Det här med träningszoner...

Kohlswa

Medlem
Jag använder interaktiv trainer (Neo 2T) med pulsband. Jag har tills nu haft 2-3 hårda pass varje vecka där jag för det mesta ligger i zon 4. Har gjort så nu i kanske 6 månader men tycker inte min kondition och styrka blir märkbart bättre. Passen brukar vara mellan 1 tim och 1 tim 40min. Vad gör jag för fel? Har skummat lite på nätet och sett att man ska cykla mycket i zon 2 och 3. Hur lägger ni upp er träning?

MAN SKA - ingenting. Hur du ska träna beror på dina omständigheter. Hur mycket tid har du att träna per vecka, vilka styrkor / svagheter har du, är du spurtstark eller mer av en gnetare? Är du erfaren eller relativt ny cyklist?
Vad vill du uppnå med din träning?
Hur är dina zoner fastställda? Vad kör du för zonsystem?

Det finns en massa saker att ta hänsyn till för ett optimerat träningsprogram. Och ibland räcker det väl bara med att göra nånting, som alltid är mer än ingenting:)

Jag kör mycket kortare, endast 30 min!
Kör i princip bara 4x4 i zon 5.
Och jag har haft nöjet att kunna skruva upp effekten på passet från 100% till 104-105% sen oktober.
Är också nöjd med vad jag presterar i 20 min för att uppskatta ftp:n.

Bilagor

• IMG_0300.webp
    IMG_0300.webp
    52.4 KB · Besök: 70
MAN SKA - ingenting. Hur du ska träna beror på dina omständigheter. Hur mycket tid har du att träna per vecka, vilka styrkor / svagheter har du, är du spurtstark eller mer av en gnetare? Är du erfaren eller relativt ny cyklist?
Vad vill du uppnå med din träning?
Hur är dina zoner fastställda? Vad kör du för zonsystem?

Det finns en massa saker att ta hänsyn till för ett optimerat träningsprogram. Och ibland räcker det väl bara med att göra nånting, som alltid är mer än ingenting:)
Vad jag vill är att jag ska orka cykla längre men också snabbare på sträckor på ca 30km. Jag försöker få en bättre kondis för att stärka hjärta och lungor

Ganska förenklat men med någon sorts korn av sanning:

Vill du köra längre - gå ner i intensitet så orkar du längre. Se till att få i dig energi s.a. du inte bonkar.

Vill du bli snabbare - cykla snabbare, men du kommer då i alla fall inledningsvis att behöva göra det under kortare tid.

Hur har du fastställt dina zoner?
Och vad innebär mestadels? Kör du klassiska intervallblock t.ex. 4*15 minuter / 3*20 eller hur ser dina pass ut? 1h 40 i zon 4 är rätt tufft om man har rätt på sina zoner.

Hur mäter du utvecklingen på trainern?

Som sagt, ju mer du berättar om vad du gör idag, och var din nivå ligger idag desto bättre råd kan du få.

30 km distanser - kör du tempo eller varför just 30 km? Har du effektmätare ute?

Och vad innebär mestadels? Kör du klassiska intervallblock t.ex. 4*15 minuter / 3*20 eller hur ser dina pass ut? 1h 40 i zon 4 är rätt tufft om man har rätt på sina zoner.

Som sagt, ju mer du berättar om vad du gör idag, och var din nivå ligger idag desto bättre råd kan du få.

30 km distanser - kör du tempo eller varför just 30 km? Har du effektmätare ute?
Skulle vilja sticka ut huvudet och säga att om zonerna är rätt för TS, är det i princip fysiskt omöjligt att ligga i zon 4 under 100 minuter. Det motsvarar ju i princip FTP i 40 minuter till. Kan säkert gå som proffs, men annars? Näe.

