Schwalbe super DH more is more, or not?

jonte987

Aktiv medlem
Super gravity funkar fint men med super DH och samma tryck så släpper det tryck,
Vid en bar enligt pump och betydligt lägre enligt topeak så släpper det en gnutta luft när man trycer vid kanten.

Lösningen är nog att köra super gravity...men har ni varit med om detta?
Lönt att för skoj skull testa på 30mm DT fälg istället för 29mm nukeproof?

Super DH lära vara för styv för att köra med så lågt tryck.

Skulle tänka att 3% skillnad i fälgbredde inte ger nån skillnad. Kanske om en a fälgen är hooked och andra inte.

Super DH lära vara för styv för att köra med så lågt tryck.

Skulle tänka att 3% skillnad i fälgbredde inte ger nån skillnad. Kanske om en a fälgen är hooked och andra inte.
AI örlade om toleranser men nukeproof passar alla andra däck jag testat inkl samma i super gravity.

Ja, det är för styvt men det är styvhet jag vill åt men gränsen går tydligen mellan gravity och DH.

Jag enda jag egentligen tycker är överaskande är att det släpper så enkelt

Nu gick vattenutkast sönder mitt i allt men verkar släppa vid 1.7 topeak bar. Det är rätt hårt enligt tummen o 2+ enligt kompressorn

Eller om du haft otur och skadat tejpningen på fälgen. Men om det är på två hjul vete tusan.
Nu är röret pluggat. Varför sätter inte hantverkare avstängning för varje kran? På tal om yrkesarbetare. Vad gör folk som inte har en plug hemma på en långfredag?

Jag ska byta tillbaka nu så vi får se.

Betty släpper också på det tryck jag körde på i park så det verkar inte vara likhetstecken mellan fingersläpp och punka i park men om man kör fortare så måste det burpa tycker jag. Jag punkade också båda men utan att ha mätt tryck.

VÄLDIGT stor skillnad på topeak och filler medan golvpump håller med filler. Med rätt mätare kör jag också under 1 bar. Hur kalibrerar man?

Jag får burpning med lite mindre än 1 bar (på Specialized Grid Trail) vid vanlig stigcykling på skrå. Skulle tänka att det är värre i park.

Vet inte om det måste burpa för att man kör lågt tryck. Innan dess bör man ju känna om stommen viker sig (och ta det som en signal om att man måste öka trycket).

Vet inte om det måste burpa för att man kör lågt tryck. Innan dess bör man ju känna om stommen viker sig (och ta det som en signal om att man måste öka trycket).

Så menade jag inte. Ja, jag kände att däcket vikte sig. Min poäng är att jag skulle förvåna mig om däcket överlever med 1 bar i park om man inte tar det riktigt lugnt.

Tydligen har jag kört utan gucka. Fyllde gucka på 8 däck den dagen. Trodde jag, poppade 8 guckade 6.

Vad innenär nu detta? Oavsett fingersläpp så är däcken så in i helvete tröga om det inte är i alla fall rimligt brant.
Orka testa igen eller sälja? Körde super gravity fram och dh bak efter lunch och det gick bra.
Sänkte tryck i gaffel samtigt som jag bytte hjul så oklart fram men bak funkade så länge det höll tryck

Så menade jag inte. Ja, jag kände att däcket vikte sig. Min poäng är att jag skulle förvåna mig om däcket överlever med 1 bar i park om man inte tar det riktigt lugnt.
Frågan är om topeak eller filler visar rätt. Det skiljer väldigt mycket. Det är fotfarande inte Nino lågt tryck enligt fingrarna. Möjligen klena fingrar

Det går utmärkt att köra <1 bar med tjocka DH-däck i park. Generellt då, uppenbarligen inte i det här specifika fallet. Tjockleken på däcken förlåter rätt mycket man inte kommer undan med med lätta däck som dina grid.

Det går utmärkt att köra <1 bar med tjocka DH-däck i park. Generellt då, uppenbarligen inte i det här specifika fallet. Tjockleken på däcken förlåter rätt mycket man inte kommer undan med med lätta däck som dina grid.

Förlåter som i mindre genomslag och vikning håller jag med om. Men jag ser inte varför en styvare stomme skulle hålla däcket bättre mot fälgen.

Frågan är om topeak eller filler visar rätt. Det skiljer väldigt mycket. Det är fotfarande inte Nino lågt tryck enligt fingrarna. Möjligen klena fingrar
Jag skulle dra på däcken igen och gå efter Topeaken om den nu knappt registrerade tryck tidigare.
Det var menat som en kommentar på det Jonte skrev, men bra med förtydligande.

Det är en feature, om det stör dig ska du nog byta.
Innan luften släppte helt så fick jag trampa i lätt nedsförbacke för att inte stanna :).
Tydligt finns det för styvt och för lågt tryck. I alla fall i kombination.

