26 tums downhill??

Dafe77

Medlem
26 tums downhill??
Tjenare hur bra/dåligt fungerar det att köra med en 26 tums Downhill? Behöver köpa en beggad Downhill och ha när jag cyklar där det inte finns att hyra. Kör idag på 27,5 Giant Anthem men använder inte den när det är rejält med stök t ex i Järvsö. Då hyra jag. Vill inte lägga jättepengar då jag endast kör DH 2-3 gånger om året.

Tror ni jag kommer bli grymt besviken på att köra en 26:a från typ 2014?

Tack för tips

26 tums downhill??
Investera i ett par feta DH däck, det gör rejäl skillnad på komforten! Har bara kört 26" "DH" så jag har inten aning hur stor skillnaden är mot 29", gissar att geometrin gör mer skillnad. :)

1777384614094.webp

26 tums downhill??
Tjenare hur bra/dåligt fungerar det att köra med en 26 tums Downhill? Behöver köpa en beggad Downhill och ha när jag cyklar där det inte finns att hyra. Kör idag på 27,5 Giant Anthem men använder inte den när det är rejält med stök t ex i Järvsö. Då hyra jag. Vill inte lägga jättepengar då jag endast kör DH 2-3 gånger om året.

Tror ni jag kommer bli grymt besviken på att köra en 26:a från typ 2014?

Tack för tips
Skall du tävla mot kompisen på en splirrans ny 29a funkar det jättedåligt. Skall du bara ha kul nedför funkar det utmärkt. Du behöver antagligen välja ett steg snällare om du åker stök.

26 tums downhill??
Det är väl inte så att varken Kristin eller Nelson blivit svårare sen 26” var normen? Sen kanske det går fortare på en modern hoj.
Nu vet jag inte vilka just de är, men nog krävs det mer att ge sig på en stök-led med 26 än 29 (eller 27,5 som väl var alternativet). Om lederna är samma som då vågar jag påstå att fler ger sig på dem med moderna cyklar. Åtminstone tar jag leder med min 29:a som jag hade stått över med en 26:a. Särskilt som 26:an antagligen har brantare gaffelvinkel samtidigt. Tror det gäller de flesta som inte är rejält erfarna.
(Nu pratar vi alltså stök, hopp är en annan sak).

Senast ändrad:
26 tums downhill??
Tack för alla svar. Blev köp av en Scott Voltage FR10 från 2014. Ska slänga på ett par nya Maxxis 2,50 så blir det förhoppningsvis bra. Kändes helt ok då jag inte är längre än 169 cm.

Kör inte Kristin utan har bara vågat mig på Itzy Bitzy. Men gillar mest Manolito och En tuff brud. Men ny skall jag som sagt till Kisa och de har inte uthyrning så då hoppas vi Voltagen kommer funka.

26 tums downhill??
Nu vet jag inte vilka just de är, men nog krävs det mer att ge sig på en stök-led med 26 än 29 (eller 27,5 som väl var alternativet). Om lederna är samma som då vågar jag påstå att fler ger sig på dem med moderna cyklar. Åtminstone tar jag leder med min 29:a som jag hade stått över med en 26:a. Särskilt som 26:an antagligen har brantare gaffelvinkel samtidigt. Tror det gäller de flesta som inte är rejält erfarna.
(Nu pratar vi alltså stök, hopp är en annan sak).
Det är de svartaste spåren i Järvsö respektive Åre (eller, Ripbranten kanske möjligen är svartare i Åre men det är ju mer en feature än ett helt spår).

Men min poäng är egentligen att just hjulstorlek kanske inte är avgörande. Skillnaden mot 27,5" är ju t ex rätt försumbar och det funkar för de allra flesta på DH.

En 26" DH som inte är allt för kort kommer funka utmärkt. Och ge ett självförtroende en kortslagig men modern cykel inte ger i alla situationer beroende på terräng.

26 tums downhill??
Tack för alla svar. Blev köp av en Scott Voltage FR10 från 2014. Ska slänga på ett par nya Maxxis 2,50 så blir det förhoppningsvis bra. Kändes helt ok då jag inte är längre än 169 cm.

Kör inte Kristin utan har bara vågat mig på Itzy Bitzy. Men gillar mest Manolito och En tuff brud. Men ny skall jag som sagt till Kisa och de har inte uthyrning så då hoppas vi Voltagen kommer funka.
Låter vettigt. Med din längd är ju heller inte storleken ett lika stort problem. Det är betydligt svårare för nån som är 190 att köpa en tio år gammal DH.

Tillbaka
Topp