Fotbroms eller handbroms?

Emmchen82

Medlem
Alltså, de cyklar jag helst vill köpa (frog/islabikes/woom) till min 4,5-åring har ju inte fotbroms. Vad jag förstår är de cyklarna alla bättre anpassade för barns storlek och styrka.

Men enligt Transportstyrelsen måste ju cyklar med ramhöjd under 68 cm ha fotbroms och det har de ju inte.

Hur tänker ni andra där??

Tror de flesta här inne ignorerar Transportstyrelsen i den frågan. Vi har bara haft barncyklar med handbromsar.
Ja, jag har svårt att helt förstå den regeln. Också då fotbromsen ju gör cykeln tyngre(?) och jag precis ägnat rätt mkt tid åt att leta en så lätt cykel som möjligt åt barnen eftersom de tyngre som testats har varit hopplöst svåra.

Alltså, de cyklar jag helst vill köpa (frog/islabikes/woom) till min 4,5-åring har ju inte fotbroms. Vad jag förstår är de cyklarna alla bättre anpassade för barns storlek och styrka.

Men enligt Transportstyrelsen måste ju cyklar med ramhöjd under 68 cm ha fotbroms och det har de ju inte.

Jag har aldrig haft en cykel med ramhöjd över 68 cm och kör glatt med handbromsar enbart 😎

Jag har testat båda till mina barn och min slutsats är att fotbroms är dåligt till barn, det finns ingenting bättre med det.

Nu har minstingen bytt till 20" med 7växlar och det tog 2 minuter att lära sig cykla utan fotbroms, den större hade ingen fotbroms redan på 16" och det var aldrig något problem utan bara fördelar.

Jag har testat båda till mina barn och min slutsats är att fotbroms är dåligt till barn, det finns ingenting bättre med det.

Nu har minstingen bytt till 20" med 7växlar och det tog 2 minuter att lära sig cykla utan fotbroms, den större hade ingen fotbroms redan på 16" och det var aldrig något problem utan bara fördelar.
Ja, alltså barnet i fråga har ju redan lärt sig använda handbromsen eftersom barnet haft det på sin balanscykel...

Ja, alltså barnet i fråga har ju redan lärt sig använda handbromsen eftersom barnet haft det på sin balanscykel...

Då tycker jag du fortsätter med det om det är det på cyklarna du vill köpa. Jag har fegat och släppt lite på frambromsen från början så dom inte nyper fel och får en flygtur första dagarna och sakta spänt mer och mer utan att berätta.
Återstår att se om det funkar lika bra för nr 2 också, vi är inte där än.

Senast ändrad:
Transportstyrelsen är irrelevant som så många andra gånger.
Ett barn som ska broms smed fötterna måste både hålla balansen och trampa bakåt, samt vänja av sig vid att sätta ner fötterna ”om det blir fel”.

Eftersom broms på bakhjulet inte ger nån retardation att tala om utan bara sladd och kontrollförlust, är det bättre för alla stakeholders om barnet lär sig handbromsa från första början.

Jag tänker att du inte har läst 1 kap. 1 a § i
Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar (TSFS 2009:31). Läser man den framgår att handbromsade barncyklar går utmärkt att både köpa och cykla utan att bryta mot den föråldrade föreskriften om fotbroms för barncyklar.

Jag tänker att du inte har läst 1 kap. 1 a § i
Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar (TSFS 2009:31). Läser man den framgår att handbromsade barncyklar går utmärkt att både köpa och cykla utan att bryta mot den föråldrade föreskriften om fotbroms för barncyklar.
Förstår inte helt vad du refererar till?

Jag har för mig att det inte handlar om ramhöjd utan sadelhöjd så skicka med en väldigt lång stolpe så går det bra
Det är det, men cyklarna i den stl har inte så höga maxhöjder på sadel.

Jag förstår väl bara inte varför fotbroms anses så överlägset handbroms, om handbromsen är byggd för att kunna användas av barnet som framför cykeln.

Jag förstår väl bara inte varför fotbroms anses så överlägset handbroms, om handbromsen är byggd för att kunna användas av barnet som framför cykeln.

Min teori: i 1978 var de flesta handbromsarna riktigt dåliga, åtminstone i Nederländerna där jag bodde i den tiden. Förutom icke-optimala konstruktioner var fälgarna ofta gjort av stål, som ger mycket sämre bromsverkan. Det var svårt för en vuxen att bromsa i tid vid en nödbromsning med handbroms på vanliga cyklar. Ett barn hade ännu mer problem, medan ben är mycket starkare än fingrar. Över tiden har handbromsarna blivit mycket bättre i mosats till fotbromsen.

Förstår inte helt vad du refererar till?
Kravet på fotbroms för barncyklar står i 2 kap 2 § sagda föreskrift. Men enligt den § som jag nämnde gäller inte kraven under vissa förutsättningar, då gäller bara att handbromsarna ska ge ”likvärdig säkerhetsnivå”.

”1 a § De tekniska kraven i dessa föreskrifter gäller inte för ett fordon som
1. lagligen har tillverkats eller satts på marknaden i en annan medlemsstat inom EU eller i Turkiet, eller
2. lagligen har tillverkats i ett EFTA-land som har undertecknat EES-avtalet.

