Stål - Gravel/Bikepacking/Monstergravel tips

potatis

Medlem
Nu är det dags att komma till skott på en allt-i-allo cykel men kan inte bestämma mig vad jag ska ha. Jag kommer vilja ha den till mys-gravel cykling samt lättare bike-packing över helger. Det ska vara stål och breda däck med fästen för massa hållare och väskor.

Jag har landat i att jag mest troligt vill ha följande:

45-55mmx622 däck utan skärmar, möjlighet till bredare ger högra poäng.
2x drev fram

Kikat på

https://www.brothercycles.com/shop/frames/mehteh-2026/ (FIN MEN DYR)
https://genesisbikes.co.uk/product/genesis-croix-de-fer-20-vargn10810/VARGN10810/GN10810LG (Nice men är genesis skit?)
https://en-eu.konaworld.com/products/sutra-36sh (Lite gubbig? kanske LTD men för mkt mot MTB?)
https://fairlightcycles.com/product/faran-3-0-adventure-bike/?v=efad7abb323e#frame (inte så mkt att kommentera på, FIN)
https://marinbikes.com/en-eu/products/2025-nicasio-2 (Njaaa)

har ni några bra tips? antingen komplett eller ramit, men nu är ju säsongen här så kanske helst komplett.

Genesis CdF är världens bästa och mest happykorrekta cykel! Tror det finns fler än en hyllningstråd här. Har i och för sig inte provat de senaste som har blivit lite mer äventyrsaktiga, men kan inte tänka mig annat än att de fortfarande är bra. Min vardags-CdF är den bästa cykeln jag har, och den jag skulle sakna mest om den försvann.

Edit: Såg att du hade med Fairlight i jämförelsen också, det är väl onekligen ett par snäpp flådigare, lättare och (kanske) roligare. Det är nog det jag hade köpt om min Genesis försvann.

Senast ändrad:
IMG_4768.webp

Jag trivs bra med min Jeronimo Sfarrapa. Kanske inte den ärtigaste hojen men riktigt trevlig ändå. Tar last väldigt bra. Kör 2,1” Thunder Burt och Racing Ray för tillfället. Köpte den väldigt billigt, runt 7-8’ för ram och gaffel. Sen finns ju även systermärket Nordest.

Visa bilaga 826307
Jag trivs bra med min Jeronimo Sfarrapa. Kanske inte den ärtigaste hojen men riktigt trevlig ändå. Tar last väldigt bra. Kör 2,1” Thunder Burt och Racing Ray för tillfället. Köpte den väldigt billigt, runt 7-8’ för ram och gaffel. Sen finns ju även systermärket Nordest.
Den där ska jag spana in! Liknar brothern. Aldrig hört talas om dem. Tack:)

Genesis CdF är världens bästa och mest happykorrekta cykel! Tror det finns fler än en hyllningstråd här. Har i och för sig inte provat de senaste som har blivit lite mer äventyrsaktiga, men kan inte tänka mig annat än att de fortfarande är bra. Min vardags-CdF är den bästa cykeln jag har, och den jag skulle sakna mest om den försvann.

Edit: Såg att du hade med Fairlight i jämförelsen också, det är väl onekligen ett par snäpp flådigare, lättare och (kanske) roligare. Det är nog det jag hade köpt om min Genesis försvann.
Kanske ska ta o testa en sån, verkar vara mest tillgänglig av alla listade alternativ!

Tror tyvärr inte sen görs längre...
Det verkar ju bara finnas i titanium nuförtiden. Trist, det var ju inte längesedan en här på happy beställde en stål-variant. Men Nordest Albarda 3 går säkert lika bra. Något kortare kedjestag och extern dragning istället för intern, annars är det ju samma cykel.

Det verkar ju bara finnas i titanium nuförtiden. Trist, det var ju inte längesedan en här på happy beställde en stål-variant. Men Nordest Albarda 3 går säkert lika bra. Något kortare kedjestag och extern dragning istället för intern, annars är det ju samma cykel.
Den är också med på min lista!

Jag hade en lång lista också, men att ta reda på sin optimala stack och reach kan vara ett bra steg till att filtrera bort modeller som inte passar dig rent ergonomiskt.

