Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Ja, det är klart förhoppningen är att kunna få det.

Sen bör man nog vara förberedd på att det kan bli dåligt väder. Visst, sydsidorna på i alla fall de högre Kanarieöarna är väl hyggligt både torra och varma. Kommer man upp på lite höjd kan det dock bli rätt svalt. Och har man lite otur kan det även i mars snöa i bergen på Mallis.
Jotack, det senare har jag upplevd.

Lite nya vägar runt El Tablero, sen blev det ösregn och stenhårda vindar hem. Varmt iaf på maxhöjden 450 möh. Knåpade ihop dryga 50km och 1000hm iaf. Gruppcykling i långsamt tempo.

Igår upptäckte jag att det finns ett nytt stravasegment Ayagaures Vuelta Variant Duro (hårda) så nu kanske fler börjar att cykla medsols och få restaurangen la Cuevita efter berget.

Bilagor

• 20260321_113705.webp
    20260321_113705.webp
    1 MB · Besök: 29
  • 20260321_114001.webp
    20260321_114001.webp
    714 KB · Besök: 29
  • Screenshot_20260321_164616_Strava.webp
    Screenshot_20260321_164616_Strava.webp
    56.3 KB · Besök: 33
Senast ändrad:
Lite nya vägar runt El Tablero, sen blev det ösregn och stenhårda vindar hem. Varmt iaf på maxhöjden 450 möh. Knåpade ihop dryga 50km och 1000hm iaf. Gruppcykling i långsamt tempo.

Igår upptäckte jag att det finns ett nytt stravasegment Ayagaures Vuelta Variant Duro (hårda) så nu kanske fler börjar att cykla medsols och få restaurangen la Cuevita efter berget.
Trög-Martin skulle behöva tydligare förklaring vart ni cyklat 🫣

Trög-Martin skulle behöva tydligare förklaring vart ni cyklat 🫣
Hmm ber att få återkomma men själva backsträckan är GC503 upp och GC504 tillbaka. Segmentet börjar där vägarna möts. Resten är runtom El Tablero i princip en avstickare från GC500-rondellen vid bensinmacken, hård höger om du kommer från PdI men inte höger igen. Sen bara att utforska avkrokarna.

Bilagor

• piedra-gran-canaria-borrasca-therese.webp
    piedra-gran-canaria-borrasca-therese.webp
    98.4 KB · Besök: 55
Gran Canaria hadde fra uværet startet frem til klokken 18 på lørdag fått mest nedbør av øyene, over 267 millimeter, ifølge målinger fra Spanias meteorologiske institutt, Aemet.

* Canaria Journalen

Om detta kommit som kall snö så hade det varit > 2,5 meter. 😱

Var var det? (stenen)
Från Ayacata sett västerut mot Tejeda och Artenara. Idag meddelades att vägen till Soria är avstängd. Från rondellen +3km så är det bikerafting som gäller och det motströms.

GC 550 Agüimes mot Santa Lucia har också stängts då en sån "bro" över barrancon rasat lite, den beräknas ta veckor att fixa men GC 551/65 är i bruk så det går ju att hoja ändå.

Allt ser ut att vända idag peppar peppar, kommer fortfarande att regna till och från men inte lika ohemulskt och vinden är betydligt normalare. Nieves är lite ostabilt med kraftig åska, inte jättesugen på den upplevelsen.

Från Ayacata sett västerut mot Tejeda och Artenara. Idag meddelades att vägen till Soria är avstängd. Från rondellen +3km så är det bikerafting som gäller och det motströms.

GC 550 Agüimes mot Santa Lucia har också stängts då en sån "bro" över barrancon rasat lite, den beräknas ta veckor att fixa men GC 551/65 är i bruk så det går ju att hoja ändå.

