Fakta: Du är nybörjare och ovan att cykla (iallafall landsvägscykel). Du bor uppe i Skellefteå och kommer KANSKE åka på någon hårdpackad grusväg
ibland. Annars är det mest asfalt som lockar.
Du borde alltså kolla på en vanlig racer eller åtminstone en komfort/allround-racer. En vanlig och hyfsat modern racer kommer ha plats för större däck. Du kommer inte behöva större däck än 32 mm som max. De flesta nya modeller racer kommer få plats med detta eftersom det varit trendigt ett tag nu. Gravelentusiaster (gravelmaffian) kommer argumentera för att du behöver 45 mm men det stämmer inte. Jag har cyklat grusvägar med 25 mm slicks. Även med smalare däck är det inga problem att cykla på hårdpackade grusvägar med en vanlig racer.
Det är dock nice att ha upp till 30-32 mm däck om du ska cykla mycket landsvägar med ojämn asfalt och sånt.
Du kommer INTE tycka det är nice med en gravel med bara 1x framväxel som dessutom brukar vara mindre i storlek. Anekdotiskt kan jag säga att den mindre framklingan på min racer alltid ger mig mjölksyra i benen även om jag matchar utväxlingen så att det i princip är ”samma växel” med stora klingan istället. Använder bara lilla klingan för att klättra upp för backar numera. Så den behövs men är inte skön på rakor. Du kommer ha massor av rakor framför dig på ödsliga landsvägar.
Köp en billigare racer eller kolla begagnat. Du kan i princip köpa vad som helst som du tycker är snyggt eftersom du som nybörjare ändå inte kommer vara avancerad nog för att känna skillnaden mellan olika cyklar i den priskategorin. Jag försöker inte vara elak nu och lägga någon passivt dryg kommentar om att du inte köper en dyr nog cykel. Tvärt om. Teknologin från dyrare cyklar ärvs ner till billigare cyklar varje generation. Och det stadiet vi nått nu år 2026 så får du mycket cykel för pengarna även för runt 15 000 kr. Ännu mer vid 25 000, och sedan ännu mer runt 40-50 000. Men som nybörjare kommer du inte kunna njuta av en 50 000 kr cykel ändå. Du kommer nog knappt märka skillnad på kolfiber vs aluminium-ram som ny. Så oroa dig över det om några år när du ska uppgradera istället.
O-ortodoxa tips som kommer göra störst skillnad för dig (skillnaden mellan en cykel du ser fram emot att cykla på vs en cykel du ångrar att du köpte):
Höj din budget litegrann (eller spara lite extra pengar någon månad om du inte har det liggandes) men inte för cykeln i sig, utan…
Ta dom extra pengarna och boka ett flyg/tåg ner till Stockholm där du har planerat in en weekend där du besöker olika cykelbutiker som har olika märken och modeller inne för en provcykling
På denna Stockholms-visit har du även bokat in en bike sizing hos tex Pain Free Power eller liknande (googla ”bikefit Stockholm” för fler platser)
Leta sedan efter en cykel som har måtten du får från din bike sizing (inte bara ram-måtten), tänk dock på att du kan köpa nytt styre, ny styrstam osv men det mesta borde ändå vara nära nog som standard för att den inte ska bli konstig
Passa på att mäta rumpan hos bike fittern eller i cykelbutikerna (du sitter på en geleplatta som mäter sittbenen)
Köp ett par cykelskor som du provat i butikerna innan du drar till din bike fitter, jag rekommenderar själv lite billigare märken som tex Northwave som finns på XXL
Men köp SPD-SL och fall inte in i SPD-fällan som jag gjorde. Du kommer ångra dig om du kör SPD på landsväg. Skorna kommer ändå vara obekväma att gå i, eller om skorna är bekväma att gå i så tappar du effekten av riktiga cykelskor på cykeln.. välj en (komfort av cykeln/mer power på cykeln) eller kör bara platta pedaler i början
Du kommer också behöva lägga undan mer än du tror för:
Cykelbyxor (ja, du kommer vilja ha byxor med vaddering i),
cykeltröjor (ja, du kommer vilja ha fickor på ryggen),
cykelhjälm (alla snygga är dyra),
handskar (finns handskar med gel pads i, du kommer vilja ha det och skyddar om du skulle glida på asfalt vid krasch),
cykelglasögon (skyddar mot stenskott, vind och insekter)
Nu har du lite mer kött på benen efter vad du behöver för att sitta SKÖNT och få optimal power på cykeln samtidigt. Det gör mer än du tror. Din cykel, även om den är billig, kommer kännas som att gå och lägga sig i en nybäddad säng efter en kvällsdusch med nyrakade ben. Istället för en jobbig trög och oskön cykel du får ont av.
