Cykelråd för nybörjare

Tenere

Medlem
Cykelråd för nybörjare
Jag och en kompis har tänkt börja cykla utför i sommar (Isaberg, Ulricehamn mm då vi bor i Jönköping) och är glada nybörjare. Studenter är vi, och tänker budget för själva cykeln är 3-4 tusen. Jag cyklade downhill i Åre för en ~10år sedan, tyckte de röda banorna va svinkul. De var preppade, någorlunda släta stigar/ banor med upphöjda svängar (vet ej vad de kallas), med hopp och olika byggnationer i trä som var riktigt roligt. Det är den typen av cykling vi vill göra (vad man nu klassar det som). Provade en svart backe där också, utför stock och sten, och aldrig igen kan jag säga. Helvete alltså att folk gör det frivilligt. Jag har cyklat bmx tidigare, min kompis inget alls.

Vad ska man titta efter för cykel, heldämpad/ downhill? Hardtail? Kommer åka både lift och en del trampa själv antar jag. Tack för tips! :)

Cykelråd för nybörjare
De var preppade, någorlunda släta stigar/ banor med upphöjda svängar (vet ej vad de kallas), med hopp och olika byggnationer i trä som var riktigt roligt. Det är den typen av cykling vi vill göra (vad man nu klassar det som).
Flowleder. Isaberg: Pelikanen, Albatrossen, Falken. Ulricehamn: Änglaleden, Sparre, Tom & Jerry.

Provade en svart backe där också, utför stock och sten, och aldrig igen kan jag säga.
Downhill/bröt/stök/natur/teknisk.

Cykelråd för nybörjare
vad kollar man efter när det gäller cyklar? Motorcyklar och bilar har jag rätt bra koll på, men en vanlig enkel cykel haha...
Drivlina och lager ffa. Ganska ofta så är lagrena i naven för hårt spända från fabrik och nästan skrot efter bara några år och drivlina kan bli ganska dyrt om det är mer än bara kedja som behöver bytas.
Sen är det ju viktigt att det inte är några sprickor i ramen osv.

Det svåra för dig är nog just budgeten. Jag förstår helt och hållet och respekterar den men 3-4k är verkligen inte mycket om man skall ha något för att köra bikepark med, om än på lite snällare leder.

Cykelråd för nybörjare
Det svåra för dig är nog just budgeten. Jag förstår helt och hållet och respekterar den men 3-4k är verkligen inte mycket om man skall ha något för att köra bikepark med, om än på lite snällare leder.
Nej det är en svår budget, man får nog ha lite tur och vara villig att meka lite själv om man ska få något i den prisklassen.

Med det sagt så har jag en heldämpad 26" här som jag inte får tummen ur att renovera som skulle kunna säljas med studentrabatt. Men då måste jag överge tanken att konvertera den till SS och 26/27.5 mullet som en ren parkcykel 😀

Cykelråd för nybörjare
Drivlina och lager ffa. Ganska ofta så är lagrena i naven för hårt spända från fabrik och nästan skrot efter bara några år och drivlina kan bli ganska dyrt om det är mer än bara kedja som behöver bytas.
Sen är det ju viktigt att det inte är några sprickor i ramen osv.

och lagren kontrollerar man genom att undersöka glapp i sidled likt besiktningen gör på bilar?

Nej det är väl inte det men likväl tänkte vi göra ett försök att ha kul med det vi hittar och inte dö på kuppen :)

Cykelråd för nybörjare
Nej det är en svår budget, man får nog ha lite tur och vara villig att meka lite själv om man ska få något i den prisklassen.

Med det sagt så har jag en heldämpad 26" här som jag inte får tummen ur att renovera som skulle kunna säljas med studentrabatt. Men då måste jag överge tanken att konvertera den till SS och 26/27.5 mullet som en ren parkcykel 😀
Vad är det för något du har och vart bor du? :)

Cykelråd för nybörjare
Om du ska köpa en DH-cykel brukar gamla Scott-modeller vara bra, till exempel Gambler och Voltage. Minsta budget för en hyfsat fungerande DH-cykel (som jag själv hade vågat cykla på utan att vara rädd att något ska gå sönder) ligger runt 8–12 tusen kronor. Ska du hitta något för 3–4 tusen måste det nog vara en kompisdeal eller en enklare trail-MTB att börja på. Men om du bara är intresserad av ren DH så behöver du nog höja din budget.

Cykelråd för nybörjare
3-4k

8k rek

Cykelråd för nybörjare
Hardtail. Om ni inte ska åka bröt. Får mycket mer för pengarna. Se till att ni hittar rätt storlek. Ska ni åka mest utför titta på 27,5 tum. Sen om ni inte vill ge mer än 4000 köp det ni får tag på.

Cykelråd för nybörjare
Har i princip gjort affär på denna demo 8 nu, tillsammans med en del utrustning och frakt blir det 5000 i runda slängar. Verkar vara i bra skick :D Övriga tips till en nybörjare tar tacksamt emot på saker som är bra att öva på i början eller så

Bilagor

• 663583500_1221347606738108_3189094736139275958_n(1).webp
    663583500_1221347606738108_3189094736139275958_n(1).webp
    269.1 KB · Besök: 27
Tillbaka
Topp