Allt ser ut att vända idag peppar peppar, kommer fortfarande att regna till och från men inte lika ohemulskt och vinden är betydligt normalare. Nieves är lite ostabilt med kraftig åska, inte jättesugen på den upplevelsen.
Är du ostabil och åskar? 😉

Undrar hur grusvägarna har klarat sig. Efter en regnstorm för flera år sedan var det meterdjupa diken över vägarna. Lär väl ta tid innan vägmaskiner mm har fixat stränder o större vägar o kan ge sig på grus- o småvägar.

Nu är det blixt ⚡️ och dunder över Maspalomas. Vräker ner regn. Stämmer med Yrs prognos som säger det ska sluta efter sen frukost. Igår sa de regn hela dagen men då var det helt ok väder. Funderar på att göra en kanal safari till fots. Har aldrig sett live när det forsar i kanalerna. Nu lär det vara fullt i vattenmagasinen så nu borde det vara bra tryck.

Nu är det blixt ⚡️ och dunder över Maspalomas. Vräker ner regn. Stämmer med Yrs prognos som säger det ska sluta efter sen frukost. Igår sa de regn hela dagen men då var det helt ok väder. Funderar på att göra en kanal safari till fots. Har aldrig sett live när det forsar i kanalerna. Nu lär det vara fullt i vattenmagasinen så nu borde det vara bra tryck.

Wtf, är du på plats IGEN?

IMG_0580.webp
IMG_0581.webpIMG_0582.webp
IMG_0579.webp
Idag tror jag det är klokt att hålla sig inne. Bilden är tagen nu ca 08:20 lokal tid 3km norr om havet och fyren i Maspalomas. Normalt ser man havet och horisonten.
Ser ut att kunna lätta redan i morgon eftermiddag. Närmaste mätare sitter på taket på sjukhuset i San Agustin.

Bilagor

• IMG_0579.webp
    IMG_0579.webp
    127.9 KB · Besök: 15
Rätt variabelt!
68 i La Orotava och 769 strax norr om Güímar, inte så många mil österut.

Edit: Gissningsvis finns koppling till topografin.

Visa bilaga 822404
Visa bilaga 822405Visa bilaga 822406
Visa bilaga 822407
Idag tror jag det är klokt att hålla sig inne. Bilden är tagen nu ca 08:20 lokal tid 3km norr om havet och fyren i Maspalomas. Normalt ser man havet och horisonten.
Ser ut att kunna lätta redan i morgon eftermiddag. Närmaste mätare sitter på taket på sjukhuset i San Agustin.
OK det förklarar att det är "mulet" trots alla prognoser sa att det skulle vara soligt 😬 Vi hade planerat en lite längre vandring/promenad idag. Jag vaknade och det kändes som det gör hemma med pollen. Lite snuvig/täppt men det förklarar kanske saken då.

Jag hade tänkt skriva i tråden ändå för att vi är här nere med familjen en vecka. Har inga storslagna planer på cykling men packade ner hjälm, kläder och skor. Sist hjälpte @Paul D till på fantastiskt sätt. Denna gången bor vi mitt i PDI. Kanske kan man få tag på en cykel en dag med kort varsel hos Izz eller free motion för cykling torsdag eller fredag, får se vad resten av ressällskapet säger.

Paul eller @nieves (som också är här verkar det som). Har du några idéer får du gärna PMa mig.

En generell fråga om luftkvaliteten. Är det värt att ta den där utflykten till Las Palmas idag? Just nu är det lägre värde där. Men prognosen ser ut att vara samma som här nere, eller så förstår jag inte mig på sidan med prognosen.

Idag och imorgon rör jag personligen mig så lite som möjligt utomhus p.g.a tidigare problem med calima som är sand/damm/sporer som färdas från Sahara/Afrika. Lämnat in cykeln på service då den åkt en hel del i regn och rusk.
Angående luftkvalitet se https://calimacanarias.com/en/gran-canaria/ och gör en egen bedömning.

Foto från stranden playa del inglés i morse.

Red. Enligt statistik så är dec-feb månaderna med flest calimadagar men när det kommer så kommer det.

Bilagor

• 20260331_091338.webp
    20260331_091338.webp
    854.7 KB · Besök: 18
Tillbaka
Topp