Att plinga eller inte plinga - undersökning

Plingar du bakom fotgängare?

• Ja det är la trevligt änna

• Nej - det är för farligt!

Resultatet är endast synligt efter enkät.

miyatafarfar

Aktiv medlem
Att ringklocka är ett lagkrav på cykeln bör inte komma som en överraskning. Jag har tidigare skapat trådar kring ämnet om hur luddigt lagen är formulerad kring hur ringklockan ska se ut eller fungera, bland annat finns inga krav på form eller funktion. Det blir lätt en filosofisk diskussion. Kan en banan eltejpad till styret fungera? Skalet gör ju ändå lite ljud när man öppnar den..

Hur som helst! Tanken är att ringklockan ska öka säkerheten. Men ändå uppfattas den ibland som aggressiv och irriterande, ibland som skräckinjagande och ibland som en trevlig ”heads up”. Ett stort problem är såklart att bilar inte hör den alls.

Så ringklockans funktion är kanske främst att plinga på fotgängare som ofta föredrar att promenera på cykelbanan istället för gångbanan bredvid, eller plinga inför omkörning av en medcyklist för att förvarna.

Nu till själva omröstningen och diskussionen:
Hur tycker ni det funkar? Plingar ni eller föredrar ni att inte plinga? Om ni plingar, hur tycker ni att det tas emot och upplevs?

Själv plingar jag i god tid om jag märker att folk går i bredd på cykelbanan och jag kommer i hög fart, eller om någon är på väg att kliva ut i mitt körfält utan att ha koll. Plingar även på folk som är ute med hunden på cykelbanan eller GC-väg och går med den lös eller med kopplet över hela banan, med ryggen till och på fel sida vägen (höger).

Men jag föredrar faktiskt oftast att inte plinga alls. Oftast finns det en öppning för mig att passera och om jag plingar blir resultatet ibland ren katastrof. Ett pling kan få ett rakt led som följer sin linje att helt plötsligt yra omkring och springa åt motsatt håll, vilket ofta resulterar i att jag får bromsa kraftigt och nästan stanna helt för att undvika kollision. Jag upplever också att det är enklare att bara smita förbi och ta eventuella upprörda känslor bakom mig efteråt än att plinga, ingen respons, plinga igen, ingen respons, bromsa upp och ropa ”hallå”, plinga, någon vänder sig och går åt sidan, sen köra förbi… medger också att jag ibland tar en lite mindre marginal för att markera. Inte på ett farligt sätt men gärna så att det svischar till lite. Jag har med åren blivit expert på att förutse rörelsemönster och när jag kan klämma mig förbi eller inte.

Men summa summarum så är ringklockan för mig mer farlig att använda än att inte använda - oftast iallafall. Men om folk höll sig till gåbanan och inte gick på cykelbanan hade ringklockor inte behövts. Eftersom dom flesta jag vill nå med klockan ändå sitter i en bil och bara kollar efter andra bilar och tänker att cyklister dom ser är lika långsamma som en permanent stolpe. Hade varit nice med en knapp som automatiskt spelade upp Sveriges Radios trafikinformationssignal på högsta volym inne i deras metallbur, men man kan ju bara drömma va?

Plinga om det är cyklister eller gående som hindrar framfarten.

Hemma i byn har alla fått för sig att plinga bara dom passerar en gående, ett jäkla plingande. Jag går långt till kanten och när dom plingar måste jag vända mig om för att se om det är någon gigantisk lastcykel som tar hela CG banan och inte kan passera, det är det aldrig.

Kryssade i båda.

Jag tycker faktiskt att ringklocka är en riktig livräddare för den ger en åtminstone en chans att förvarna och uppmärksamma - framförallt vid möten med andra cyklister, sen att fotgängare ibland verkar tycka att det är otrevligt eller flyttar sig åt fel håll är ju förstås olyckligt och som @miyatafarfar säger är det ibland åtminstone smidigare att hitta en lucka. Sen kan jag också ha förståelse för att fotgängare inte vill behöva bli stressade av cyklisters framfart och många gånger är det ju ont om plats (vilket är anledningen till att man många gånger väljer att åka i bilvägen istället om man håller lite tempo).

