplikt mot fordon på Nygatan."
Föreskriften om väjningsplikt på Brogatan (samma situation men ett kvarter västerut, från 2015) säger "Förare av fordon på Brogatan [...] har väjningsplikt mot fordon på Dragongatan och Dragongatans förlängning österut." (Min fetstil.)
Tycker många diskussioner om trafikolyckor mellan bilar och cyklar fastnar i vem som har mest väjningsplikt baserat på skyltning, föreskrifter eller vad det är för typ av väg som ansluter.

Jag tror att orsaken i alla liknande olyckor har att göra med sikt och hastighet, alltså trafikplanering.
Båda personerna kommer in i en korsning med alldeles för dålig sikt, vilket kräver att någon av dem nästan stannar för att ha möjlighet att undvika en olycka ifall motstående part kör på som vanligt.
Om man istället gör en riskanalys av varje korsning där man tvingar cykelvägar och bilvägar att korsa varandra så kan man utforma korsningen så att sikten förbättras eller att hastigheten naturligt begränsas.

Då detta är en cykelväg dit majoriteten av öst-västlig trafik styrs så borde ju den korsande biltrafiken ha stopplikt, likt korsningen innan. Hovrättsgatan är så pass lågt trafikerad så den trafiken påverkas väldigt lite.

Tycker många diskussioner om trafikolyckor mellan bilar och cyklar fastnar i vem som har mest väjningsplikt baserat på skyltning, föreskrifter eller vad det är för typ av väg som ansluter.

Jag tror att orsaken i alla liknande olyckor har att göra med sikt och hastighet, alltså trafikplanering.
Båda personerna kommer in i en korsning med alldeles för dålig sikt, vilket kräver att någon av dem nästan stannar för att ha möjlighet att undvika en olycka ifall motstående part kör på som vanligt.
Om man istället gör en riskanalys av varje korsning där man tvingar cykelvägar och bilvägar att korsa varandra så kan man utforma korsningen så att sikten förbättras eller att hastigheten naturligt begränsas.

Då detta är en cykelväg dit majoriteten av öst-västlig trafik styrs så borde ju den korsande biltrafiken ha stopplikt, likt korsningen innan. Hovrättsgatan är så pass lågt trafikerad så den trafiken påverkas väldigt lite.
I den bästa av världar är regleringen bara en formalisering av ett beteende som redan är logiskt utifrån utformningen på platsen, så ja du har helt klart en poäng.

Vad Boström missar är att cyklister och bilister redan delar körfält. Förmodligen är Håkan en av dem som tror att gående och cyklande är samma trafikslag, s.k. "gång- och cykeltrafikanter". Han förstår därför inte varför inte alla gående som använder tvåhjuliga trampfordon bara håller sig på trottoaren som alla gående som går med fötterna.

"Kraschen som förstörde en karriXXX -kropp.". 2 på samma Rampage, Redbull måste vara stolta :-P
Jag såg Emils inlägg på insta i morse. Det låter osannolikt att han ska kunna komma tillbaka, när man läser hans text mellan raderna. Hoppas att han blir så pass bra att han kan leva ett normalt liv i alla fall. Rampage har spårat ur lite tycker jag.

Från -24 men sevärd

"Följ med på en episk bikepacking-resa med mountainbike runt Mälaren tillsammans med OS-medaljören Jenny Rissveds och Sarah Swallow."

Från -24 men sevärd

"Följ med på en episk bikepacking-resa med mountainbike runt Mälaren tillsammans med OS-medaljören Jenny Rissveds och Sarah Swallow."
Drygt bara att de spegelvänt bilden ibland!
IMG_0764.webp

Senast ändrad:
Slutade tydligen på värsta tänkbara sätt. ☹️

Av klockslaget och artikelns bilder att döma så gissar jag att lastbilsföraren haft solen i ögonen (kört västerut på Lockarps kyrkoväg rakt mot solnedgången), gjort en vänstersväng och då kört på cyklisten som var på väg åt andra hållet. Lockarps kyrkoväg i sig är en hastighetssäkrad 40-väg.

Av klockslaget och artikelns bilder att döma så gissar jag att lastbilsföraren haft solen i ögonen (kört västerut på Lockarps kyrkoväg rakt mot solnedgången), gjort en vänstersväng och då kört på cyklisten som var på väg åt andra hållet. Lockarps kyrkoväg i sig är en hastighetssäkrad 40-väg.
Enda vänstersvängen man kan göra där på väg västerut är mot Råvägen, strax efter ett rätt brutalt farthinder.
Då kan man spekulera i om sjåffören haft annat för sig än att titta på vägen.
Men det är spekulationer.

