(OT) Är det lönt att starta en elkonsumtionstråd inför eldningssäsongen?

Förr hade vi olika energitaxor före och efter klockan 18, man hade mätare med dubbla urverk
Wow. Ett logiskt och enkelt planerbart system. Var det kanske till och med så att man också bara fick en faktura och sen behövde kunden inte bry sig det minsta om hur elen levererades till huset?

Wow. Ett logiskt och enkelt planerbart system. Var det kanske till och med så att man också bara fick en faktura och sen behövde kunden inte bry sig det minsta om hur elen levererades till huset?
”Förr” var elverk, nätägare och energileverantör samma bolag. (Även om de mindre elverken köpte elen från de stora drakarna)

Kunde man ange effekt i W och enerig i J skulle det kanske bli lite mindre förvirrande?

När det snackas om kWh/h kan man ju förstå att folk blir förvirrade.
Ja därav min kommentar om att effektavgiften inte går på effekt utan energi, om än per timme. Alltså just kWh/h. Som rekt matematiskt blir en effekt men ju är en medeleffekt över en timme. Alltså energi per timme...

Hur det kommer sig att nätbolagen mår bättre av att jag laddar bilen 18:30-19:30 än 19-20 får någon annan förklara 😂. Det första alternativet ger halva effektavgiften.

Dubbla mätare gällde nog enbart hushåll med direktverkande eluppvärmning vill jag tro mig minnas.
Och tiden för växling sattes av det lokala elverket så det kan ha varierat över landet.

Ja det kom när man gick från oljeeldat till den moderna direktverkande elen. Men jag tror alla fick med dubbla efterhand? Jag är för en gångs skull kanske lite för ung för att ha full koll.

Stämmer det med 18:00? Eller skiljde det mellan olika områden?
Jag har haft ett sådant hus, i Sthlm från -68 och med dubbla mätare och en plomberad timer,
och om jag kommer ihåg rätt skedde omslaget till lågtaxa 21:00 (20:00)
Jag kan mkt väl komma ihåg fel, det var ett par år i början av 00-talet jag bodde där

Tiden kan ha varierat beroende på de lokala förutsättningarna.

Vissa nät hade dessutom styrning på en fas så de kunde stänga av folks VVB t ex.

Vi är några som tagit fram modeller med hög och lågtaxa och genom detta försöka nå samma resultat som med effektavgift. Det har inte varit helt säkert på om Ei hade godkänt det och nu är det på is ändå.

En förhoppning på vad som kommer den 12 april 2027 är att elnätsbolagen ska skicka in sin modell till EI för godkännande innan den lanseras istället för att man lanserar en och sen om 3 år får man reda på om den är godkänd eller ej.

”Förr” var elverk, nätägare och energileverantör samma bolag. (Även om de mindre elverken köpte elen från de stora drakarna)

Och så mycket bättre det var :). Idag köper och säljer väl nära nog alla vidare med.

Varför förs det ingen politisk diskussion om att återinföra det? Det skulle nog tas emot sansat av väljare.

😉

:ROFLMAO:

Ja det kom när man gick från oljeeldat till den moderna direktverkande elen. Men jag tror alla fick med dubbla efterhand? Jag är för en gångs skull kanske lite för ung för att ha full koll.
Alla gick ju inte från olja till el. Och nej, alla fick inte dubbelmätning. (Jag som (tyvärr) körde olja då det begav sig hade aldrig dubbelmätning) Dessutom undrar jag om inte det var en frivillig åtgärd men även det kan ha varierat mellan elverken.

Varför förs det ingen politisk diskussion om att återinföra det? Det skulle nog tas emot sansat av väljare.

😉
Ja så klart! I stället för effektavgift stryper man åt kunden när de drar för mycket! Sen kan man ju som nästa steg låta kunden betala för vilken nivå den strypningen skall vara på, så man kan anpassa nätet efter kundens behov, och de som har stort behov får betala för det. Smart va?
Men vänta nu här...

Alla gick ju inte från olja till el. Och nej, alla fick inte dubbelmätning. (Jag som (tyvärr) körde olja då det begav sig hade aldrig dubbelmätning) Dessutom undrar jag om inte det var en frivillig åtgärd men även det kan ha varierat mellan elverken.

Jag trodde man satte in dubbla vid alla byte, vi hade dubbel även när vi hade olja.
De som inte behövde hade säkert inte.

Ja så klart! I stället för effektavgift stryper man åt kunden när de drar för mycket! Sen kan man ju som nästa steg låta kunden betala för vilken nivå den strypningen skall vara på, så man kan anpassa nätet efter kundens behov, och de som har stort behov får betala för det. Smart va?
Men vänta nu här...