Jag tycker faktiskt att ringklocka är en riktig livräddare för den ger en åtminstone en chans att förvarna och uppmärksamma - framförallt vid möten med andra cyklister, sen att fotgängare ibland verkar tycka att det är otrevligt eller flyttar sig åt fel håll är ju förstås olyckligt och som @miyatafarfar säger är det ibland åtminstone smidigare att hitta en lucka. Sen kan jag också ha förståelse för att fotgängare inte vill behöva bli stressade av cyklisters framfart och många gånger är det ju ont om plats (vilket är anledningen till att man många gånger väljer att åka i bilvägen istället om man håller lite tempo).
Föredrar också definitivt ”bilvägen” (finns inget som heter bilväg förresten 😉) framför GC-banor i de allra flesta fall. Men det är förutsatt att vägen inte är högtrafikerad, att det finns vägren och inga farliga räcken eller annat som hindrar mig från att vända eller stanna till vid sidan med lite marginal. Helst inga djupa diken heller. Men skillnaden i flödet och underlaget (bättre asfalt, färre hinder och grus med mera) blir enorm när man kör på vanliga vägen istället.

Plinga ? Jag tar upp ett äppelskrutt och kastar på dom. Om jag inte har något sånt så blir det pling i god tid.
Men om det är brett och någon går långt ut på ena sidan behövs det inte.

Räknas skivbroms som ringklocka?
när det är illa är ju ”tranropet” rätt pinsamt men fungerar också oavsiktligt helt enastående, som att påkalla fri väg, folk flyr verkligen undan, förståeligt, på vintern försöker jag sakta in i god tid om jag kommer sent för att inte väcka hela kvarteret

I Stockholm händer det nästan aldrig att fotgängare går på cykelbanan. Det händer mig bara på otydliga GC-banor som jag har bara en av på min pendlingssträcka. Då plingar jag.

Min största problem är fotgängare som tittar bara åt andra hållet vid en korsning där jag kör in i en väg som är enkelriktad för bilar men dubbelriktad för cyklister. Varandra morgon skrikar jag åt en fotgängare som sätter en fot på cykelbanan, gående mot röd med blicken bortriktad från mig. Det finns en refuge så att jag kan inte köra om, det blir garanterat krok. Fotgängare blir alltid arg och säger att jag inte borde skrika. Att plinga skulle dock inte funka.

I Stockholm händer det nästan aldrig att fotgängare går på cykelbanan. Det händer mig bara på otydliga GC-banor som jag har bara en av på min pendlingssträcka. Då plingar jag.
Va? Nej nej, tvärt om. Speciellt utanför innerstaden.

Här är en extremt tydlig ”skyltning” där du utan att överdriva 100% av gångerna hittar gående enbart i cykelfilen:
IMG_3613.webp

(Vid McDonald’s/Cykloteket Kungens Kurva ungefär)

Det händer ju att folk blir sura om man inte plingar, eller om man plingar så blir dom förnärmade för det.

Min strategi är att köra så att det blir säkert ändå. Detta betyder att det inte går speciellt fort på cykelvägar för det mesta. Dock så bor jag så att jag rätt fort kommer ut på "fri" väg där jag kan köra hur fort jag vill; jag förstår att det kan vara frustrerande om man har lång sträcka att avverka på cykelväg.

Plinga funkar bara om man cyklar i maklig takt. Att fotgängare ska kunna höra och sedan reagera på ett bra sätt kräver ett par tre sekunder. Om man kommer i hög fart måste man då plinga på långt håll. Men då hör inte fotgängaren plinget. Jag plingar på andra cyklister som cyklar i samma riktning som jag och smiter oftast förbi fotgängare men ser då till att bromsat in ordentligt innan.

Jag cyklar inte nära McDonald's.
Det är inte bara där det sker. Jag känner inte igen mig i din beskrivning. Men innerstan ser annorlunda ut, där har folk mer koll på cykelbanan. Men då är ofta cykelbanan en smal asfaltsremsa bredvid en tre meter bred gångbana också samt en större mängd cyklister en vanlig dag så det är nog inte lika attraktivt att traska där.

körbana..? verkar som att jag använder barnspråk, men då förstår ju också alla..
Ville bara påpeka det då det är extra kul att rätta upprörda bilister som vevar om att man kör ”på bilvägen”. Ordet ”bilväg” insinuerar ju att den är till för bara bilar, det har en viss vikt liksom. Vilket jag tror också leder till att bilister blir irriterade utan anledning bara för att man befinner sig där och existerar.

