Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Ja det var en överraskning så här på morgonen.
Yr och Klart hävdar soligt och fint men Plume Labs app och https://www.canariajournalen.se/nyheter/2026/03/varning-sahara-sand-i-paskluften har visst bättre koll på läget.
Har med covidmasker som jag provkört på Västerbron i grusdammet från bussarna i fall det här skulle ske.
Men får se om det blir en riktig lugn tur eller om jag stannar på uteplatsen och ser till att dricka ordentligt enligt rekommendationerna 🍺

Ja det var en överraskning så här på morgonen.
Yr och Klart hävdar soligt och fint men Plume Labs app och https://www.canariajournalen.se/nyheter/2026/03/varning-sahara-sand-i-paskluften har visst bättre koll på läget.
Har med covidmasker som jag provkört på Västerbron i grusdammet från bussarna i fall det här skulle ske.
Men får se om det blir en riktig lugn tur eller om jag stannar på uteplatsen och ser till att dricka ordentligt enligt rekommendationerna 🍺
Påståendet att man ska dricka mycket vid Calima kommer sig nog av att det oftast blir mycket varmt när Saharaluften sveper in. Än så länge är det inte så varmt. Men dricka lite extra skadar sällan. 😊

Kanske läge att se om man kan få en cykel till på torsdag då

Ni som är här nere ofta. Vad tror ni om. Las Palmas (altså utflykt med familjen). Just nu är värdet 108 enligt länkade sidor. Kommer det hålla sig lugnt där uppe tro?

Edit. Verkar ju inte bättre där precis om man kollar random webkamera

Ni som är här nere ofta. Vad tror ni om. Las Palmas (altså utflykt med familjen). Just nu är värdet 108 enligt länkade sidor. Kommer det hålla sig lugnt där uppe tro?

Det går alltid att lägga ett par timmar i akvariet med familjen.

Jag är kanske en av ”följarna” som tillbringat mest tid här i paradiset sista 10 åren. Kan ändå inte ge några säkra svar.
Kollar man diverse kartor över Calima så ser man att Sahara o norra Afrika ofta har det så här. Har flera kompisar ifrån Eritrea som åkt på jeepflak o lastbilsflak genom Sahara för att ta sig till Sverige och de hostar inte mer än andra. Beduinerna lever ju ofta i detta (men de cyklar inte vad jag vet). TROR de har kortare medellivslängd typ som rökare lever 5 år kortare.
Min kunskap om Calima bygger på de länkar som presenterats här och egna försök att cykla i Calima. Första gångerna förstod jag inte vad det var för dis man såg ibland.
Ser även hur lokalbefolkningen lever ungefär som vanligt oavsett luftkvalitet.
Trädgårdsmästaren klippte nyss vår gräsmatta 7 kvadratmeter utan munskydd.
IKEA killen var nyss hit och mätte upp vårat kök. Visserligen 20 minuter efter utsatt tid men det verkar ju vara helt normalt här. 😊
Vi åker strax till IKEA för att betala köket men ställde in morgonpromenaden när jag såg hur det såg ut.
Kolla länkarna och tag eget beslut.

Lät hojen stå i går men i dag kunde jag inte låta bli trots att det är allt annat än bra värden för att cykla.
Med mask 😷 i värmen blev det simulerad höghöjdsträning🥵

Bilagor

• IMG_8491.webp
    IMG_8491.webp
    224.8 KB · Besök: 17
Ja det var helt klart inte standardutrustning på cyklisterna i dag.
Såg totalt bara 3 andra med mask och alla var äldre gående.
Hoppas det var sista gången.

Hur mkt av vägarna har dom öppnat?
I princip det mesta, pågår rensning av diken längs vägarna. Tyvärr är vägen mellan Mogán och Ayacata fortfarande stängs men det har den varit sen december. Hur det ser ut på västkusten från Aldea San Nicolas vet jag inte. Den "förbjudna" vägen före Soria borde inte ha drabbats men mer om den imorgon.

Maspalomas- Soria rensning av diken
Maspalomas - El Doctoral - Santa Lucia GC 65 öppen den ostligaste rutten stängd.
Maspalomas- Fataga- San Bartolomé- Ayacata - Nieves öppet men vägarbeten (små).

I princip det mesta, pågår rensning av diken längs vägarna. Tyvärr är vägen mellan Mogán och Ayacata fortfarande stängs men det har den varit sen december. Hur det ser ut på västkusten från Aldea San Nicolas vet jag inte. Den "förbjudna" vägen före Soria borde inte ha drabbats men mer om den imorgon.

Maspalomas- Soria rensning av diken
Maspalomas - El Doctoral - Santa Lucia GC 65 öppen den ostligaste rutten stängd.
Maspalomas- Fataga- San Bartolomé- Ayacata - Nieves öppet men vägarbeten (små).
Lovande, är ju ändå 4 veckor till ankomst.