Jag hoppar in i den här tråden.
Jag skall bygga ihop en tålig gravel för pendling, gravel och diverse äventyr. Äventyr är mer en dröm än verklighet men jag vill inte bygga bort möjligheten att packa cykeln och trampa iväg i närområdet.

Jag vill verkligen kunna köra med 2.25" mtb-däck så det kommer jag inte förhandla bort. Inte för att jag skall dundra ner på stigar, mer för att jag gillar stora däck.

Fram till alldeles nyligen stod Sour Purple Haze högt upp önskelistan men jag tvekar lite på geometrin. Den är ovanligt kort i fronten och jag vill ha en cykel som upplevs lugn och stabil så min känsla är att jag skall ha en cykel som är lite längre än Purple Haze.

Geometrimässigt ser Alice ut att vara helt perfekt. Den har nästan exakt samma reach/stack som min Strael 56T så jag vet att jag kommer kunna sitta bekvämt på den.

Men Alice har väldigt stor (hög?) trail. Nästan 95mm. Det är ett mått jag i princip aldrig tänkt på förut.
1777121354816.webp

Hur blir det med 95mm trail, 90-100mm styrstam och bockstyre? Behöver man tänka på något speciellt när det är hög trail?

Alice i medium är rekommenderad för 168-178cm så det känns märkligt att den skulle passa mig på 186cm. Är det något med geometrin som gör att den kommer att bli knasig för mig?
1777121717916.webp

Sen verkar Alice vara svår att beställa i medium just nu. Samt att kolfibergaffeln inte verkar gå att beställa alls. Någon som vet något om det?

Jag hoppar in i den här tråden.
Jag skall bygga ihop en tålig gravel för pendling, gravel och diverse äventyr. Äventyr är mer en dröm än verklighet men jag vill inte bygga bort möjligheten att packa cykeln och trampa iväg i närområdet.

Jag vill verkligen kunna köra med 2.25" mtb-däck så det kommer jag inte förhandla bort. Inte för att jag skall dundra ner på stigar, mer för att jag gillar stora däck.

Fram till alldeles nyligen stod Sour Purple Haze högt upp önskelistan men jag tvekar lite på geometrin. Den är ovanligt kort i fronten och jag vill ha en cykel som upplevs lugn och stabil så min känsla är att jag skall ha en cykel som är lite längre än Purple Haze.

Geometrimässigt ser Alice ut att vara helt perfekt. Den har nästan exakt samma reach/stack som min Strael 56T så jag vet att jag kommer kunna sitta bekvämt på den.

Men Alice har väldigt stor (hög?) trail. Nästan 95mm. Det är ett mått jag i princip aldrig tänkt på förut.
Visa bilaga 827054

Hur blir det med 95mm trail, 90-100mm styrstam och bockstyre? Behöver man tänka på något speciellt när det är hög trail?

Alice i medium är rekommenderad för 168-178cm så det känns märkligt att den skulle passa mig på 186cm. Är det något med geometrin som gör att den kommer att bli knasig för mig?
Visa bilaga 827056

Sen verkar Alice vara svår att beställa i medium just nu. Samt att kolfibergaffeln inte verkar gå att beställa alls. Någon som vet något om det?
Jag har inget direkt att bidra med annat än att det verkar rätt svajigt vad gäller att beställa från Pipedream för tillfället: https://www.lfgss.com/conversations/408470/#comment18048868

Tror du nojar lite mycket @velman
Alice däremot såg ut som en monster truck 😀

Jämför jag PH med min Carbonda eller en Secan sticker inget ut. Den kommer vara hur stabil som helst med 440 kedjestag, att den har något kortare FC och högre stack är ju för den är mer "äventyrsorienterad" än t.ex. Secan som är rejsigare och mer landsvägslik.