Det händer ju att folk blir sura om man inte plingar, eller om man plingar så blir dom förnärmade för det.

Min strategi är att köra så att det blir säkert ändå. Detta betyder att det inte går speciellt fort på cykelvägar för det mesta. Dock så bor jag så att jag rätt fort kommer ut på "fri" väg där jag kan köra hur fort jag vill; jag förstår att det kan vara frustrerande om man har lång sträcka att avverka på cykelväg.
Eller hur! Det är lite moment 22 att plinga. Damned if you do, damned if you don’t..

Du missar att antalet pling också spelar roll. Det är tex bara psykopater som plingar 4 gånger eller fler.
Erkänner att jag kör med minst 3 rappa pling när jag är irriterad och vill att folk ska flytta på sig från cykelbanan (och torde veta bättre pga tydligheten med linjer, målningar, skyltar osv). Eller när folk (barn oftast) kör elsparkcykel och ”swervar” över hela banan utan koll bakåt.

Men aldrig 4!

Jag kände en Glenn en gång med den bredaste göteborskan du någonsin har hört. Han sa alltid ”utanför Göteborg” när folk frågade vart han var ifrån. Han var från Uddevalla.
Jag hade nog avslöjat honom på dialekten. Uddevallamålet tenderar att slå igenom - det är väldigt speciellt och liknar inte andra, bohuslänska idiom.

Här i Kungsbacka tycker utomstående (det vill säga de från andra ställen än Västkusten) att invånarna talar göteborgska, men jag kan ändå (ibland) höra en viss skillnad. Talet ligger längre fram i munnen, det är grövre, som att människor vill tillhöra Göteborg och därför anstränger sig lite extra. Samma sak i Kungälv.

Äldre, riktiga göteborgare har också tendens till i->e och det finns inte längre utanför stan. ”Fisk” kan gå mot ”fesk”, exempelvis. Det är de västgötska influenserna och de blir nog svagare i Göteborg generellt, misstänker jag. Men de har också överdrivits genom åren, det existerar inte några infödda göteborgare som säger ”kôrka” istället för ”kyrka”.

Senast ändrad:
Plingar alltid på de som går med hund eller till häst. Djuren fattar iaf och djuren har inte lurar på sig för att skärma sig.

Edit: även pensionärer/äldre funkar att plinga till. De brukar dessutom tacka artigt för hänsynen.

Plingar alltid på de som går med hund eller till häst. Djuren fattar iaf och djuren har inte lurar på sig för att skärma sig.
Hästar borde du kanske inte plinga på faktiskt, det är bättre att säga ”hej hej” så att hästen förstår att det är en människa som kommer. Dom stackarna är 700 kg+ kraftpaket som blir rädda för plastpåsar och ser spöken överallt. Sidenote men hästar har ibland också ”hörlurar” i form av bomullstussar stoppade i öronen men hör nog tillräckligt bra ändå.

Klickar i båda då man blir utskälld om man plingar, blir utskälld om man inte plingar. Man blir också utskälld om man kör sakta för man inte körde tillräckligt sakta osv.
Ibland plingar jag på familjer med tre barn, hund och barnvagn bara för underhållningen som följer.

Klickar i båda då man blir utskälld om man plingar, blir utskälld om man inte plingar. Man blir också utskälld om man kör sakta för man inte körde tillräckligt sakta osv.
Ibland plingar jag på familjer med tre barn, hund och barnvagn bara för underhållningen som följer.
Jag tror som sagt att det inte går att ”vinna” eftersom cyklisterna har koll men dom gående inte har det och alltid blir överraskade/chockade, och därmed arga, för att dom själva inte kollade innan dom bytte sida eller skulle korsa vägen.

Jag brukar använda dessa, har inte fått några problem än.

Min variant av ”idiot” är en 💁‍♂️ med arg blick. Mest till bilister som tutar utan anledning eller som själva gjort fel, så att man enkelt kan kommunicera ”det är inte mig det är fel på, det är du som är en idiot”. Har även kört en och annan ”blinka lilla stjärna” till bilister som inte använt blinkers men svänger ändå.