Skoja inte nu för det där är på väg :). Kika igenom era nya allmänna villkor.
Det finns och används redan på företag.

Det kunde ju vara värt att ta en titt på den finska modellen som dels är enhetlig övr landet, dels skall vara frivillig.

Problemet med en gemensam över hela landet är att den då inte gör någon lokal nytta alls. Och tveksam nytta alls.

Som sagt, de lokala elverken agerade självständigt. Förr.

Så som nu, kanske med en smalare ram idag.

Ser fram emot att man har priser som updateras på mikrosekundnivå och som man kan följa i en app och att det vidare finns appar med automatisk styrning av all elkonsumtion för att hantera dessa prisvariationer. Naturligtvis behövs även högfrekvenshandel på det s.a. några med supersnabba algoritmer i datorer placerade på strategiska ställen kan köpa och sälja vidare el och på detta tjäna lite (eller rättare sagt ohemult mycket) pengar på sitt "världsförbättrande" arbete.

Jag hade ett stort ur kopplat till ett stort relä som slog på VVB vid låglast. Det fanns även en brytare som gjorde att man kunde ha VVB på hela tiden.
Det stora uret är borta, där sitter det en mindre klocka som ersatte den när den jättegamla mätaren byttes.

Att få samma funktion nu på min värmepump, som även kör VVB går inte. Känns sådär. Bla har jag inte någon kontroll över när legionella går in och dödar bakterier.

20260313_213309~2.webp

Om jag kommer ihåg rätt var VVB trefas, men stor och gick enbart på lågtid, men elementen var enfas.
Alla varianter fanns. Fördelen med trefas/400 V (nåja, 380 på den tiden) är att strömstyrkan blir lite mindre vilket kan påverka huvudsäkringens storlek. Och därmed avgiften.
Även om taxeskillnaden var betydligt mindre förr.

Jag har tidstariff idag. Inget litet udda bolag eller uråldrig elmätare utan det till ytan sannolikt största nätbolaget i Sverige: vattenfall. Dyrt vardagar under vintern 06-22 och billigt resten tiden och året. Sparar "massvis" på det ämfört med att välja konstant taxa då endast cirka 25% av min förbrukning vintertid ligger under höglast. Har kopplat varmvattenberedaren (tvåfas) via kontaktor så att den slår på när det är billigt, vilket ihop med elpriset 19/20 gånger blir under låglast då jag kör den 1 gång/dygn. Styr laddningen av bilen och (till något lägre andel) värmepumpen på samma sätt.

Med en aggresiv effektavgift skulle jag få lägga om användningsmönstret lite grand och därigenom betala något mer för förbrukningen i snitt .

Ännu ett härligt exempel på vårt genomtänkta elsystem: jag har numera solceller, batteri och två elbilar.
Nu är elen billig, men Tibber pausar laddningen av bilen för att tjäna Grid Rewards. Jag får alltså betalt för att ladda senare när elen är liiite dyrare. Då tar batterisystemet över och använder den sparade energin till att ladda batteriet i stället. Summa: Grid Rewards påverkar inte alls hur mycket el jag drar, men jag får ändå betalt. Smart?

Ännu ett härligt exempel på vårt genomtänkta elsystem: jag har numera solceller, batteri och två elbilar.
Nu är elen billig, men Tibber pausar laddningen av bilen för att tjäna Grid Rewards. Jag får alltså betalt för att ladda senare när elen är liiite dyrare. Då tar batterisystemet över och använder den sparade energin till att ladda batteriet i stället. Summa: Grid Rewards påverkar inte alls hur mycket el jag drar, men jag får ändå betalt. Smart?
Nästan lika enkelt som att välja telefonabonnemang!

Om ändring tillbaka till den nya prislistan ska vara lika kostnadsneutral som ändringen till effekttariff, då bör väl prislistan som ska kommuniceras I maj vara samma som innan?

Ellevio :

Screenshot_20260420-171223.webp

Om ändring tillbaka till den nya prislistan ska vara lika kostnadsneutral som ändringen till effekttariff, då bör väl prislistan som ska kommuniceras I maj vara samma som innan?
Det kan man ju tro. Och tomten finns på riktigt.
De behöver väl en månad för att finslipa argumenten. Eller hitta justeringar i modellen så det inte blir alltför uppenbart att man höjer två gånger.

Ja det är inom samma intäktsram. Men tog man inte ut hela så finns det utrymme samt det som kan skilja är de investeringar som gjorts sedan den gamla prislistan.
Oavsett hur man tar ut sin avgift så är det samma kollektiva tak.

Glad jag inte behöver reda ut det där. I samtliga fall så gör EI en utredning.