Blev lite hektiskt och sista minuten men jag hämtade en cykel hos Izz precis innan stängning idag. Tänkte köra på en runda imorgon bitti men siktar nog inte mer än 4h kanske. Någon som har något förslag? Jag kan ju inte vägarna ni pratar om ovan men jag Izz visade några på strava och sa att det var öppet

Typ denna
https://strava.app.link/nDdKH1KuZ1b — Carretera de Maspalomas a San Bartolomé-Carretera de San Bartolomé de Tirajana a Maspalomas-GC-500

Blev lite hektiskt och sista minuten men jag hämtade en cykel hos Izz precis innan stängning idag. Tänkte köra på en runda imorgon bitti men siktar nog inte mer än 4h kanske. Någon som har något förslag? Jag kan ju inte vägarna ni pratar om ovan men jag Izz visade några på strava och sa att det var öppet

Typ denna
https://strava.app.link/nDdKH1KuZ1b — Carretera de Maspalomas a San Bartolomé-Carretera de San Bartolomé de Tirajana a Maspalomas-GC-500
Den är riktigt bra!

Haha, tänkte att kanske @moros skulle svara 😉
Det skall han :) Det var en fantastisk runda. Körde den medurs (som Stravafilen var), huvudsakligen för att det gav mig medvind tillbaka till PDI.

Det var väl knappt en tråkig stund faktiskt förutom lite på slutet. Fantastiska vyer överallt. Det var lättare än förväntat men jag tog det ganska lugnt. Visste inte vad jag hade att vänta och långa klättringar är inte vardagsmat.

Vädret var kanon, stack iväg ca 8.30 med lite morgondis och kom tillbaka till poolen när värmen peakade. Minst 24 grader varmt idag och strålande sol.

1000028772.webp

1000028740.webp

1000028706.webp

1000028725.webp

Åkt upp till Pico på 2:51 en gång. Har aldrig pressat hårt utför så jag vet inte hur lång tid det kan ta.
Det var skämtsamt menat. Är man stark går det garanterat.

Ingen riktig koll vad som är rimligt att snitta ner men är ju några uppförsbitar och bitvis lite slingrigt så det tar nog en stund även om man står på utför. Möjligt att man behöver lite mer än 1:09 ner.

Ingen riktig koll vad som är rimligt att snitta ner men är ju några uppförsbitar och bitvis lite slingrigt så det tar nog en stund även om man står på utför. Möjligt att man behöver lite mer än 1:09 ner.
Jag brukar räkna med 4 + 2 med rejäl fika i Ayacata uppför.

Jag har som glad motionär som stod på lite, utan paus, rullat ner från Pico till PdI på 1:20 (enligt Garmin). Så 1:09 är nog görbart men kräver lite dedikation.

IMG_0591.webp
IMG_0593.webp
IMG_0592.webp

Detta dök upp på FB. Free guidning 9 o 10/4. Tolkar upplägget som att Hartmut först vill lära känna de intresserade den 9/4 under en kortare tur för att sedan ta med de ”överlevande” runt ön dagen efter. Står dock max 4 för 10/4 så jag vet inte hur han tänkt. Berätta gärna ni som nappar.

Dagens tur var tänkt att via Soria ta mig ner till Puerto de Morgan och sen samma väg tillbaka eftersom jag inte lyckats testa serenity climb än.
Men det blev inte den här gången heller eftersom förbjudna vägen var avstängd.
Skulle säkert gått att köra den ändå men man vill ju inte bli anklagad för bristande vandel och riskera utvisning.
Det var också avstängning på vägen upp så man fick åka genom Cercados de Espino om man inte ville köra förbi skyltarna vilket flera gjorde.
Så det blev att vända ner och ta en extra sväng till Taurito för att få några fler mil.

Bilagor

• IMG_8501.webp
    IMG_8501.webp
    854.7 KB · Besök: 20
Dagens tur var tänkt att via Soria ta mig ner till Puerto de Morgan och sen samma väg tillbaka eftersom jag inte lyckats testa serenity climb än.
Men det blev inte den här gången heller eftersom förbjudna vägen var avstängd.
Skulle säkert gått att köra den ändå men man vill ju inte bli anklagad för bristande vandel och riskera utvisning.
Det var också avstängning på vägen upp så man fick åka genom Cercados de Espino om man inte ville köra förbi skyltarna vilket flera gjorde.
Så det blev att vända ner och ta en extra sväng till Taurito för att få några fler mil.
Jobbigt när man tänkt sig vidare, vi får hoppas att dom fixar till skitvägen.
Och VOTT
Och resten av vägen från La Aldea österut
Och.....

Tillbaka
Topp