Fetta in en BikeYoke Revive?

BuTTuS

Aktiv medlem
Tänkte ge samtliga mina droppers lite TLC och nytt fett, men när jag kommer till den här rackaren tar det stopp:

IMG_0343.webp

Har den inte en lös krage man kan skruva av för att dutta i lite fett under, är allt i ett stycke?
Det som händer när jag väl får ordentligt grepp om den är att hela stolpen vrider sig i ramen :-) Har testat med värme, 5-56, knacka etc...
Det är en BikeYoke Revive någonting, med en reset-spak under sadeln....

Jösses, röret är i ett stycke - det ser du om du bara tittar närmare på det. Sluta försöka skruva på det. Finns gott om videos på Youtube kring hur man servar en Revive. I korthet behöver du plocka ut stolpen och ta loss några låsringar.

Jösses, röret är i ett stycke - det ser du om du bara tittar närmare på det. Sluta försöka skruva på det. Finns gott om videos på Youtube kring hur man servar en Revive. I korthet behöver du plocka ut stolpen och ta loss några låsringar.
Tack, va bra, då kan jag sluta försöka 😊
Min syn är väl inte den skarpaste längre, för nog tyckte jag att den såg ut att vara i två delar…
Men då får den vänta till en lång och regnig dag, för idag hade jag bara ork för lite småfix så tre av fyra stolpar klara får räcka då

Tack, va bra, då kan jag sluta försöka 😊
Min syn är väl inte den skarpaste längre, för nog tyckte jag att den såg ut att vara i två delar…
Men då får den vänta till en lång och regnig dag, för idag hade jag bara ork för lite småfix så tre av fyra stolpar klara får räcka då
Det är nog också en god idé att lägga dig till med vanan att ta en paus och googla om du behöver ta i motsvarande det som krävs för att vrida stolpen i ramen, innan du börjar värma på saker med gummipackningar i.

Två låsringar (en invändig, en utvändig) och en "skruv" (som kräver en något nedslipad nyckel - kommer inte ihåg vilken på rak arm men framgår av deras servicevideo) är det för lilla servicen. Stora jobbet är att ta den ur ramen.

Det är nog också en god idé att lägga dig till med vanan att ta en paus och googla om du behöver ta i motsvarande det som krävs för att vrida stolpen i ramen, innan du börjar värma på saker med gummipackningar i.

Två låsringar (en invändig, en utvändig) och en "skruv" (som kräver en något nedslipad nyckel - kommer inte ihåg vilken på rak arm men framgår av deras servicevideo) är det för lilla servicen. Stora jobbet är att ta den ur ramen.

Till vad skulle man behöva en nedslipad nyckel? Jag behövde bara köpa en 7 mm nyckel. Det är en lite ovanlig mått.

Om du har försökt värma och dessutom sprayat på 5-56 skulle jag vara försiktig med att använda stolpen tills du har servat den ordentligt.

Nej en vanlig fast nyckel, av okänt fabrikat som råkade vara i närheten. Men inget cykelspecifikt utan nåt från en vanlig verktygsfirma av något slag.

Då förstår jag.

Jag minns nu att jag inte hade en 7 mm nyckel när vi sänkte sonens Revive. Då kunde jag lösa det med en 8 mm nyckel och en lite bitt av metall eller plast emellan.

Om du har försökt värma och dessutom sprayat på 5-56 skulle jag vara försiktig med att använda stolpen tills du har servat den ordentligt.
Vände cykeln och sprayade 5-56 där jag trodde gängan var och med papper under, så det är nog ingen fara. Var även medveten om packningen så värmde inte allt för mycket.

Tillbaka
Topp