Blev uppringd av en säljare från Fortum som sade att de hade 0 öre i påslag för elcertifikat. Är de verkligen möjligt? Betalar Fortum elcertifikatet åt mig? Kan alltså olika elleverantörer ha olika elcertifikatspåslag?

Han måste mena att de inte lägger på någon ytterligare kostnad än vad de betalar själva? På just den komponenten..

Bättre gå in på elpriskollen och jämföra än att lita på nån säljare. Det är en djungel, de är skyldiga att redovisa fast resp rörligt påslag (oavsett vad skiten heter), men det är si och så med det. Elpriskollen ger iaf en rimlig bild av totalen.

Blev uppringd av en säljare från Fortum som sade att de hade 0 öre i påslag för elcertifikat. Är de verkligen möjligt? Betalar Fortum elcertifikatet åt mig? Kan alltså olika elleverantörer ha olika elcertifikatspåslag?
Han måste mena att de inte lägger på någon ytterligare kostnad än vad de betalar själva? På just den komponenten..
Ibland finns det ju "nykundserbjudanden" som innebär sådant. Jag tror det mycket väl kan vara så att de betalar för det, om det är ett tidsbegränsat erbjudande. I så fall finansieras det väl av att de tjänar mer pengar på dig på andra delar av avtalet, och att de hoppas du är lat och hänger kvar om ett år (eller något i den stilen) när påslagen mångdubblas.

Kolla helt enkelt. Min erfarenhet av elsäljare är att de ofta har ganska dålig koll på vad de säljer, och ännu sämre koll på att de inte får lov att sälja till priser "+moms" till privatpersoner. Momsen dyker ofta upp när det väl ligger ett avtal på bordet om man inte aktivt frågat om det. Det gäller även stora företag som verkligen borde veta bättre. Eon försökte med det mot mig tex, men de är inte ensamma.

Måste faktiskt ge Ellevio en eloge. Nya kunder anvisas till GodEl, hände morsan nyligen och jag tänkte anvisningsavtal måste bytas direkt. Men när jag kollade närmare ger GodEl de kunder som kommer in den vägen precis samma villkor som andra, och de ligger bland de lägsta prismässigt enl Elpriskollen. Nästan bara kampanjpriser som är lägre, dvs såna som man måste byta efter ett år annars åker priset upp rejält.

Med lite flyt har vi snart ett beslut på att man kan dela på produktion. Gäller el stora bolag, får se var gränsen går.

Inom samma SE-område så kan jag ha solceller på mitt hus och istället för att sälja överskott till elhandlaren så kan jag sälja den till @ooms.

Antingen med kabel som jag inte hoppas det blir. Det blir inte bra alls.

Eller dela det virtuellt som blir väldigt bra.

Man kan då ha lägenhet och ha paneler på sommarstugan som man då tillgodoräknar båda fastigheterna.

Med lite flyt har vi snart ett beslut på att man kan dela på produktion. Gäller el stora bolag, får se var gränsen går.

Inom samma SE-område så kan jag ha solceller på mitt hus och istället för att sälja överskott till elhandlaren så kan jag sälja den till @ooms.

Man kan då ha lägenhet och ha paneler på sommarstugan som man då tillgodoräknar båda fastigheterna.
Jag vill gå ett steg längre. Jag vill flytta min förbrukning i tiden. I dag gör jag det genom att köpa ett batteri för 100 k som skall ha plats, optimeras och fixas. Och grannen köper ett och...

Tänk om jag kunde köpa ett virtuellt batteri. Lägg på 800 kr på min månadsavgift. Men då får jag tillgodoräkna mig 40 kWh som flyttas i tiden på ett för mig optimalt sätt varje dag.

Pengarna använder nätägaren till att optimera nätet klokt. Ibland genom ett rejält batteripack i lokalnätet. Ibland genom att bidra till mer planerbar produktion. Eller vad som nu är optimalt just för både helheten och mitt lokala nät.

Det måste väl kunna göras enklare och billigare om nätägaren tar ansvar för detta än att varje villa skall ha sitt eget batteri?

Edit: eller är det för mycket "out-of-the-box" att tänka att nätägare skall ta ansvar för att systemet kan lösa mina behov i stället för att bara sätta oerhört komplexa prismodeller så att jag måste optimera på 4-5 olika (o)-förutsägbara faktorer?

Senast ändrad:
Nätägarna får inte ha batteri.

Men jag är med på poängen. Jag tycker det är bakvänt att vi vänt på det här att vi har ett stort centralt verk som är effektivt och nu istället flyttar ut allt till små sämre verk.

Som att gå från stora traktorer till att alla ska hacka betorna hemma själv.

