Vårklassikerna 2026 ...

Vårklassikerna 2026 ...
QR på en cykel med skivbromsar? Kanske för 10-15 år sedan. Självklart är det gängad genomgående axel idag.
IMG_3222.webp

Refererar till själva kopplingen på hjulet som gjorde att dom kunde få av hjulet utan verktyg.

Vårklassikerna 2026 ...
Ja det kan kanske vara lätt råka kalla det för QR då det nog finns något direkt bättre uttryck för det än "gängad axel med handtaget kvar", även om man skulle önska det.

Vårklassikerna 2026 ...
Dom hade väl QR? Reagerade på det när MVDP försökte byta hjul efter att cykelbytet inte fungerade.
Oavsett vad du vill kalla det så var det jag avsåg en sån här som fanns när det var fälgbromsar som gällde.

1776065491324.webp

Är snabbare att för hand byta hjul med en sådan än med de konstruktioner jag känner till för hjul med skivbromsar.

Edit: Jag vet inte om det finns något liknande för skivbromsar men det var i alla fall inte vad som Del Grosso stod och fipplade med när han bytte hjul på MvdPs cykel.

Senast ändrad:
Vårklassikerna 2026 ...
Oavsett vad du vill kalla det så var det jag avsåg en sån här som fanns när det var fälgbromsar som gällde.

Visa bilaga 824794

Är snabbare att för hand byta hjul med en sådan än med de konstruktioner jag känner till för hjul med skivbromsar.

Edit: Jag vet inte om det finns något liknande för skivbromsar men det var i alla fall inte vad som Del Grosso stod och fipplade med när han bytte hjul på MvdPs cykel.

Jag har monterad RockShox Maxle Ultimate på flera MTB i familjen. Det är gängad TA med klämm som på QR, så långsammast av alla. På flera Cannondale grusyklar finns det "Speed Release". Då måste gafflen är ramen har en öppning som är lite mindre än diametern av axeln och kan man tar ut hjulet utan att tar ur axeln helt.

713694.01.webp

Senast ändrad:
Vårklassikerna 2026 ...
Jag har monterad RockShox Maxle Ultimate på flera MTB i familjen. Det är gängad TA med klämm som på QR, så långsammast av alla. På flera Cannondale grusyklar finns det "Speed Axle". Då måste gafflen är ramen har en öppning som är lite mindre än diametern av axeln och kan man tar ut hjulet utan att tar ur axeln helt.

Visa bilaga 824797
Oavsett långsammare hjulbyte än med en snabbkoppling på fälgbromshjul, eller?

Vårklassikerna 2026 ...
Oavsett långsammare hjulbyte än med en snabbkoppling på fälgbromshjul, eller?

Ja. Men snabbare än att behöva drar ut axeln helt, hittar hålet igen och sticka och skruva i den. Cannondales lvgcyklar verkar dock inte har speed release, så antar att de tycker att fördelen inte är tillräckligt stor.

Senast ändrad:
Vårklassikerna 2026 ...
Lätt att säga så när man har facit för hur det gick här. Men faktum är ju att detta var precis hur de alltid hanterar såna här situationer, i första hand byter alltid cykel med varandra, inte hjul.

Vårklassikerna 2026 ...
Ja, men då bör dom ju köra på kompatibla pedaler. Känns väldigt märkligt att dom inte hade koll på det. Amatörer. :D
Finns ett klipp innan tävling där de kikar på Vismas Speedplaypedaler. Visma verkar inte heller riktigt tänkt….. nu gick det ju bra men pedaler med endast en i-klickbar sida som är kända för att vara värde i smuts och lera….

Vårklassikerna 2026 ...
Ja det var otvivelaktigt ett märkligt felbeslut. Misstänker dock att förklaringen som inte kommit fram kan vara att de beslutade att de skulle köra med de nya pedalerna. Men att sedan MvdP, som ofta brukar vara mer försiktig med prova nya saker och gärna kör med det han gillar, fick ok på köra vidare på sina gamla. Men om det nu var så borde de ju så fall förstås låtit hans val gälla alla

Senast ändrad:
Vårklassikerna 2026 ...
Jag läste precis att de snittade 48,9 km/h. Då har de ändå bytt cyklar och hållit på. Helt galet.
Såg det där. Så all ny svartkonst är väl då av nytta som gör att dom kan mosa på lite mer vårdslöst och vaska lite tid på haveri-relaterade övningar?
Sedan var det ju rätt ok väderförhållande mot vad man sett en del tidigare upplagor. Oavsett så är ju 48,9 i snitt helt sinnesjukt, och i nästan omöjligt att föreställa sig.

Vårklassikerna 2026 ...
Oavsett om quick release används för vissa typer av mekanismer för att sätta fast hjul med skivbromsar så var det jag avsåg när jag nämnde snabbkoppling i inlägg #989 de klassiska snabbkopplingarna för hjul med fälgbroms.

Tillbaka
Topp