Vad är det egentligen för skillnad före och efter t ex Östra Hamngatan blev cykelfartsgata? Innan gick det inte att köra om en cyklist och nu får man det inte?
Där byggdes ju gatan om för att befästa ett befintligt beteende, långt innan regleringen cykelgata kom till. Du kunde ändå inte köra om eftersom körfältet inte riktigt är 1 bil + 1 cykel brett. Men just Redbergsvägen som nämns i insändaren är backe, den funkar lite sämre än övriga tycker jag.

Där byggdes ju gatan om för att befästa ett befintligt beteende, långt innan regleringen cykelgata kom till. Du kunde ändå inte köra om eftersom körfältet inte riktigt är 1 bil + 1 cykel brett. Men just Redbergsvägen som nämns i insändaren är backe, den funkar lite sämre än övriga tycker jag.
Den byggdes väl inte om? Man lade gatsten utmed sidorna men den blev väl varken smalare eller bredare? Har man smalnat av Redbergsvägen eller tagit bort cykelbana där? Jag har bara kört/cyklat där efter att det blev cykelfartsgata.

Den byggdes väl inte om? Man lade gatsten utmed sidorna men den blev väl varken smalare eller bredare? Har man smalnat av Redbergsvägen eller tagit bort cykelbana där? Jag har bara kört/cyklat där efter att det blev cykelfartsgata.
Ombyggnad = lägga gatsten. Gatorna i övrigt ser ut som innan men då var det asfalt kan till kant.

Gemensam nämnare är också att det inte ryms cykelbana på bredden där det gjordes (inte längs hela iaf).

Gillar cykelfartsgata som princip men kan verkligen hålla med om att redbergsvägen är lite udda. Fungerar väl när gemene happyit kommer med klipp i benen men när vem som helst skall upp tar det ju ett tag. Skapar nog onödig friktion.

Inte Sverige även om det säkert finns idioter här också. Vill minnas att jag såg det här när det var på tapeten.
TLDR?: Cyklisten blev fälld i rätten men straffet ska/kan ha mildrats av den mediala hatstorm som filmen medförde. Cyklisten stämde pappan till flickan för den skada publiceringen medfört varpå pappan dömdes till att betala 4500€ i skadestånd. Pappan överklagade och har nu fått rätt efter sex år.

Fast smärta och lidande är väl om man ska vara ärlig inget som är unikt inom cykelsporten. Sen kan det komma i lite olika form, längd och intensitet.

(Artikeln bakom betalvägg så jag kan bara gå på det som står ovan)

Fast smärta och lidande är väl om man ska vara ärlig inget som är unikt inom cykelsporten. Sen kan det komma i lite olika form, längd och intensitet.

(Artikeln bakom betalvägg så jag kan bara gå på det som står ovan)
Är inte alltid helt enig med Croneman, men här tycker jag han är spot on.
(Med +Allt kan man läsa alla Bonniermedia.)

Är inte alltid helt enig med Croneman, men här tycker jag han är spot on.
(Med +Allt kan man läsa alla Bonniermedia.)
Som sagt kommer jag inte in bakom betalväggen då jag inte har någon inloggning så det är då förstås svårt att gå i någon riktig polemik.

Om artikeln är ett försök att säga att cykelsporten skulle vara unik/värst vad det gäller att tåla lidande/smärta så blir det dock lite av det klassiska "det beror på hur man mäter".

Som sagt kommer jag inte in bakom betalväggen då jag inte har någon inloggning så det är då förstås svårt att gå i någon riktig polemik.

Om artikeln är ett försök att säga att cykelsporten skulle vara unik/värst vad det gäller att tåla lidande/smärta så blir det dock lite av det klassiska "det beror på hur man mäter".
Nä, har man inte läst artikeln är det så klart svårt att uttala sig om dess innehåll.

Efter mtb-, fixed gear-, gravel-, racer, retro bikes osv, blir kanske stance bikes nästa cykeltrend?

Senast ändrad:
Se upp för polisbilar på götgatan. :)
Så jävla dumt att använda på cyklar. Herregud. Hur många uppskattar vi ens har hastighetsmätare på sin cykel? Och tillförlitlig sådana? Tex mätning via GPS kan visa riktigt fel inne i staden. Sitter jag still i min lägenhet tex blir min Garmin helt vild.

Jag tror nog att jag ofta går snabbare än 7 km/h. Ska jag få böter då också?

Tillbaka
Topp