Nu känns det dumt att ge upp efter att testat med läckande däck....så jag får väl på det igen. Bak funkade bra efter lunch. rimligt tryck enligt fingrarna nu 2 dagar senare

BTW, jag fattar att jag inte behöver DH casing men gravity jämfört med trail var bästa uppgraderingen jag gjort så klart man vill testa

Jag skulle dra på däcken igen och gå efter Topeaken om den nu knappt registrerade tryck tidigare.

Det var menat som en kommentar på det Jonte skrev, men bra med förtydligande.
Ja, men jag vet ju vad jag brukar ha enligt filler /fingrar. Att det nu helt plötsligt är happykorrekt med annan mätare ändrar ju inte hur hårt däcket är.

Om hela däcket är styvare rör det sig också mindre mot fälgen.

Ja, men 1 mm från fälgen räcker för att tappa luft. Däcket behöver inte deformeras mycket för det. Kanske är det tom värre med styva sidoväggar, då behövs mindre deformering åt sidan för att får däcket att släppa från fälgen. Allt är dock bara hypoteser från min sidan, jag har inte mycket erfarenheter med DH-däck (förutom på hyrcyklar i alperna, där släpper jag ut mycket luft men inte ner till 1 bar).

Innan luften släppte helt så fick jag trampa i lätt nedsförbacke för att inte stanna :).
Tydligt finns det för styvt och för lågt tryck. I alla fall i kombination.

Nu känns det dumt att ge upp efter att testat med läckande däck....så jag får väl på det igen. Bak funkade bra efter lunch. rimligt tryck enligt fingrarna nu 2 dagar senare

BTW, jag fattar att jag inte behöver DH casing men gravity jämfört med trail var bästa uppgraderingen jag gjort så klart man vill testa
Det finns en sweet-spot.

Jag kör Schwalbe Super Gravity på stigcykeln om jag kör park eller är iväg och cyklar i riktiga berg med den. Riktigt bra kompromiss som fortfarande ruller bra.

Sen har jag Michelins supermjuka triple-ply ståltrådsdäck på DH:n. De rullar dåligt även jämfört med andra DH-däck. Fantastiskt att ställa ner cykeln i nån vass stenkista med såna däck men helt lönlöst att försöka cykla flackt flow i park ens. Ska byta ut åtminstone bakdäcket..

Ja, men 1 mm från fälgen räcker för att tappa luft. Däcket behöver inte deformeras mycket för det. Kanske är det tom värre med styva sidoväggar, då behövs mindre deformering åt sidan för att får däcket att släppa från fälgen. Allt är dock bara hypoteser från min sidan, jag har inte mycket erfarenheter med DH-däck (förutom på hyrcyklar i alperna, där släpper jag ut mycket luft men inte ner till 1 bar).
Det är därför jag säger att det fungerar, empiriskt, just som förklaring eftersom du säger att du inte provat.

Hyrcyklar i alperna kanske inte nödvändigtvis är tubeless ens?

Det finns en sweet-spot.

Jag kör Schwalbe Super Gravity på stigcykeln om jag kör park eller är iväg och cyklar i riktiga berg med den. Riktigt bra kompromiss som fortfarande ruller bra.

Sen har jag Michelins supermjuka triple-ply ståltrådsdäck på DH:n. De rullar dåligt även jämfört med andra DH-däck. Fantastiskt att ställa ner cykeln i nån vass stenkista med såna däck men helt lönlöst att försöka cykla flackt flow i park ens. Ska byta ut åtminstone bakdäcket..

Ok. Nu kör jag helst inte flow men eftersom dottern gör det så får jag anpassa mig.
I år med enduro istället för hardtail körde hon direkt spruff (blå mixed) så kanske finns hopp..

Hyrcyklar hemma tror jag är med slang och skitcasing och lämnas ut stenhårda.
Minns inte hur jag vet att det är slang så säger "tror". "Tror" kusinen punkade och fick ny.

Ja, men jag vet ju vad jag brukar ha enligt filler /fingrar. Att det nu helt plötsligt är happykorrekt med annan mätare ändrar ju inte hur hårt däcket är.
Jag tänker att med fillern så har du mätaren sittandes mellan två trycksatta system och nån backventil inblandat nånstans. En torr o-ring och helt plötsligt så vet man inte om båda systemen är med och påverkar mätaren.

Jag tänker att med fillern så har du mätaren sittandes mellan två trycksatta system och nån backventil inblandat nånstans. En torr o-ring och helt plötsligt så vet man inte om båda systemen är med och påverkar mätaren.
Ja, jag har inte precis mätt med filler utan kört med fingrar. Tänkte jag behövde en mätare nu med olika casings och massor m hjul.

40 psi filler blir 33 på topeak.

Ingen skillnad på fingersläpp med gucka. Släpper fint på 1.7 topeak bar.

Tydligen kan man ändå köra på 1 bar men man förstår ju att det släpper lätt

Tillbaka
Topp