Senast ändrad:

Jag använder tacx program för trainer. Alltså Garmins egen mjukvara. Där finns det färdiga filmer med olika svårighetsgrader på banorna. Det är Garmin connect som skapat zonerna för mig. Bifogar en exempelbild på mitt senaste pass på 41km. Där låg jag enligt Garmin i 1tim och 11min i zon4

Bilagor

• Screenshot_20260315-184732.webp
    Screenshot_20260315-184732.webp
    21 KB · Besök: 94
Jag använder tacx program för trainer. Alltså Garmins egen mjukvara. Där finns det färdiga filmer med olika svårighetsgrader på banorna. Det är Garmin connect som skapat zonerna för mig. Bifogar en exempelbild på mitt senaste pass på 41km. Där låg jag enligt Garmin i 1tim och 11min i zon4
Du ska ha fler zoner i appen tycker jag. Och det är kraftzonerna som är lättast att göra träningsupplägg efter. Då vet du bättre om du förbättrar din prestationsförmåga.

Hur upplevde du det passet?

Skulle vilja sticka ut huvudet och säga att om zonerna är rätt för TS, är det i princip fysiskt omöjligt att ligga i zon 4 under 100 minuter. Det motsvarar ju i princip FTP i 40 minuter till. Kan säkert gå som proffs, men annars? Näe.
Det är det jag gör varje dag när jag pendlar till jobbet. Men är relativt otränad så allt är zon 4 för mig.

Gör du samma sak hela tiden kommer kroppen vänja sig vid det och inte ha något behov av mer styrka och uthållighet.
Kroppen vänjer sig inte den anpassar sig. Du får bättre kondis, pumpar mer syre per liter blod, musklerna bygger om sig och blir uthålligare. Om detta du säger vore sant skulle proffsen behöva cykla 34 timmar per pass till slut.

Det är det jag gör varje dag när jag pendlar till jobbet. Men är relativt otränad så allt är zon 4 för mig.
Du ligger på FTP konstant på jobbpendlingen? Låter svettigt. Vi talar nog om olika saker här.

En gång i tiden hade jag 240 i FTP. Då låg mina zoner i ett sexzonssystem (om jag minns rätt) typ:

Zon 1 (aktiv återhämtning): 1-140 W
Zon 2 (uthållighet): 141-185 W
Zon 3 (tempo): 186-230 W
Zon 4 (tröskel): 231-260 W
Zon 5 (VO2 max): 261-310 W
Zon 6: 311+

Senast ändrad:
Det var inte en walk in the park. Det upplevdes som jobbigt. Jag gick på maxpuls en stund.
Vad är "en stund"? Att verkligen dra upp pulsen i max är såvitt jag förstått inte bara jobbigt utan riktigt dj-a plågsamt. Om du "en stund" ligger på en puls som du tror är maxpuls så lutar jag åt att din maxpuls är högre än du tror.

Kroppen vänjer sig inte den anpassar sig. Du får bättre kondis, pumpar mer syre per liter blod, musklerna bygger om sig och blir uthålligare. Om detta du säger vore sant skulle proffsen behöva cykla 34 timmar per pass till slut.
Lösningen är att gå framåt mer när du ökar belastningen än du backar när du minskar den.

Hur långt är ett snöre?

Om det du gör inte fungerar så är det inte rätt för dig.

Vissa människor får superbra resultat av att köra 2 intensiva pass i veckan och resten lugnare (Z2, Coggan), andra får bra resultat av Sweetspot. Du måste prova lite olika för att känna in hur din kropp svarar på stimulans.

Själv har jag efter 3 års uppehåll kört 1 VO2Max-pass i veckan och resten ca. 4-5 dagar Z2 och det har fungerat ypperligt. Men som sagt. Alla svarar olika och det är många parametrar som spelar in.

Det kommer dessutom förändras i takt med ålder bara för att jävlas ytterligare.

Du ligger på FTP konstant på jobbpendlingen? Låter svettigt. Vi talar nog om olika saker här.

