Nybörjare heldämpad mtb hjälp!

Hej på er.

Jag började cykla landsväg förra året men är sugen på att ha en mtb (endast heldämpad) så jag kan variera lite!

Jag kommer väl mest cykla i skogen och på spår som finns i bygden. Bikeparks kanske i framtiden men bli lite bekväm med det först.

Jag har blivit tipsad om Canyon Neuron 6 men skulle gärna vilja tips på flera cyklar med typ samma spec (och om möjligt prislapp under 30k)!

Hej på er.

Jag började cykla landsväg förra året men är sugen på att ha en mtb (endast heldämpad) så jag kan variera lite!

Jag kommer väl mest cykla i skogen och på spår som finns i bygden. Bikeparks kanske i framtiden men bli lite bekväm med det först.

Jag har blivit tipsad om Canyon Neuron 6 men skulle gärna vilja tips på flera cyklar med typ samma spec (och om möjligt prislapp under 30k)!
Trek top fuel, specialized kisel, scott spark är några populära modeller. Kör treken själv 👌

Beroende på vilken storlek du behöver finns det mycket på rea, exempel på modeller från Scott med lite kortare och lite längre slaglängd än Neuron:

Om det är mer utför som är intressant: https://www.bike24.com/p2708844.html

Kommer alltid att rekommendera begagnade cyklar så länge man inte ska ha en specifik ram och färg.
Tycker ofta säljare av begagnade cyklar försöker få fantasisummor och att det är bättre att leta rea på nya cyklar.
Ett bra exempel från scott spark 920 som länkades ovan
Nypris 2835 euro

Begagnatpris
36000 sek

Håll dig borta från instegsmodeller. Satsa på kolfiberram. Inte längre fjädringsväg än 130mm bak och 140 mm fram (120/130 är sweetspot).
Radon Skeen Trail är väldigt prisvärd. Värstingmodellen ligger strax under 30 papp där de flesta andra märkens instegmodeller ligger i pris.

Tycker ofta säljare av begagnade cyklar försöker få fantasisummor och att det är bättre att leta rea på nya cyklar.
Spot on!

Kom ihåg att det kostar 4500 om året att serva gaffel och dämpare. Så ta med det i budgeten. Sen är det inget fel på aluminiumram och många komponenter är väldigt bra trots lägre pris. Jag kör shimanos deoregrejer och sram nx och det räcker långt.

Låt dig inte dras med i vikthetsen och slösa bort dina pengar på sånt.

Kom ihåg att det kostar 4500 om året att serva gaffel och dämpare. Så ta med det i budgeten. Sen är det inget fel på aluminiumram och många komponenter är väldigt bra trots lägre pris. Jag kör shimanos deoregrejer och sram nx och det räcker långt.

Låt dig inte dras med i vikthetsen och slösa bort dina pengar på sånt.
Om du inte gör ytterbens service själv vilket inte äe så svårt. Då kostar de ca 1000 kr för alla packningar ☺️ fullservice varannan vart tredje år beroende på hur mycket man kör. De hos LBS

Sant. Men tror få servar så tätt 🙈 när jag gör ytterben en gång om året är de ju knappt skitigt inne. 😅
Nä jag gör det inte med tanke på att en ny dämpare kostar ungefär samma om man inte har det senaste och hur lite jag cyklar.
Nu blir det mer park så vi får se. Köper nog en ny och tränar att serva själv på den gamla.

Förstår resonemanget, och jag tittar väl lite där men eftersom jag är ungefär lika duktig på cyklar som på bilar (byter endast däck o tankar) så kollar jag väl mest på ny pga garantier och veta att det är fräscht
Jo för den okunige så kommer det bli mer problem än vinst men lägger man några timmar på att sittta i skolbänken så brukar det funka.

Ett bra exempel från scott spark 920 som länkades ovan
Nypris 2835 euro

Begagnatpris
36000 sek
Ja, i vissa scenarion. Nu är ju begagnatannonsen i storlek S och bättre utrustad jämfört med den andra som är i storlek M, så man kommer inte att få den i S för det priset. Ska man ha S så kostar det 70 000 kr i nypris. Den är ju rabatterad med 55 %, så 36 000 kr är då rimligt, särskilt med lite bättre specifikation, när den du visade kostar 70 000 kr ny.

Ja, i vissa scenarion. Nu är ju begagnatannonsen i storlek S och bättre utrustad jämfört med den andra som är i storlek M, så man kommer inte att få den i S för det priset. Ska man ha S så kostar det 70 000 kr i nypris. Den är ju rabatterad med 55 %, så 36 000 kr är då rimligt, särskilt med lite bättre specifikation, när den du visade kostar 70 000 kr ny.

