Gravel/allround/racer Köpråd nybörjare

Fifunen

Medlem
Hej på er! Sprillans ny i intresset och ny på forumet.

Jag har länge funderat på köpa en landsvägscykel men har väl inte haft de pengarna att lägga, men nu känner jag att det är dags. Men vilken jävla djungel det är alltså..
Tanken är enbart att cykla för träningens skull och har alltså inga tävlingsplaner.

Bor i Skellefteå där vi har lagom med asfalterade vägar i området men desto mer grusvägar. Här blir jag lite osäker på vad jag kommer cykla på och därmed vad jag behöver.
Asfalt - lär cyklas absolut mest och kanske uteslutande.
Hårda grusvägar - sannolikt när man cyklat samma asfalt 100 gånger. Finns många byar att hälsa på.
Grusigare vägar/terräng - nja osannolikt.

Är en gravel det självklara alternativet, eller klarar man sig på en racer med snäppet fetare däck?

Helt obevandrad i detta så uppskattar all input.
Kom gärna med förslag på cyklar också, budget ~15 000kr

Tack och bock!

Du hade nog klarat dig fint med en allroad eller nyare endurance modell. Plats för 38-40 mm däck hade jag satsat på.

Sen är ju frågan om en gravel med lättrullande däck hade funkat lika bra. Fördelen är ju möjligheten till bredare däck (och kanske skärmar), fästpunkter för packning, 1x osv. Brukar ju även vara lite mer avslappnad geometri vilket kan vara både en för- och nackdel.

Generellt känns det som att det är ganska snålt med landsvägscyklar för runt 15k nytt, men desto mer gravelcyklar. Begagnat finns det ju en hel del att tillgå dock.

Hydrauliska skivbromsar (eller iaf semi-hydrauliska) hade jag haft som ett krav.

Du hade nog klarat dig fint med en allroad eller nyare endurance modell. Plats för 38-40 mm däck hade jag satsat på.

Sen är ju frågan om en gravel med lättrullande däck hade funkat lika bra. Fördelen är ju möjligheten till bredare däck (och kanske skärmar), fästpunkter för packning, 1x osv. Brukar ju även vara lite mer avslappnad geometri vilket kan vara både en för- och nackdel.

Generellt känns det som att det är ganska snålt med landsvägscyklar för runt 15k nytt, men desto mer gravelcyklar. Begagnat finns det ju en hel del att tillgå dock.

Hydrauliska skivbromsar (eller iaf semi-hydrauliska) hade jag haft som ett krav.
Är helt med på det du säger. Som du beskriver det så tror jag mer på en allroad/endurance än en gravel.
Angående priset så är jag inte heller blygsam för begagnat heller. Det klart att det är kul med nytt men man får inte vara dum heller!

Hade det här varit ett bra alternativ?
Canyon Endurace AL 6.0
Nu är Trollhättan väldigt långt ifrån mig, men se det som ett exempel.

Edit: Hittat fler alternativ
Superior X-Road GF 6.3
Canyon Endurance CF SL

Är helt med på det du säger. Som du beskriver det så tror jag mer på en allroad/endurance än en gravel.
Angående priset så är jag inte heller blygsam för begagnat heller. Det klart att det är kul med nytt men man får inte vara dum heller!

Hade det här varit ett bra alternativ?
Canyon Endurace AL 6.0
Nu är Trollhättan väldigt långt ifrån mig, men se det som ett exempel.

Edit: Hittat fler alternativ
Superior X-Road GF 6.3
Canyon Endurance CF SL
Fälgbromsar hade jag generellt sett undvikit om du ändå har upp mot 15k i budget. Så om någon hade jag väl sagt Superioren. Verkar även ha bra med däckutrymme.

Hej på er! Sprillans ny i intresset och ny på forumet.

Jag har länge funderat på köpa en landsvägscykel men har väl inte haft de pengarna att lägga, men nu känner jag att det är dags. Men vilken jävla djungel det är alltså..
Tanken är enbart att cykla för träningens skull och har alltså inga tävlingsplaner.

Bor i Skellefteå där vi har lagom med asfalterade vägar i området men desto mer grusvägar. Här blir jag lite osäker på vad jag kommer cykla på och därmed vad jag behöver.
Asfalt - lär cyklas absolut mest och kanske uteslutande.
Hårda grusvägar - sannolikt när man cyklat samma asfalt 100 gånger. Finns många byar att hälsa på.
Grusigare vägar/terräng - nja osannolikt.