De tekniska kraven i dessa föreskrifter ska däremot gälla i de fall då Transportstyrelsen kan visa att fordonet i fråga inte uppnår en säkerhetsnivå som är likvärdig med den som garanteras genom dessa föreskrifter.”

varje gång jag råkar framföra en cykel med endast fotbroms slås jag av hur krångligt det är att bromsa till stopp, och i samma sekund sätta ner foten.

ska man nu ha fotbroms bör cykeln enligt mig därför dessutom ha handbroms.

bättre bromseffekt blir en bonus.

Senast ändrad:
fotbromsparagrafen e urgammal o förlegad som många andra paragrafer

utifrån egen erfarenhet så ett barn som far iväg o hamnar i en paniksituation trampar inte på fotbromsen utan dom släpper pedalerna benen rakt ut o nyper tag i bromsen på styret vilket orsakar en flygtur då endast frambroms finns på styret på en fotbromsad cykel...

en barncykel med dubbla handbromsar där barnet e lite ovan cykeln så ställer man främre handbromsen så pass så den bromsar men inte låser hjulet fullt ut förens bromshandtaget tar i styret sen att bakbromsen tar riktigt bra får då barnet panik o nyper fullt på bromsarna så sladdar bara cykeln o inte att dom flyger över styret sen justerar man frambromsen mer o mer ju mer van dom blir me cykeln..

så har ja gjort me alla släktens ungar och lärt samma teknik till många av de föräldrar som köpt barncyklar av mej i butik

Tänk på att lagen är från en tid då barncyklar såg ut så här:
IMG_8424.webp

Edit: och då vill man ju kunna göra en bad ass fotbromssladd med tyngdpunkten långt bak!

Senast ändrad:
Har sett att jänkarna säljer konverterings kit. Eftersom det verkligen inte får säljas får man byta frihjul eller vad det är hemma.

Jag tänker att regeln är uråldrig och syftar till att cykeln ska ha en bra broms. En välskött handbroms är bättre än ditto fotbroms. Skulle någon konstapel ha synpunkter på att barnens cyklar saknar fotbroms skulle jag bli rättshaverist. Våra barn har haft enbart handbroms sedan de hade balanscykel.

varje gång jag råkar framföra en cykel med endast fotbroms slås jag av hur krångligt det är att bromsa till stopp, och i samma sekund sätta ner foten.

ska man nu ha fotbroms bör cykeln enligt mig därför dessutom ha handbroms.

bättre bromseffekt blir en bonus.
De flesta av oss har två ben så hur svårt ska de va att fotbromsa med det ena och ta mark med det andra?
Finns det nyare fotbromsade cyklar idag utan även broms fram? Man får nog rota fram en Nordstjernan från 1935 ur något förråd för att hitta en sån raritet.
Men därutöver tycker även jag att handbroms är bättre ur alla synpunkter.

Det finns ju andra regler som bestämmer hur bromsarna skall vara beskaffade, så den om fotbroms kan helt enkelt tas bort. Det har bl a diskuterats här.

De flesta av oss har två ben så hur svårt ska de va att fotbromsa med det ena och ta mark med det andra?
Finns det nyare fotbromsade cyklar idag utan även broms fram? Man får nog rota fram en Nordstjernan från 1935 ur något förråd för att hitta en sån raritet.
Men därutöver tycker även jag att handbroms är bättre ur alla synpunkter.
du kanske kan hålla med om att visst mått av timing och koordination krävs? koordination som inte är självklar för en femåring. och just barncyklar är ofta fotbromsade utan handbroms.

barnen löser gärna stannandeproblemet på sådana cyklar genom att på slutet släpa i fötterna. det slipper man åse om de använder handbroms.

du kanske kan hålla med om att visst mått av timing och koordination krävs? koordination som inte är självklar för en femåring. och just barncyklar är ofta fotbromsade utan handbroms.

barnen löser gärna stannandeproblemet på sådana cyklar genom att på slutet släpa i fötterna. det slipper man åse om de använder handbroms.
Ja men visst.
Fast även barn kan ju lära sig att koordinera. Om de måste.
( det är inget försvar för fotbroms)

Kan ju nämna att avkomman vägrar använda handbromsarna som sitter på cykeln så då är fotbroms ändå rätt bra :D (vägran innefattar även växlar, oklart vad som hänt)

Vi körde fotbromsade cyklar till barnen när de var små, eftersom vi cyklade ca 2km med dem till skolan året runt och tänkte att risken med små frusna händer i tumvantar när det var kallt skulle kunna vara knöligt med handbromsaer..
Handbromsar/hydraul-bromsar i lägre prissegment är ju i allmänhet rätt kass.
Främsta nackdelen var att de cyklarna vägde apa.

Hade jag haft små barn nu hade jag nog gått på lättare cyklar med handbromsar och monterat Deore eller bättre med korta bromshandtag och servowave (eller motsvarande) som nog är lättare att hantera med små händer.

Tillbaka
Topp