Nätägarna får inte ha batteri.
Du har säkert rätt, men det låter helgalet. Varför? Är det någon princip att "de bara är vägarna och får inte sälja bilar" som gått för långt?
Nätägarna gnäller ju över problemen med våra förbrukningsmönster och batteri är ju en av flera möjliga sätt att hantera problemet...
Jag skulle ju inte köpa el av nätägaren, bara tjänsten att flytta förbrukningen i tiden.

Du har säkert rätt, men det låter helgalet. Varför? Är det någon princip att "de bara är vägarna och får inte sälja bilar" som gått för långt?
Nätägarna gnäller ju över problemen med våra förbrukningsmönster och batteri är ju en av flera möjliga sätt att hantera problemet...
Jag skulle ju inte köpa el av nätägaren, bara tjänsten att flytta förbrukningen i tiden.

Det är avregleringen. Nätägare får inte ha egen produktion. Nätägare får inte ens tipsa om en elhandlare till sina elnätskunder.

Det är avregleringen. Nätägare får inte ha egen produktion. Nätägare får inte ens tipsa om en elhandlare till sina elnätskunder.
Batteri är ju (tyvärr) inte produktion. Men jag fattar, någon har övertänkt eller inte tänkt tillräckligt när man avreglerade, det var ju ingen nyhet.
Så om ni kommer fram till att batteri på rätt ställe i nätet löser flera problem blir istället lösningen att gräva upp gatorna och lägga tjockare kablar och sen höja nätavgifter för "ökat investeringsbehov"?
För visst finns det problem som batterier skulle kunna lösa, som lastutjämning på kort och mindre kort horisont?

Ibland finns det ju "nykundserbjudanden" som innebär sådant. Jag tror det mycket väl kan vara så att de betalar för det, om det är ett tidsbegränsat erbjudande. I så fall finansieras det väl av att de tjänar mer pengar på dig på andra delar av avtalet, och att de hoppas du är lat och hänger kvar om ett år (eller något i den stilen) när påslagen mångdubblas.

Kolla helt enkelt. Min erfarenhet av elsäljare är att de ofta har ganska dålig koll på vad de säljer, och ännu sämre koll på att de inte får lov att sälja till priser "+moms" till privatpersoner. Momsen dyker ofta upp när det väl ligger ett avtal på bordet om man inte aktivt frågat om det. Det gäller även stora företag som verkligen borde veta bättre. Eon försökte med det mot mig tex, men de är inte ensamma.
Säljaren kunde inte svara på mina följdfrågor om elcertifikat, utan sa bara att det var så Fortum sagt till dem. Det borde vara lagstadgat hur priserna skall presenteras, så att man enkelt kan jämföra. Tycker det är lite kul att höra de outbildade säljarna försöka övertyga en om varför jag skall byta. Det slutar alltid i att de tycker jag skall behålla mitt nuvarande avtal.

Batteri är ju (tyvärr) inte produktion. Men jag fattar, någon har övertänkt eller inte tänkt tillräckligt när man avreglerade, det var ju ingen nyhet.
Så om ni kommer fram till att batteri på rätt ställe i nätet löser flera problem blir istället lösningen att gräva upp gatorna och lägga tjockare kablar och sen höja nätavgifter för "ökat investeringsbehov"?
För visst finns det problem som batterier skulle kunna lösa, som lastutjämning på kort och mindre kort horisont?

Jao, det är produktion på det sättet att det blir omvänd riktning på effekten. Så den måste hanteras så.

Ingen tänkte när man avreglerade, då hade man inte gjort det.

De kan lösa snabbt förändrad last på väldigt kort horisont och det är bra för frekvenshållning nu när vi stoppar in mer och mer sol och vind.
De kan jämna ut effekten med på rätt ställ. Nät med mycket hushåll och få industrier kan det göra en del på högsta kollektiva toppvärdet.

Också läst att det kan bli så. Men riktigt rörigt för nätägare med redovisning etc.

Också läst att det kan bli så. Men riktigt rörigt för nätägare med redovisning etc.

Nätägarna bryr sig inte alls om det blir virtuell delning som också är det rimliga. Elhandelsbolagen fär rapportera mellan varandra och det bör inte vara så svårt. Skatt och avgifter skall ej förändras.

Och inte minst med alla snabbstopp som den pålitliga kärnkraften levererar...

Gissar att detta är ett känsloinlägg och inte ett tekniskt inlägg. Men kärnkraft har sina brister den med, men den är absolut nödvändig. Och behöver skalas upp framåt om vi ska kunns fortsätta vår elektrifiering och fossilfrihetsmål.
Det tråkiga är att det blivit en politisk taktikdebatt som tagit frågan från ingenjörerna och lagt den i händerna på ungdomspartiskarriärspolitiker.
Precis som EIFS2022:1

Tillbaka
Topp