Är en gravel det självklara alternativet, eller klarar man sig på en racer med snäppet fetare däck?

Helt obevandrad i detta så uppskattar all input.
Kom gärna med förslag på cyklar också, budget ~15 000kr

Tack och bock!
Ska / vill du kunna cykla vintertid skulle jag säga en gravel med skivbromsar. Annars funkar en racer som tar lite större däck (dvs modernare) med vanliga bromsar lika bra lr kanske bättre

Det blir ingen vintercykling, det är jag helt säker på 😀
Haha man vet aldrig när man väl börjat cykla!
Skulle säga att du ska prova så många cyklar du kan, du kommer snabbt veta vad du vill ha. I teorin finns det vissa cyklar som är toppen men som kanske inte uppskatta lika mkt när man väl är i sadeln. Så ut o testkör!

Du kan öven leta efter en cyklocross (CX) om budgeten är låg. Dom har funnits längre än gravelcyklar och är oftast lite lättare och rejsigare än gravel. Många gravelcyklar är gjorda för bikepacking (överdimensionerade lastcyklar).

Har nyss beställt denna efter många om och men, googlande och jämförande. Verkar vara, vad jag kommit fram till iallafall, bra grejer i den prisklassen. Kommer mestadels pendla till och från jobb, men även ut på lite motionsturer.

Jag har enbart letat gravel dock, antar att Cube har prisvärda cx och landsvägsmodeller också 😄
Attain kan absolut vara ett alternativ men tar inte så breda däck, officiellt iaf.

Finns vissa modeller som dyker upp ofta som sålts en hel del. Rätt nice å lära sig namn på det och till slut kommer du ha öga för vilken generation det är. Finns välsorterat specifikationer på tillverkarnas hemsidor.

Ligger till exempel ute en Trek Boone 5 , gjord 2017 ungefär med möjlighet till 38mm däck som egentligen är möjlighet till 40-42mm på många av Treks modeller med spelrum på 10-12mm.

Den parametern ihop med rätt storlek å geometri så kommer du långt.

Tror om man lär sig några av modellerna och generation så blir djungeln lite mindre.

Även om man aldrig cyklar grus så skulle jag säga att 35mm däck är riktigt nice

Det är inga vattentäta skott mellan kategorierna. Ibland har en gravel en mer resjig geometri än en räcer. Skivbromsar och fäste för skärmar om du tänker cykla annat än i torrt väder. Tänker du cykla mest asfalt eller hårda grusvägar hade jag valt dubbelklinga fram för att inte få för stora steg mellan växlarna. Singelklinga passar bättre för stökig cykling. Vissa verkar inte vara så känsliga för det, jag tycker att det är mycket störande. Det är mycket dyrare att bygga om från singelklinga till dubbelklinga än tvärtom, så mao smartare att välja dubbelklinga om du inte vet säkert vad du vill ha.

Fakta: Du är nybörjare och ovan att cykla (iallafall landsvägscykel). Du bor uppe i Skellefteå och kommer KANSKE åka på någon hårdpackad grusväg ibland. Annars är det mest asfalt som lockar.
Du borde alltså kolla på en vanlig racer eller åtminstone en komfort/allround-racer. En vanlig och hyfsat modern racer kommer ha plats för större däck. Du kommer inte behöva större däck än 32 mm som max. De flesta nya modeller racer kommer få plats med detta eftersom det varit trendigt ett tag nu. Gravelentusiaster (gravelmaffian) kommer argumentera för att du behöver 45 mm men det stämmer inte. Jag har cyklat grusvägar med 25 mm slicks. Även med smalare däck är det inga problem att cykla på hårdpackade grusvägar med en vanlig racer.

Det är dock nice att ha upp till 30-32 mm däck om du ska cykla mycket landsvägar med ojämn asfalt och sånt.

Du kommer INTE tycka det är nice med en gravel med bara 1x framväxel som dessutom brukar vara mindre i storlek. Anekdotiskt kan jag säga att den mindre framklingan på min racer alltid ger mig mjölksyra i benen även om jag matchar utväxlingen så att det i princip är ”samma växel” med stora klingan istället. Använder bara lilla klingan för att klättra upp för backar numera. Så den behövs men är inte skön på rakor. Du kommer ha massor av rakor framför dig på ödsliga landsvägar.

