Hjälp med RockShox twistloc.

Awesslen

Aktiv medlem
Jag har en RockShox Remote Twistloc Ultimate 3P som inte stannar i ”Lock” läget. Är det någon som vet hur man åtgärdar problemet? Samma problem på gaffeln och på bakdämparen. Den har funkat och problemet uppstod på båda samtidigt. Så det känns som det är i twistlocken problemet ligger.

Det låter som det är reglaget det är fel på, själva dämparna har inga lägen.
Det är en fjäderbelastad kula som gör att reglaget låser, gissningsvis har det blivit smuts i reglaget som gör att kulan inte hoppar upp i låsläget. De är inte gjorda för att ta isär, det går men är rätt meckigt utan att ha sönder något.

Jag löste problemet. När jag öppnade luckan där vajrarna går in i reglaget så såg jag att en vajer behövde bytas. Lätt fixat. Men du kanske inte har samma problem.

Om du öppnar locket där vajern går in så kommer du se om det är det som är problemet. Den sitter inte som den ska i handtaget. Det kanske går att peta tillbaka vajern men jag bytte till en ny.
Jag har inget twistloc reglage så jag har ingen aning. Jag undrade mest vad problemet var. Hur då sitter inte som den ska? Är det fel sorts ändplupp, eller har den trillat ur?

Tillbaka
Topp