Eller 27.000 sek

Rådet gäller generellt. Allt för många köper cyklar till fullpris och vill sen ha ut 80%av nypriset. Men har man tålamod och skiter i vilken färg cykeln har kan man nästan alltid hitta nya cyklar med 50% rabatt.
Dessutom får man alltid räkna med att en begagnad cykel har dämpare som behöver service och får ta höjd för det om man inte får kvitto på när det är gjort senast.

Begagnatmarknaden kräver tid att vänta ut rätt pris på rätt cykel. Volymen är bananas. Säljarna följer inte marknaden medan köparen vet att samma gick för hälften veckan innan.

Eller 27.000 sek

Rådet gäller generellt. Allt för många köper cyklar till fullpris och vill sen ha ut 80%av nypriset. Men har man tålamod och skiter i vilken färg cykeln har kan man nästan alltid hitta nya cyklar med 50% rabatt.
Dessutom får man alltid räkna med att en begagnad cykel har dämpare som behöver service och får ta höjd för det om man inte får kvitto på när det är gjort senast.
Säljaren kan ju faktiskt inte förväntas anpassa sitt pris efter cykelbutikers tillfälliga reor eller kampanjer, eftersom sådana priser ofta är kraftigt rabatterade för att tömma lager snarare än att spegla det verkliga värdet. Dessutom kostar modellen du länkade till omkring 42 000 kr i nypris utan rabatt.

Om ägaren av begagnatannonsen dessutom köpte cykeln för 60 000–70 000 kr, säger det en hel del om vilken nivå cykeln faktiskt ligger på i grunden både vad gäller kvalitet och ursprungligt värde. Med det i åtanke framstår 36 000 kr inte som orimligt, utan snarare som ett ganska rimligt pris beroende på skick, användning och utrustning.

Dessutom finns det nästan alltid utrymme att pruta på begagnatannonser, vilket ger ytterligare flexibilitet i priset. Den möjligheten finns ju sällan i en butik, där priserna oftast är fasta även om de "råkar" vara nedsatta tillfälligt.

Säljaren kan ju faktiskt inte förväntas anpassa sitt pris efter cykelbutikers tillfälliga reor eller kampanjer, eftersom sådana priser ofta är kraftigt rabatterade för att tömma lager snarare än att spegla det verkliga värdet. Dessutom kostar modellen du länkade till omkring 42 000 kr i nypris utan rabatt.

Varför skulle man vilja göra en dålig affär bara för att någon annan gjort det? Låter ju helt idiotiskt.
Men jo man skall nog som säljare kolla nuvarande nypriser och sätta priset därefter om man är sugen på att få sålt.

Om ägaren av begagnatannonsen dessutom köpte cykeln för 60 000–70 000 kr, säger det en hel del om vilken nivå cykeln faktiskt ligger på i grunden både vad gäller kvalitet och ursprungligt värde. Med det i åtanke framstår 36 000 kr inte som orimligt, utan snarare som ett ganska rimligt pris beroende på skick, användning och utrustning.

Dessutom finns det nästan alltid utrymme att pruta på begagnatannonser, vilket ger ytterligare flexibilitet i priset. Den möjligheten finns ju sällan i en butik, där priserna oftast är fasta även om de "råkar" vara nedsatta tillfälligt.
Vem tycker du att du ska anpassa sig till vad för att det ska bli affär?

En begagnad ram bör man värdera utifrån att den kan ligga på tippen nästa vecka medan säljtomten tror det finns garanti och dämperiet är inte heller värt mycket om kvitto på helservice saknas.

Begagnatmarknaden kräver tid att vänta ut rätt pris på rätt cykel. Volymen är bananas. Säljarna följer inte marknaden medan köparen vet att samma gick för hälften veckan innan.
Det är som att fiska ibland får du knappt napp alls, och andra gånger hugger en stor gädda. Det handlar mest om tålamod och att ge det lite tid. Då kan man ju undra varför fiskare, och folk som verkligen brinner för det, lägger ner så mycket tid och pengar på det när man egentligen kan köpa större fisk i affären, ofta mycket billigare än de tiotusentals kronor man kan spendera på utrustning och turer.

På samma sätt kan man se på begagnatköp: ibland får man inget napp, ibland gör man ett riktigt bra fynd. Det är just den processen som gör det värt det. Att fånga den där stora gäddan eller göra en riktigt bra deal på en MTB är så mycket mer tillfredsställande än att bara gå in i en butik och köpa något dyrt direkt.

Vem tycker du att du ska anpassa sig till vad för att det ska bli affär?

