Vårklassikerna 2026 ...
QR på en cykel med skivbromsar? Kanske för 10-15 år sedan. Självklart är det gängad genomgående axel idag.Dom hade väl QR? Reagerade på det när MVDP försökte byta hjul efter att cykelbytet inte fungerade.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
QR på en cykel med skivbromsar? Kanske för 10-15 år sedan. Självklart är det gängad genomgående axel idag.Dom hade väl QR? Reagerade på det när MVDP försökte byta hjul efter att cykelbytet inte fungerade.
QR på en cykel med skivbromsar? Kanske för 10-15 år sedan. Självklart är det gängad genomgående axel idag.
Jag förstår att det inte är en QR-axel men hade inget bättre ord för ”som ett QR-handtag fast på en genomgående gängad axel”. :(Det där är en genomgående gängad axel, men de har handtaget kvar. Man såg när MvdPs lagkamrat stod och skruvade på hjulet.
Dvs ingen QR.Visa bilaga 824790
Refererar till själva kopplingen på hjulet som gjorde att dom kunde få av hjulet utan verktyg.
Dvs ingen QR.
Oavsett vad du vill kalla det så var det jag avsåg en sån här som fanns när det var fälgbromsar som gällde.Dom hade väl QR? Reagerade på det när MVDP försökte byta hjul efter att cykelbytet inte fungerade.
Oavsett vad du vill kalla det så var det jag avsåg en sån här som fanns när det var fälgbromsar som gällde.
Visa bilaga 824794
Är snabbare att för hand byta hjul med en sådan än med de konstruktioner jag känner till för hjul med skivbromsar.
Edit: Jag vet inte om det finns något liknande för skivbromsar men det var i alla fall inte vad som Del Grosso stod och fipplade med när han bytte hjul på MvdPs cykel.
Oavsett långsammare hjulbyte än med en snabbkoppling på fälgbromshjul, eller?Jag har monterad RockShox Maxle Ultimate på flera MTB i familjen. Det är gängad TA med klämm som på QR, så långsammast av alla. På flera Cannondale grusyklar finns det "Speed Axle". Då måste gafflen är ramen har en öppning som är lite mindre än diametern av axeln och kan man tar ut hjulet utan att tar ur axeln helt.
Visa bilaga 824797
Tror MvdP hade haft svårt att trampa med sin sko på/i en sådan pedal.
Ännu snabbare att se till att inte få punktering från början!Oavsett långsammare hjulbyte än med en snabbkoppling på fälgbromshjul, eller?
Oavsett långsammare hjulbyte än med en snabbkoppling på fälgbromshjul, eller?
Löser du det problemet utan prestandaförlust tror jag du kan tjäna en bra slant.Ännu snabbare att se till att inte få punktering från början!
AQR? Almost Quick Realese?Dvs ingen QR.
Jag tänker mig airbag för hjul! Kanske två stycken som failsafe. Ber bara ödmjukt om 50 miljoner för att ta fram första prototypen.Löser du det problemet utan prestandaförlust tror jag du kan tjäna en bra slant.
Jo, men han hade sluppit byta cykel senare och ett framhjulsbyte skall ta max 15s.b Om han hade hjälpt till själv.Gissar att tanken var att ett cykelbyte går snabbare än framhjulsbyte. Och skillnaden är dessutom större när de inte har snabbkopplingar.
Du bör nog se till att pitcha det som en AI-genererad lösning om du ska ha någon chans.Jag tänker mig airbag för hjul! Kanske två stycken som failsafe. Ber bara ödmjukt om 50 miljoner för att ta fram första prototypen.
Ja, men då bör dom ju köra på kompatibla pedaler. Känns väldigt märkligt att dom inte hade koll på det. Amatörer. :DLätt att säga så när man har facit för hur det gick här. Men faktum är ju att detta var precis hur de alltid hanterar såna här situationer, i första hand byter alltid cykel med varandra, inte hjul.
Finns ett klipp innan tävling där de kikar på Vismas Speedplaypedaler. Visma verkar inte heller riktigt tänkt….. nu gick det ju bra men pedaler med endast en i-klickbar sida som är kända för att vara värde i smuts och lera….Ja, men då bör dom ju köra på kompatibla pedaler. Känns väldigt märkligt att dom inte hade koll på det. Amatörer. :D
Inte jättelugnt.Tror ni att det är lugnt i Vouts fanclub-tält just nu?
Såg det där. Så all ny svartkonst är väl då av nytta som gör att dom kan mosa på lite mer vårdslöst och vaska lite tid på haveri-relaterade övningar?Jag läste precis att de snittade 48,9 km/h. Då har de ändå bytt cyklar och hållit på. Helt galet.
Dåligt att de tröttnade sista timmen, låg ju över 51 största delen ev loppet.Jag läste precis att de snittade 48,9 km/h. Då har de ändå bytt cyklar och hållit på. Helt galet.
Är det en QR ?
Du måste läsa det med jinxningsglasögonen på!Lite intressant att läsa här ett dygn efteråt. Nu avgör han! Nej, men nu rycker han! van Aert ser trött ut, van Aert kommer att klanta till det, osv osv. Fast så tyckte väl iofs jag också ibland.
Glad för segrarna och att inte Wiebes vann!
De kanske har bytt blod också...?!Jag läste precis att de snittade 48,9 km/h. Då har de ändå bytt cyklar och hållit på. Helt galet.
Enligt Arne Hegerfors påstående var det olika kroppsdelar som cyklisterna bytte.De kanske har bytt blod också...?!![]()
![]()
Om MvdP hade bytt fötter med Jasper på Arensberg så hade de sluppit problemet med pedalenrna.Kroppsdelar var det, just det. Fasen det börjar bli några år sedan han sade det så jag börjar glömma...![]()
Nä, som jag ser det så är QR en typ, och quick realese i denna text är mer funktionen. Typ av quick realese i texten är mer en generisk term, än en typ-förklaring....eller hur man nu ska förklara vad jag tänker.Visa bilaga 825027
På tal om quick release eller inte så verkar tillverkarna också vilja kalla det QR.
Ja nu var det ju funktionen jag syftade på också och inte axeltypen. ;)Nä, som jag ser det så är QR en typ, och quick realese i denna text är mer funktionen. Typ av quick realese i texten är mer en generisk term, än en typ-förklaring....eller hur man nu ska förklara vad jag tänker.