Beställ sedan din cykel hem till Skellefteå online. Gärna från Tyskland för extra bra pris. Eller rea i Sverige.
Jag rekommenderar att köpa cykelkläder från dessa märken:
Craft Sportswear (cykelbyxor - sikta på cykelbyxor med minst C3-dyna, C2 ännu bättre, C1 är Creme-de-la creme)
Craft även för jackor (vind och regnjacka)
Gripgrab för cykelhandskar och cykeltröjor
Bliz (finns på XXL) för cykelglasögon, alternativt Goodr (hos Stadium)
Northwave för cykelskor (finns att prova på XXL, men beställer du från deras hemsida finns det även billiga cykeltröjor osv där)
Dyrare kläder och utrustning (det kan bli jäääävligt dyrt) kan du satsa på senare. Tex om du går ner i vikt eller börjar bli kräsen och vill ha ännu bättre grejer. Men märkena ovan är inga fy slam-grejer heller utan det mest prisvärda jag sett om man inte vill ha ren skit men ändå inte vill offra en njure för ett enda plagg. De bästa cykelbyxorna jag ägt har tex varit POC men kostade 3000 kr istället för 800-1000 kr på Craft som också fyllde sin funktion i flera år.
Här är lite tips på butiker du kan besöka i Stockholm:
Vi är en mycket personlig cykelaffär med hög servicegrad vi är alla cyklister med stor passion & erfarenhet. Köpa cykel för träning & tävling? Då är vi cykelbutiken du ska vända dig till! Racer Gravel Triathlon MTB cykelkläder komponenter & tillbehör. Cer
www.cykelcity.se
Webbutiken med cyklar och tillbehör för både den erfarne- och vardagscyklisten. Stort utbud av kvalitetsvarumärken till bra priser! Snabba leveranser och körklara cyklar hem till din dörr. Specialized, Bell, Giro, Sram.
www.tcmcykel.se
Hos oss på Cykloteket hittar du allt du behöver för att maximera din cykelupplevelse. Oavsett om du ska pendla till jobbet, träningscykla eller cykla för kul, har vi det du behöver. Välkommen in till någon av Stockholms största cykeldestionationer eller shoppa enkelt online!
www.cykloteket.se
Här hittar du cyklar, cykeldelar och cykeltillbehör till riktigt bra priser från kända varumärken. Vi har ett stort sortiment som vi snabbt kan leverera hem till din dörr. Beställ smidigt och enkelt online på Cykelkraft.se - 60 dagars öppet köp.
www.cykelkraft.se
Cykelaffär Norra Djurgårdsstaden, Stockholm.
www.rule58.se
Tänk dock på att Cykelkraft, Cykloteket och Sportson är i princip samma företag. Dom ingår i samma koncern och delar lager. Men vissa butiker kan ändå ha olika cyklar inne i butik att testa.
Köper du begagnat är det viktigt att du åker och provar cykeln och mäter upp den själv eller kollar upp geometrin online. Gissa inte vad du tror skulle passa dig utan lägg pengarna på en bike sizing så att du vet säkert vad du behöver, så slipper du gå på en nit oavsett om det är begagnat eller nytt du köper. Begagnat kan betyda att du får mer för pengarna men kan också vara en risk att något är paj som kostar att byta tex, eller att du får en äldre modell som inte tar bredare däck. Oftast får du en bra deal dock.
Gör du faktiskt allt detta kommer du inte att ångra dig.