En begagnad ram bör man värdera utifrån att den kan ligga på tippen nästa vecka medan säljtomten tror det finns garanti och dämperiet är inte heller värt mycket om kvitto på helservice saknas.
Jag tycker att man ska anpassa sig till begagnatmarknaden. Vill jag sälja min MTB för till exempel 30 000 kr, men det finns liknande cyklar med samma specifikationer för runt 22 000 kr, då behöver jag också förhålla mig till det och justera priset därefter.

Samtidigt påverkas priset mycket av var man säljer. Säljer man en MTB i Kiruna jämfört med Stockholm kan priset variera en hel del, just eftersom utbudet ser olika ut. I områden där det finns fler cyklar ute till försäljning blir konkurrensen högre, vilket ofta pressar priserna. Där utbudet är mindre kan man ibland ta lite mer betalt.

Jag tycker att man ska anpassa sig till begagnatmarknaden. Vill jag sälja min MTB för till exempel 30 000 kr, men det finns liknande cyklar med samma specifikationer för runt 22 000 kr, då behöver jag också förhålla mig till det och justera priset därefter.

Samtidigt påverkas priset mycket av var man säljer. Säljer man en MTB i Kiruna jämfört med Stockholm kan priset variera en hel del, just eftersom utbudet ser olika ut. I områden där det finns fler cyklar ute till försäljning blir konkurrensen högre, vilket ofta pressar priserna. Där utbudet är mindre kan man ibland ta lite mer betalt.
Haha. Så man skall anpassa priset till begagnatpriserna men om nypriserna är ännu lägre så är det bättre att skänka pengar till privatpersoner för att de betalat för mycket för sin cykel en gång tiden?

Haha. Så man skall anpassa priset till begagnatpriserna men om nypriserna är ännu lägre så är det bättre att skänka pengar till privatpersoner för att de betalat för mycket för sin cykel en gång tiden?
Tror du att alla cyklar som säljs beg är exact precis som de va när de köptes inga uppgraderingar eller custom byggen eller?

Om någon har skruvat fast en guldtacka kan det ju vara värt att betala lite extra såklart. Annars är det väl helt uppenbart att vi pratar om jämförbara cyklar i denna diskussionen?
Helt uppenbart? Det kommer altid att finnas konstiga och dåliga annonser har du en nästan idensisk mtb till det som säljs nytt och billigare så är det såklart fel men runt om i begmarknaden så finns det mykcet annat.

Som sagt har man både tålamod och snabbt avtryckarfinger så håller jag med. Jag tröttnade då jag behövde en hoj till 28 mars.
Tvekade på en Mythique AMP som sjönk ner under 1000 innan den såldes och misslyckades sen att pruta ner en VR eller nåt som började på typ 1500. Visst, fin cykel men extremt lågnivå på komponenter.

I det fallet var det nån som inte hade kompetens och intresse att paketera det i nåt jag kunde köpa.
I andra hörnet har vi nån som har en uppgraderad men krashad mega 297. Fina grejor men jag vill inte betala för att du satt på hope hjul bak. Sätt på original eller sälj bara ramen.
(nu borde jag köpt 297an och sålt hjul och gaffel på K&S men skit händer. Gav skambud efter att den legat i 3 månader å han sket i att sälja istället. Minns inte om jag försökte köpa bara ram också)

Ja, det är väl de som nämns + kanske allebike men jag hade inte köpt deras senaste alster. Cube har säkert en i segmentet. One 20 kanske eller vad heter de nu för tiden?

Kommer inte på fler om vi inte ska gå upp i prisklass. Izzo om man vill ha lite fetare grejor? Jag gillar ju BMC även om jag aldrig suttit på en. Har reats kraftigt i vinter annars kanske lite dyrare.

EDIT. Kanske fel segment med 100mm gaffel men fortfarande rea. Har inte kollat om den är outdated. Gillar som sagt BMC helt utan att ha satt mig in i dem eller provcyklat.

EDIT. Rätt segment som plåster på såren. Pike för 1700. Otroligt bra. (men ofta tråkiga reviews på radon)

EDIT. Och om har pengar på fickan, är det då fortfarande spur som gäller?

EDIT. One 22 heter det så klart. Otrolig skillnad i nivå jämfört med Radon så det blir att försöka hitta orsaken till det och bedöma vad man vill betala för. Radon är dessutom mycket snyggare men kanske är outdated numera

Senast ändrad:
Under covid var det en överhettad begmarknad. Annars är väl tumregeln att en mtb tappar 50% mot listpris direkt när man plockar ut den och sen börjar värdeminskningen därifrån.
Lite mindre värdeminskning för instegshojar såklart.

Senast ändrad:
Cube har lägre ST och kanske lite mer XC geo i övrigt verkar Radon roligare som allround.
Som vanligt nu för tiden väger båda som en enduro.