Köp en billigare racer eller kolla begagnat. Du kan i princip köpa vad som helst som du tycker är snyggt eftersom du som nybörjare ändå inte kommer vara avancerad nog för att känna skillnaden mellan olika cyklar i den priskategorin. Jag försöker inte vara elak nu och lägga någon passivt dryg kommentar om att du inte köper en dyr nog cykel. Tvärt om. Teknologin från dyrare cyklar ärvs ner till billigare cyklar varje generation. Och det stadiet vi nått nu år 2026 så får du mycket cykel för pengarna även för runt 15 000 kr. Ännu mer vid 25 000, och sedan ännu mer runt 40-50 000. Men som nybörjare kommer du inte kunna njuta av en 50 000 kr cykel ändå. Du kommer nog knappt märka skillnad på kolfiber vs aluminium-ram som ny. Så oroa dig över det om några år när du ska uppgradera istället.

O-ortodoxa tips som kommer göra störst skillnad för dig (skillnaden mellan en cykel du ser fram emot att cykla på vs en cykel du ångrar att du köpte):

Höj din budget litegrann (eller spara lite extra pengar någon månad om du inte har det liggandes) men inte för cykeln i sig, utan…

Ta dom extra pengarna och boka ett flyg/tåg ner till Stockholm där du har planerat in en weekend där du besöker olika cykelbutiker som har olika märken och modeller inne för en provcykling

På denna Stockholms-visit har du även bokat in en bike sizing hos tex Pain Free Power eller liknande (googla ”bikefit Stockholm” för fler platser)

Leta sedan efter en cykel som har måtten du får från din bike sizing (inte bara ram-måtten), tänk dock på att du kan köpa nytt styre, ny styrstam osv men det mesta borde ändå vara nära nog som standard för att den inte ska bli konstig

Passa på att mäta rumpan hos bike fittern eller i cykelbutikerna (du sitter på en geleplatta som mäter sittbenen)

Köp ett par cykelskor som du provat i butikerna innan du drar till din bike fitter, jag rekommenderar själv lite billigare märken som tex Northwave som finns på XXL

Men köp SPD-SL och fall inte in i SPD-fällan som jag gjorde. Du kommer ångra dig om du kör SPD på landsväg. Skorna kommer ändå vara obekväma att gå i, eller om skorna är bekväma att gå i så tappar du effekten av riktiga cykelskor på cykeln.. välj en (komfort av cykeln/mer power på cykeln) eller kör bara platta pedaler i början

Du kommer också behöva lägga undan mer än du tror för:
Cykelbyxor (ja, du kommer vilja ha byxor med vaddering i), cykeltröjor (ja, du kommer vilja ha fickor på ryggen), cykelhjälm (alla snygga är dyra), handskar (finns handskar med gel pads i, du kommer vilja ha det och skyddar om du skulle glida på asfalt vid krasch), cykelglasögon (skyddar mot stenskott, vind och insekter)

Nu har du lite mer kött på benen efter vad du behöver för att sitta SKÖNT och få optimal power på cykeln samtidigt. Det gör mer än du tror. Din cykel, även om den är billig, kommer kännas som att gå och lägga sig i en nybäddad säng efter en kvällsdusch med nyrakade ben. Istället för en jobbig trög och oskön cykel du får ont av.

Beställ sedan din cykel hem till Skellefteå online. Gärna från Tyskland för extra bra pris. Eller rea i Sverige.

Jag rekommenderar att köpa cykelkläder från dessa märken:
Craft Sportswear (cykelbyxor - sikta på cykelbyxor med minst C3-dyna, C2 ännu bättre, C1 är Creme-de-la creme)

Craft även för jackor (vind och regnjacka)

Gripgrab för cykelhandskar och cykeltröjor

Bliz (finns på XXL) för cykelglasögon, alternativt Goodr (hos Stadium)

Northwave för cykelskor (finns att prova på XXL, men beställer du från deras hemsida finns det även billiga cykeltröjor osv där)

Dyrare kläder och utrustning (det kan bli jäääävligt dyrt) kan du satsa på senare. Tex om du går ner i vikt eller börjar bli kräsen och vill ha ännu bättre grejer. Men märkena ovan är inga fy slam-grejer heller utan det mest prisvärda jag sett om man inte vill ha ren skit men ändå inte vill offra en njure för ett enda plagg. De bästa cykelbyxorna jag ägt har tex varit POC men kostade 3000 kr istället för 800-1000 kr på Craft som också fyllde sin funktion i flera år.