En gång i tiden hade jag 240 i FTP. Då låg mina zoner i ett sexzonssystem (om jag minns rätt) typ:

Zon 1 (aktiv återhämtning): 1-140 W
Zon 2 (uthållighet): 141-185 W
Zon 3 (tempo): 186-230 W
Zon 4 (tröskel): 231-260 W
Zon 5 (VO2 max): 261-310 W
Zon 6: 311+
Beror kanske på vad man menar med zoner. Du menar wattzoner, jag menar pulsbaserade zoner. Liten ansträngning och jag är uppe i zon 4 direkt. Tar jag i ännu mer hamnar jag på nära maxpuls och det orkar jag absolut inte hålla en längre stund. Men zon 4/tröskel i puls är typ normalläge för mig.

Beror kanske på vad man menar med zoner. Du menar wattzoner, jag menar pulsbaserade zoner. Liten ansträngning och jag är uppe i zon 4 direkt. Tar jag i ännu mer hamnar jag på nära maxpuls och det orkar jag absolut inte hålla en längre stund. Men zon 4/tröskel i puls är typ normalläge för mig.

Du tror inte de korrelerar hyfsat?
Och om du direkt är uppe i zon 4 är dina zoner rätt snett fördelade, respektive du har ett minimalt spann mellan tröskel och max.
Som sagt ligger man rätt på tröskel är det inget som är något vidare trevligt att ligga på. 15-20 minuter på tröskel är riktigt grisigt för de flesta motionärerna.

Du tror inte de korrelerar hyfsat?
Och om du direkt är uppe i zon 4 är dina zoner rätt snett fördelade, respektive du har ett minimalt spann mellan tröskel och max.
Som sagt ligger man rätt på tröskel är det inget som är något vidare trevligt att ligga på. 15-20 minuter på tröskel är riktigt grisigt för de flesta motionärerna.
Ja, det är grisigt och jobbigt. Men det är inte så att jag zencyklar heller. Blir ofta triggad av omkörningar och försöker hänga på eller vägrar kliva av cykeln och krigar upp för alla backar, försöker hålla ett bra tempo i slakmotor osv. Efteråt kan det absolut vara så att det smakar blod i munnen och att det känns som att jag andas ur öronen snarare än näsan. Så tröskel är det definitivt. Men brukar bli bättre ju längre in på säsongen jag kommer och kroppen anpassar sig igen.

Jag har kraftmätning i ena pedalen men upplever det svårt att hålla en viss zon utomhus så har inte direkt sett någon korrelation där. Just inne i stan blir det mycket frihjul i nedförsbackar, start och stopp samt anpassning till det generella flödet när man ska samsas i trafiken. Kraftmätningen blir därför rätt hoppig jämfört med om man ligger och trycker på en trainer. Så mycket trainer har jag inte heller ägnat mig åt genom åren.

Med det sagt vill jag ändå instämma i kören till ts om att inte lägga allt för stor vikt vid vilken zon du ligger i under träningspassen. Oavsett vad du gör kommer du förbättra dig så länge du också pushar dig själv ibland och tar dig till en ny nivå. Sen kanske man absolut kan optimera träningen desto mer tränad du blir, men det är ingen idé att lägga någon större vikt på det just nu. Det spelar mindre roll än du tror men blir allt viktigare ju närmre du kommer till din potentiella formtopp. Det viktigaste är ändå att bara cykla.

Det är väldigt enkelt, vill man bli bättre får man gå ur sin komfortzon, Du måste helt enkelt trycka hårdare på pedalerna med intervaller tills mjölksyran sprutar ur öronen. Man blir inte bättre av att göra samma sak om och om igen i flera år, det går ett tag sen stangerar man.

Det är väldigt enkelt, vill man bli bättre får man gå ur sin komfortzon, Du måste helt enkelt trycka hårdare på pedalerna med intervaller tills mjölksyran sprutar ur öronen. Man blir inte bättre av att göra samma sak om och om igen i flera år, det går ett tag sen stangerar man.
Men är inte att "trycka så mjölksyran sprutar ut öronen" en variant av att göra samma sak om och om igen?

Men är inte att "trycka så mjölksyran sprutar ut öronen" en variant av att göra samma sak om och om igen?
Nej, vill du bli snabbare och öka din ftp så måste man ta i så det gör ont ibland. Kroppen anpassar sig för ny belastning. Ligga i zon 2 och chilla alla pass kommer inte hjälpa oavsett va bros på youtube säger.