67k i listpris spur med NX. Nu klarar de inte att lista spec och länken är obsolete men
1773932848391.webp

Jävla märkligt då att det finns en GX modell, fast det är kanske precis det som saknas.
(Nä, jag jobbar inte med marknadsföring men å andra sidan är det inte jag som får rea ut med 38% rabatt)

Spur har kommit i en ny version, har inte koll på modellprogrammet riktigt.
Men den gamla Spuren är alltjämt bra, Smugglern likaså även om den är lite mer One bike to rule them all.
Oavsett om man måste räkna upp momsen lite så tänker jag att i jämförelse med Velotek så är gamla GX-modellen i kolfiber mer prisvärd här: https://www.trailtoys-shop.de/en/search?sSearch=spur

En annan cykel som fått bra omdöme är Epic Evo men jag är osäker om det är den jag länkar till. Fast då hamnar man kanske i Specializeds förbannade värld av egna standarder kanske?

Eftersom jag vidstår att det är helt tillräckligt med 120/130 mm fjädringsväg så kan jag också säga att Canyon Lux Trail med stor sannolikhet är roligare än en Canyon Neuron även om det också säkert är en bra cykel. Lux trail brukar gå att få tag på för precis över 30k.

Spur har kommit i en ny version, har inte koll på modellprogrammet riktigt.
Men den gamla Spuren är alltjämt bra, Smugglern likaså även om den är lite mer One bike to rule them all.
Oavsett om man måste räkna upp momsen lite så tänker jag att i jämförelse med Velotek så är gamla GX-modellen i kolfiber mer prisvärd här: https://www.trailtoys-shop.de/en/search?sSearch=spur

Nya Spur har mikroskopiska ändringar jämfört med gamla modellen. Och förvaring i ramen.

En annan cykel som fått bra omdöme är Epic Evo men jag är osäker om det är den jag länkar till. Fast då hamnar man kanske i Specializeds förbannade värld av egna standarder kanske?

Epic har nuförtiden ingen egna standarder.

Både är riktigt bra cyklar.

Senast ändrad:
Ett tips: gör inte som jag. Jag ville börja cykla i skogen och köpte en gammal begagnad Canyon Nerve som med moderna mått är mer som en XC i geometri. Det blev för läskigt för en nybörjare med de stigar jag ville köra med 110/110 i slag och brant gaffelvinkel så jag skaffade en Specialized Enduro istället. Problemet med den är att jag är ändå för feg för att köra saker där det är rimligt att ha 180 mm i slag både fram och bak och den är alldeles för tungtrampad för att jag ska orka ta mig till stigar längre bort än de som ligger i närområdet. Det är en jättebra cykel, men jag nyttjar den verkligen inte till fullo och den är onödigt tung.

Skaffa en mittemellan-cykel från början istället, tills du klurar ut vad för typ av cykling du vill göra. Förslagsvis modern trailcykel. De är lättrampade nog för att ta sig runt även när det är platt, och klarar av stökiga saker rätt bra också. Om du sen inser att långa pass med enkla stigar är din grej kan du sälja den och skaffa en lättare och snabbare hoj (kanske till och med en hardtail), och om du inser att allt du gillar är att bröta ner för branta grejer kan du skaffa en cykel som lämpar sig bättre för det.

Jag tackar för er som har kommit med förslag!

Hur ser Orbea occam SL ut i jämförelse? Tycker den såg rätt ok ut
Som föregående sa att hitta en cykel mitt emellan är ju orbean fin. Hitta något med slaglängd mellan 120-140 mm skulle jag säga. Jag föredrar aluminiumcykel och brukar prioritera bra dämpare framför växlar då växlar är billigare att uppgradera sen

Som föregående sa att hitta en cykel mitt emellan är ju orbean fin. Hitta något med slaglängd mellan 120-140 mm skulle jag säga. Jag föredrar aluminiumcykel och brukar prioritera bra dämpare framför växlar då växlar är billigare att uppgradera sen
Ja jag kollar på aluminium ramar, kanske mest för jag ligger strax under 100kg på vågen så man tänker att saker kommer braka sönder 😅

När jag köpte landsvägshojen förra året så stod det mellan den och en MB31 Discovery. Sjukt synd att den inte tillverkas mera.

Ja jag kollar på aluminium ramar, kanske mest för jag ligger strax under 100kg på vågen så man tänker att saker kommer braka sönder 😅

När jag köpte landsvägshojen förra året så stod det mellan den och en MB31 Discovery. Sjukt synd att den inte tillverkas mera.
En kollega med liknande kroppshydda 😅 köpte en specialized kisel förra hösten och varit väldigt nöjd. Han cykla bara landsväg innan och ville ha en för att trampa höst/vår o även lite vinter när väder tillåter. Grus och enkel stig. Han är nöjd iaf

Tillbaka
Topp