Glapp i QR framgaffel

ostrand

Aktiv medlem
Glapp i QR framgaffel
Sonens gamla 27,5" Scott Aspect glappar i framaxeln och jag vill ha lite tips på om / vad man skulle kunna göra åt det.

Det ser ut som att själva gaffeln är till för tjockare axel än den som sitter där, kan det stämma? Är lösningen att byta hjul?

Bilagor

• 20260406_104951.webp
    20260406_104951.webp
    338.1 KB · Besök: 43
Glapp i QR framgaffel
Jag förstår inte vad jag ser där. Jag antar att den Aspect kam med hjul med QR nav. Då är "axeln" inte riktigt en axel men bara för att spänna ihop hjulet och gaffeln. Axeln är då smalare än öppningen i gaffeln. Men på bilden verkar det vara en helt gängad axel som sitter fast i navet, alltså inte QR.

Glapp i QR framgaffel
Axeln som QR sitter igenom är alltså smalare än öppningen i gaffeln och det glappar när han bromsar. Har inte upplevt att det varit så på andra cyklar.

Glapp i QR framgaffel
Axeln som QR sitter igenom är alltså smalare än öppningen i gaffeln och det glappar när han bromsar. Har inte upplevt att det varit så på andra cyklar.

Man borde drar åt så hard att axeln inte kan röra sig. Om navet passar så borde navet "falla" på plats i gaffeln utan att den gängade axel nuddar gaffeln.

Glapp i QR framgaffel
Man borde drar åt så hard att axeln inte kan röra sig. Om navet passar så borde navet "falla" på plats i gaffeln utan att den gängade axel nuddar gaffeln.
Vi har dragit åt för kung och fosterland men det räcker inte, QR lossnar till slut av krafterna och då känns ett ordentligt glapp när axeln glider runt i öppningen i gaffeln. Jag tänkte om det fanns någon slags hylsa som man kunde skruva på ..

Glapp i QR framgaffel
Kankse saknas det en distans med små tänder. Jag ser ingen på inneridan. På en av sidorna borde det sitta en distans med tänderna som förhindrar att navet glider i gaffeln. Sitter vanligtvis på utsidan av gaffeln, om jag minns rätt.

Glapp i QR framgaffel
Jag tror att jag faktiskt ser tänderna på navet i bilden. Då borde navet inte kunna röra sig när man drår åt lagom hård.

Glapp i QR framgaffel
QR ska ha 9 mm axel fram och 10 mm bak. Det ska inte vara möjligt att trycka en 10 mm axel i ett framhjul.
Åtminstone inte utan fatal övertalning. Engångs, typ.
(förutom att de har helt olika längd…)

Glapp i QR framgaffel
Antingen har hjulet suttit löst och har med tiden skavt sönder hjulets anliggningsytor mot gaffeln och/eller så har hjulet dragits fast på fel sätt. Förvånansvärt många vet inte hur man drar fast en qr-axel. Har sett flera exempel på att man bara snurrar fast den som en vanlig skruv eller mutter, och inte använder den klämfunktion som är inbyggd i en qr om den används rätt. Då kommer den att lossna, och med tiden skava/glappa upp anliggningsytorna. Jag tycker att det ser ut så på bilden.

Glapp i QR framgaffel
Antingen har hjulet suttit löst och har med tiden skavt sönder hjulets anliggningsytor mot gaffeln och/eller så har hjulet dragits fast på fel sätt. Förvånansvärt många vet inte hur man drar fast en qr-axel. Har sett flera exempel på att man bara snurrar fast den som en vanlig skruv eller mutter, och inte använder den klämfunktion som är inbyggd i en qr om den används rätt. Då kommer den att lossna, och med tiden skava/glappa upp anliggningsytorna. Jag tycker att det ser ut så på bilden.
Så kan det absolut vara. Gaffeln skrot då, eller?

Glapp i QR framgaffel
Jag skulle först försöka med distanser med vassa tänder på utsidan mellan gaffeln och muttrar. Kanske har du då tur att navet kommer att sitta kvar.

Glapp i QR framgaffel
En större bricka på utsidan som bär på det friska området borde kunna hjälpa mycket, frågan då är bara hur "uppätet" det är på insidan.

Tillbaka
Topp