Här är lite tips på butiker du kan besöka i Stockholm:

Tänk dock på att Cykelkraft, Cykloteket och Sportson är i princip samma företag. Dom ingår i samma koncern och delar lager. Men vissa butiker kan ändå ha olika cyklar inne i butik att testa.

Köper du begagnat är det viktigt att du åker och provar cykeln och mäter upp den själv eller kollar upp geometrin online. Gissa inte vad du tror skulle passa dig utan lägg pengarna på en bike sizing så att du vet säkert vad du behöver, så slipper du gå på en nit oavsett om det är begagnat eller nytt du köper. Begagnat kan betyda att du får mer för pengarna men kan också vara en risk att något är paj som kostar att byta tex, eller att du får en äldre modell som inte tar bredare däck. Oftast får du en bra deal dock.

Gör du faktiskt allt detta kommer du inte att ångra dig.

Senast ändrad:
problemet grus vs asfalt är inte ett eget beslut så snart du börjar åka tillsammans med andra, och kompisarna har grusdugligare hjul och däck monterade.

(ot) bara för att vissa lyckats köpa som det verkar odugliga spd-skor behöver man inte undvika konceptet. faktum är att med rätt styvhet och sort är det riktigt bra. och du ska ju inte vinna en spurt i tdf.

socialt sett är spd vs spd-sl en knockoutseger.

(ot2) vadderade byxor och äcklig glidkräm är bra om man har svårt hitta och ställa in en bra sadel. väljer du som många av oss köra med konventionella byxor och kalsonger är det viktigt att de senare har fräsch och tajt nedre resår som helt omsluter pungen.

men ut och köp en cykel bara. den första brukar vara lärpengar hur mycket du än försöker optimera, så lägg inte pengar du inte kan förlora, eller har goda utsikter få igen.

Tack snälla för alla kommentarer.
Många bra tips och saker att tänka på. Ni har alla vettiga synpunkter, men jag vet inte om jag blev så jättemycket klokare tyvärr. 🤯

Det bästa rådet är nog ändå

”men ut och köp en cykel bara. den första brukar vara lärpengar hur mycket du än försöker optimera”

Det lär nog inte bli helt rätt utan jag lär mig vad jag vill ha med tiden.
Jag har mer fallit in mer mot gravel igen, mest för att hålla alla dörrar öppna. Det kan ju vara så att jag finner lite lycka i att cykla på svårare underlag och det vet jag inte förrän jag faktiskt provat.

Jag har mer fallit in mer mot gravel igen, mest för att hålla alla dörrar öppna. Det kan ju vara så att jag finner lite lycka i att cykla på svårare underlag och det vet jag inte förrän jag faktiskt provat.
Med den får du allt du behöver och 2x verkar ju vara ett plus för det du ska ha den till. Nuroad finns även i enklare modeller men då med 1x och äldre ram som endast tar 45or.

Jag tror att du bara behöver få loss en cykel som löser uppgiften för tillfället. Fastnar du för cyklandet så kommer du, nästan oavsett vad du köper nu, känna att något saknas eller att du vill byta upp, byta ut. Ingen cykel löser allt (även om gravel(s)? Ibland gör anspråk på det). Tänker du dig blandat asfalt/grus - köp gravel. Tänker du endast asfalt - köp lvg. 2x gör marginell skillnad om underlaget du kör på majoriteten av din tid inte är lämplig för cykeln i övrigt, 1x på motsvarande sätt.

Vi vill gärna höra vad du landade i till sist.
Lycka till!

Tansen x-zaite en typisk prova på cykel en 5 k. Fri frakt är man hemma på montera i hop cykeln monter erbjuds också på hemsidan.

Senast ändrad:
Tack snälla för alla kommentarer.

Jag tycker att gravel låter vettigt. Att kunna variera sina rundor är mycket värt och det låter som du har mycket grusvägar att göra det på.

Tillbaka
Topp