Du skriver ju att du vill ha en stabil cykel som tar feta sulor, allt det stämmer ju rätt in på PH.
Hade du velat ha en snärtig rejsgravel hade jag sagt titta på annat :)

Bilagor

• Screenshot_2026-04-25-17-48-38-490_com.android.chrome.webp
    Screenshot_2026-04-25-17-48-38-490_com.android.chrome.webp
    99.9 KB · Besök: 5
Tror du nojar lite mycket @velman
Alice däremot såg ut som en monster truck 😀
Jo men så är det. :giggle:
Men samtidigt vill jag ändå scouta marknaden och se vilka alternativ som finns. Sen har jag kört alldeles för få cyklar för att på riktigt förstå hur geometrin påverkar känslan. På gott och ont. Jag cyklar fortfarande på en 26" till vardags och älskar känslan i den :giggle:

Purple Haze är fin men om man inte gillar färgerna som erbjuds blir det en rätt dyr affär med customfärg.

Av de jag kollat på dvs Skeppshult, Genesis, Fairlight och Cinelli, så ligger Skeppshult i topp vad gäller komponenter/pris. Speciellt när tex Fairlight köper ramar i Asien. Roligare när de gör dem själv imo.

Men det vill ju till att den passar en storleksmässigt.

Senast ändrad:
Jag var en Cotic Cascade - den äter allt och tror den tar upp till 2.4. Har även satt en Enve-gaffel på min så den känns lite styvare och lättare. Har precis köbt ett par G One Speed Pro för att pröva med lite snabbare däck.

Den är ju lite annorlunda då den har lång reach samt hjulbas och är designat till en kort styrstam.

Coticen har en geometri som är en bra bit ifrån vad jag vill ha tyvärr.

Jag har hela tiden varit inställt på kolfibergaffel men funderar på att ta tillbaka stål på listan.

Den här är rätt lik Purple Haze i geometrin och ser faktiskt rätt trevlig ut!
Fearless vulture mk2
Klarar 55mm däck
IMG_9606.webp

Nu verkar ju den här cykel inte vara aktuell för närvarande... men man får väl kolla på siffrorna hellre än deras längdrekommendationer.

Jämför jag med den gravel jag har (Canyon Grizl gen1) så har den liknande reach-mått men kommer med 70-80mm stam.

Jag har ungefär samma total reach på min racer som på graveln men kör längre stam på racern. Tycker det blir bra avvägningar map känsla för respektive cykel.

Pelago Stavanger
Skeppshult Suverän Land
Pelago ser fint ut med men den tar bara 50mm däck. Skeppshult säljer inga lösa ramar vad jag vet, samt att den inte tar tillräckligt breda däck.
Sen vill jag gärna ha en ram med lite mer klassiskt utseende än skeppshult. Jag har pendlat på rätt fula cyklar i alldeles för många år så nu vill jag ha något jag verkligen gillar att titta på. Synd att de gjort knycken på överröret samt att kedjestagen inte går upp till överröret (skeppshult).
1777192423273.webp

Vad gäller 55mm däcksbredd så är jag van att pendla på mtb-däck på min 26" HT (gammal racig aluminiumram) och jag uppskattar verkligen volymen och egenskaperna på snabba xc-däck.

Och jag vill köpa en lös ram. Jag har redan en komplett drivlina och vill bygga hjul själv.

Coticen har en geometri som är en bra bit ifrån vad jag vill ha tyvärr.

Jag har hela tiden varit inställt på kolfibergaffel men funderar på att ta tillbaka stål på listan.

Den här är rätt lik Purple Haze i geometrin och ser faktiskt rätt trevlig ut!
Fearless vulture mk2
Klarar 55mm däck
Visa bilaga 827214
Den där gillade jag verkligen! Lite synd med headtuben rent estetiskt. Fattar dock inte vad den kostar, men det kanske bara är jag. .

men du kan acceptera 73 mm vevhylsa och mtb-vevparti med bredare q-faktor? isf finns väl många alternativ :) surly grappler tycker jag är snygg utan dämparkorrigerad gaffel.

men du kan acceptera 73 mm vevhylsa och mtb-vevparti med bredare q-faktor? isf finns väl många alternativ :) surly grappler tycker jag är snygg utan dämparkorrigerad gaffel.
Ja 73mm är inget problem. Vevpartiet jag har tänkt använda är ett Shimano T8000, tredelat vevparti ombyggt till singelklinga. De gamla tredelade vevpartierna är faktiskt rätt bra. Kedjelinjen blir 49 eller 50mm med ett nw-drev.