Plingar snudd på aldrig.
Börjar att rulla tidigt (hoppas på att frihjulsljudet räcker) sedan ett vänligt "Hej hej!" när man är nära och då är jag nere i gångfart.
Brukar lösa sig på det sättet.
Annars väntar jag till en sträcka där det är lämpligt att köra om.

Pling är ett måste på CG, särskilt om man kör snabbt, och det gör väl de flesta av oss här? I alla fall i riktning MOT jobbet, hem går det mer än lovligt lusigt. I går kom jag ikapp 5 pers som gick i bredd på CG, dan innan mötte jag 3 sparkcyklar i bredd med sammanlagt 6 personer. Men det är sant, kör man snabbt räcker avstånd och tid ofta inte till för att det ska funka. Då får man serieplinga, som Aron är så emot. Varför folk alltid måste vända sig om och stirra ut plingaren, på en CG (!) bana, kommer jag nog aldrig riktigt att förstå. Enda som är entydigt positiva till pling är hundägare.

Plingar snudd på aldrig.
Börjar att rulla tidigt (hoppas på att frihjulsljudet räcker) sedan ett vänligt "Hej hej!" när man är nära och då är jag nere i gångfart.
Samma här, kör DT nav med dåligt infettade kinaratchets med 60 tänder så det hörs när jag kommer 😁

I regel inte om man kommer förbi utan plinga eller göra sig hörd.

Som många andra tagit upp så brukar folk flytta sig på ett sätt man ofta har svårt att förutspå om man plingar och dom som nu reagerar när man passerar reagerar ju att ta avstånd från cykeln.

Brukar försöka likna ringklockan med signalhornet på en bil, inte så jag tutar varje gång jag passerar någon på motorvägen eller för all del landsvägen.

Sen har vi dom som går med lurar både in ear och hörlurar som är helt bortkopplade från omvärlden i form av uppfatta ljud.

Jo nog fan plingar man om man ska passera medans man har fötterna på pedalerna och trampar. Tycker det är hyggligt. Gärna i god tid också så att folk hinner reagera. Så kan man passa på och säga tack i förbifarten till folk som flyttar på sig, är väl ren hyfs att vara artig och lämna gott intryck. Och träffar man på mycket av samma folk på banorna och stigarna så tänker jag att det lönar sig i längden att vara sjysst liksom.

Val av ringklocka gör skillnad också, töckna gamla PRRRING-PRRRRINGisar som har sånt där härligt galej när man trycker till spaken är asbra. Har en sån på min frankenbike, folk missar aldrig den. Har en liten fjösig plingis på min MTB, den är väldigt ljus och skarp i tonen men hörs knappt på längre avstånd som det verkar så får plinga 4-5 gånger längre ifrån. Ska nog dra på en PRRRRING-PRRRRRRINGis på den också sen, eller en sån där fräck liten koskälla kanske.

När det kommer till djur brukar jag kliva av cykeln och vänta eller gå förbi om det inte är så pass med plats att man kan trampa förbi i lugnt tempo. Hundar och hästar gillar inte alltid cyklar, så tar hellre det säkra före det osäkra och det brukar vara mycket uppskattat av djurägarna. Har man tur får man även klappa en glad jycke eller två och kanske till och med en häst, så det är guld fan.

Enkelt. Inte svårare än så. Najs.

Plingar snudd på aldrig.
Saktar jättegärna ner till gångfart när jag passerar en barnfamilj med två 3-4 åringar som vinglar runt på cykel. När två vuxna människor på något sätt lyckas ta upp en hel 3,5m bred GC-bana kan det hända att jag medvetet cyklar lite snabbare och närmare än nödvändigt på den lucka som finns, vilket inte sällan är mellan personerna.

Tyckte i början det var lite töntigt med cyklister som skulle ha nav som låter så mycket som möjligt men har märkt nu när jag köpt en ny gruspendlare med halvhögljudda nav att det är klart effektivare än jag väntade mig för att göra folk uppmärksamma utan att behöva plinga, åtminstone där man ändå inte kan hålla så hög fart. Tillräckligt för att jag ska bli sugen på rejält högljudda nav till landsvägscykeln.

Tillbaka
Topp