[OnT] Våga Vägra Sommardäck!

Rattnalle

Aktiv medlem
Ge mig ett enda hållbart argument till varför vi ska slänga ut hundratals kronor på sommardäck vi bara kan använda 8 månader om året?

Det är INTE varmt hela dygnet. Frosten gör sig påmind på morgonen som den gjort i miljarder år.

Det må vara ljusare, men det KAN snöa även på midsommar. Som det gjort i miljarder år.

Trampa lite hårdare istället, om ni vill att det ska gå fort. Det är bara tramsigt, onödigt, löjligt och inte minst fruktansvärt dyrt med dubbla uppsättningar däck. Pengarna kan användas till bättre saker: fika, mat och ett nytt tangetbord att slita ut på happy!

Ursäkta om jag svarar seriöst, det var säkerligen inte TS avsikt med tråden, men jag vill slå ett slag för dubbfria vinterdäck på din oseriösa vardagscykel. De är bara lite suddgummiaktiga på sommaren men ändå relativt ok. På vintern ljusår bättre än normaldäck då de flesta människor ändå inte orkar byta till dubbdäck vintertid på vardagscykeln.

Senast ändrad:
Ursäkta om jag svarar seriöst, det var säkerligen inte TS avsikt med tråden, men jag vill slå ett slag för dubbfria vinterdäck på din oseriösa vardagscykel. De är bara lite suddgummiaktiga på sommaren men ändå relativt ok. På vintern ljusår bättre än normaldäck då de flesta människor ändå inte orkar byta till dubbdäck vintertid på vardagscykeln.
Vad får dig att tro att det fanns något annat än en seriös underton?

(Jag har kört dubbfria vinterdäck senaste tre vintrarna - fantastiskt bra!)

Jag var nyfiken på dubbfria vinterdäck. Men efter att jag köpte Schwalbe Marathon Almotion för fem år sen har jag aldrig haft behov av andra däck på min dåligväderpendlare. Rullar bra på sommaren och har inte saknat grepp på vintern.

Sen kör jag numera vinterdäck på min mest gamla och nyaste mtb. Bara på min helstel SS byter jag däck. Väntar dock några veckor till innan byte.

Ge mig ett enda hållbart argument till varför vi ska slänga ut hundratals kronor på sommardäck vi bara kan använda 8 månader om året?

Det är INTE varmt hela dygnet. Frosten gör sig påmind på morgonen som den gjort i miljarder år.

Det må vara ljusare, men det KAN snöa även på midsommar. Som det gjort i miljarder år.

Trampa lite hårdare istället, om ni vill att det ska gå fort. Det är bara tramsigt, onödigt, löjligt och inte minst fruktansvärt dyrt med dubbla uppsättningar däck. Pengarna kan användas till bättre saker: fika, mat och ett nytt tangetbord att slita ut på happy!
Menar du att den permanent dubbdäcksförsedda vintercykel jag håller på att bygga och som rimligen kommer att användas högst en vecka om året när de sommardäcksförsedda cyklarna känns äventyrliga att ge sig ut på, är ett totalt meningslöst projekt?

Vad får dig att tro att det fanns något annat än en seriös underton?

(Jag har kört dubbfria vinterdäck senaste tre vintrarna - fantastiskt bra!)
My way 2.
Fast eftersom jag råkade ha en uppsättning 26" frikkisar i källaren så har det blivit ett par nästan gratis mtb-hjul, skivor jag ändå hade i lådan och en kassett som ändå är en slitvara.
Det är såklart ingen fördel med att byta *till* vinterhjul/däck, förutom att det känns mycket tryggare på is o snö, men sommarhjulen är försvarligt mycket lättare och rullmotståndet ännu mer så det finns *cykelglädje-värde i att byta till sommarhjulen på våren 🙂 Sedär.

Tillbaka
Topp