Senast ändrad:
Nej, vill du bli snabbare och öka din ftp så måste man ta i så det gör ont ibland. Kroppen anpassar sig för ny belastning. Ligga i zon 2 och chilla alla pass kommer inte hjälpa oavsett va bros på youtube säger.
Jo, enbart zon 2 kan göra dig till en mer vältränad cyklist - på vissa sätt. Finns ganska många studier som visar att det är så. Sedan, när du når en tröskel, måste du öka belastningen eller förlänga passen. Men så är det naturligtvis med all träning.

Och dunka Vo2 intervaller kommer inte heller funka i längden......utan det är den rätta mixen som ska till.

Jo, enbart zon 2 kan göra dig till en mer vältränad cyklist - på vissa sätt. Finns ganska många studier som visar att det är så. Sedan, när du når en tröskel, måste du öka belastningen eller förlänga passen. Men så är det naturligtvis med all träning.

Det beror ju på var man börjar, och hur mycket tid man har. För en motionär med 6h i veckan att lägga på cykel så är zon2 knappast det som ger mest bang for the buck. Hur mycket folk än önskar att det fanns en magisk träningszon så är det inte så. Olika belastning tränar olika energisystem vilket ger olika resultat.
Allt behöver passas in runt individuella förutsättningar & målsättningar.

4x4 som "rak fyra" eller "40/20" fyra kommer t.ex. ta väldigt olika beroende på individens förutsättningar där en mer anaerod / glykolytisk individ kommer få ett annat resultat än en mer aerobt driven person som kan ligga närmar sitt VO2 Max under en längre tid.

Men som alltid är det mycket mer gynnsamt för algoritmerna att skriva polariserad content för att fiska likes och visningar :)

Det beror ju på var man börjar, och hur mycket tid man har. För en motionär med 6h i veckan att lägga på cykel så är zon2 knappast det som ger mest bang for the buck. Hur mycket folk än önskar att det fanns en magisk träningszon så är det inte så. Olika belastning tränar olika energisystem vilket ger olika resultat.
Allt behöver passas in runt individuella förutsättningar & målsättningar.

4x4 som "rak fyra" eller "40/20" fyra kommer t.ex. ta väldigt olika beroende på individens förutsättningar där en mer anaerod / glykolytisk individ kommer få ett annat resultat än en mer aerobt driven person som kan ligga närmar sitt VO2 Max under en längre tid.

Men som alltid är det mycket mer gynnsamt för algoritmerna att skriva polariserad content för att fiska likes och visningar :)
Precis. Olika träning tränar olika energisystem. Så visst kan man bli bättre genom att bara köra zon 2. På vissa sätt, som sagt.

Man kan ha flera olika komfortzoner.
50km är en, 100km en annan, 200km är en tredje.
Samma sak med 4min, 10min eller 20min på olika procent av ftp.
Vad vill man träna, vad är målet och om hur länge ska jag nå dit påverkar också strukturen.
Personligen gillar jag ett 80/20/10 upplägg där den största delen är 80% z2, sen sweetspot och 10% högintensivt. Har man 100h träning att fördela på 3månader är det rätt enkelt att rita upp pass.
Det svåra är att följa planen.

Hur man fördelar mellan zonerna påverkas ju av hur mycket man tränar oxå. Elitsnubbar som tränar 20h / vecka måste ha en stor andel z2 för att inte bränna ut sig. En amatör som tränar 8 timmar i veckan får bättre utdelning med en stor andel sweetspot.

Riktigt höintensiv träning/tävling brukar ge en bump i ftp:n. Men det håller bara 6-8 veckor, sen måste man tagga ner igen för att inte bränna ut sig.
För min del brukar jag lyfta ftp:n med 20 watt tex när jag börjar köra zwiftrejs i dec-januari efter ett block grundträning med mkt sweetspot. Sen är jag utbränd lagom till utomhussäsongen- :)

Tillbaka
Topp