Jag trivs bra med lite bredare q-faktor. Framför allt verkar det som att mina knän också gör det. :)

Ju mer man metar desto fler ramar hittar man. Genesis vagabond klarar rikrigt breda däck med. Men geometrin är nog lite väl långt bort från vad jag vill ha

Men Fearlessramen är ju ännu kortare i reach, med slackare sadelrör och ännu längre kedjestag än PH. Dvs. ännu mer upprätt, med ännu mer viktfördelning bakåt. Hur kan den tilltala mer geomässigt än PH?

Sen 3,5 kg vikt för ramsetet.....inte för mig :)

Men Fearlessramen är ju ännu kortare i reach, med slackare sadelrör och ännu längre kedjestag än PH. Dvs. ännu mer upprätt, med ännu mer viktfördelning bakåt. Hur kan den tilltala mer geomässigt än PH?

Sen 3,5 kg vikt för ramsetet.....inte för mig :)
Den är billigare än PH och jag gillar utseendet. Och den är tillräckligt nära PH för att vara intressant.

Stålgaffel är tungt men snyggt! Om det är rätt stålgaffel.

Det i särklass största problemet för mig är att jag inte vet hur olika geometrier känns.
Genesis vagabond t.ex. Den tilltalar mig utseendemässigt och är en helt annan typ av cykel med boost-nav, 69 graders styrrör osv. Jag förstår att den är långt ifrån ex Purple Haze men jag kanske gillar den ändå.

Så den stora frågan är hur jag skall lyckas provcykla cyklar med olika geometrier. För det behövs...

Sour tillverkas i Tyskland. Cotic gör några av sina ramar på hemmaplan också väl? Det tycker iaf jag känns rätt trevligt och att det gör det rätt mkt lättare att svälja att ramen kostar lite mer. Sen får väl var och en väga hur mkt det är värt…

Men det är lite tråkigt att Sour använder Chromoly, även om det är lite svårt at at veta hur det påverkar utan ha cyklat på en. Både Cotic och Fairlight använder ju i alla fall 853.

Han som driver fearless verkar ha problem med den mentala hälsan till och från så företaget har varit knäpptyst i långa perioder. Jag har försökt få kontakt med honom på alla sätt men får inget svar alls. Tur att jag hittade ett begagnat ex på nätet 🙂

Otroligt fin ram och skicket är som nytt!

Bilagor

• IMG_9686.webp
    IMG_9686.webp
    706.7 KB · Besök: 81
Han som driver fearless verkar ha problem med den mentala hälsan till och från så företaget har varit knäpptyst i långa perioder. Jag har försökt få kontakt med honom på alla sätt men får inget svar alls. Tur att jag hittade ett begagnat ex på nätet 🙂

Otroligt fin ram och skicket är som nytt!
Ujuj, den där var ruskigt fin!

Fast kika en gång till på vilken sida av gaffelbenen din broms sitter i förhållande till färdriktningen...

"Our ROADHOG forks have 45mm offset to keep handling swift, and forward right positioned disc mount for maximum axle security, "

det är inte så dumt med höger-fram-monterat bromsok med skivbromsar i kombination med qr, sheldon skriver:

"James Annan has created something of a storm in the industry by pointing out a serious safety risk to users of front disc brakes with traditional forks. He has identified a mechanism whereby the forces generated by the disc brake can cause the skewer to loosen up in use!"

och denna annan skriver i sin artikel:
"Just put the calliper on the front of the fork (RH leg) and be donewith it. This will result in a generally upwards force applied to thehub through braking, into the fork ends with no tendency to eject thewheel."

jag har varit med om flera gånger att framhjulets qr-axel skruvat upp sig på min bridge club. jag trodde jag blivit dement tills jag fick förklaringen.

Fast kika en gång till på vilken sida av gaffelbenen din broms sitter i förhållande till färdriktningen...
Med gaffel med QR och skivbroms är det i praktiken en bättre och säkrare lösning med bromsoket på höger gaffelben.

Redigerat
@bekväm grop hejdå var en hel del snabbare och även mer detaljerad i sin förklaring

Tillbaka
Topp