På sidan 158 pratades det lite om rost på Mercedes Sprinter, där jag även skrev ovanstående.
Sedan dess har jag grejat vidare med min Sprinter från 2014 som alltså gått hela livet i Jokkmokk utan salt och den är verkligen i kalasfint skick trots att den gått en bra bit.
När jag tog loss alla plastdetaljer på karossen för att senare underredsbehandla hela bilen för att säkra den för framtiden så upptäcktes vid en ordentlig rengöring att befintlig underredsmassa var som en gummiduk som såg fin ut, men som visade sig vara lös i bakre hjulhusen. Under den var det rejält rostigt, helt genomrostat på ett par ställen så man såg rakt in i bilen (yta som var täckt av plasthjulhus så man såg inte plåten inifrån).
Visa bilaga 824971
Visa bilaga 824972
Efter en jääävla massa krångel som jag inte ens orkar prata om är nu plåten bytt. Det var inte lätt pga en massa olika faktorer, främst sådana som man kan skylla Mercedes för skulle jag vilja påstå. Det här med att inte galva är helt förkastligt. Gissar att de som köper bilarna nya räknar med 3-5 års bruk, sen är det skitsamma. Jag hade inte köpt en Sprinter igen skulle jag vilja påstå. Behöver man en stor skåpbil är utbudet därmed sorgligt med bara ett gäng Fiatar och Peugeoter och annat..
Nya tag och nya skärmar nu iallafall!
Visa bilaga 824988