[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Eftersom svensk herrskidåkning är så pass svag, är det inte omöjligt att Calle kommer att vara aktuell till VM. Och skulle det vara så att vi inte har bättre åkare att ställa upp med ska han naturligtvis ha en startplats, oavsett vad alla hatare säger.

Nähä, norrbaggen blir ”bara” herrtränare tills med Lars Ljung. Ersättare till rödskägget är inte klar.

Överrasaknde säger Blomman om Sundlings avhopp. Jag håller med. Inte den jag hade gissat.

Det lär ju bli parodi i uschlehamn. Känns generellt som programmet är på väg åt fel håll, jag kollade inte så mycket gångna säsongen och är inte mycket som lockar kommande heller. Håller med att TdS borde snarare tidigareläggas, och i övrigt är det nog bara VM och ev Kollen som lockar.

Helt rätt att prioritera de yngre!

Helt rätt att prioritera de yngre!
Nu har ju dessa två gjort mycket svaga säsonger så då känns det helt rätt.

Det lär ju bli parodi i uschlehamn. Känns generellt som programmet är på väg åt fel håll, jag kollade inte så mycket gångna säsongen och är inte mycket som lockar kommande heller. Håller med att TdS borde snarare tidigareläggas, och i övrigt är det nog bara VM och ev Kollen som lockar.
Ulricehamn har levererat bra tävlingar tidigare. Jag tror att det kan bli riktigt bra. Däremot känns programmet som helhet riktigt ointressant. Bara en massa 10 individuellt elller 20 masstart. Ingenting som känns spännande, inga stafetter och så dessa 5km i heat, suck...

TdS borde för övrigt skrotas. Konceptet har inte längre nån wow-faktor, och när det är så få etapper som nu blir det inte riktigt någon tour. Final climb är för övrigt en av säsongens sömnpiller.

Ulricehamn har levererat bra tävlingar tidigare. Jag tror att det kan bli riktigt bra. Däremot känns programmet som helhet riktigt ointressant. Bara en massa 10 individuellt elller 20 masstart. Ingenting som känns spännande, inga stafetter och så dessa 5km i heat, suck...
Nu känns ju Uschlehamn sent i mars lite osäkert men jag fattar inte varför det skulle va så mycket sämre än något annat. Det är väl rätt höga temperaturen på många arenor..

Min gissning är att det kommer att bli "snösträngslopp" i Ulricehamn. Beroende på hur varmt det blir kan det bli mer eller mindre problem med mjukt underlag. För att det ska bli för lite snö för att alls kunna genomföra loppen tror jag dock det krävs ovanligt, för snön, tufft väder.

Min gissning är att det kommer att bli "snösträngslopp" i Ulricehamn. Beroende på hur varmt det blir kan det bli mer eller mindre problem med mjukt underlag. För att det ska bli för lite snö för att alls kunna genomföra loppen tror jag dock det krävs ovanligt, för snön, tufft väder.
Jo det kommer det bli. Men det är väl "överallt". Undantagen i norra Sverige, Finland, Norge osv. Det var väl snösträngar hela TdS i stort sett?

Med tanke på att det brukar sjunga på sista versen betydligt längre norrut i slutet av mars, med bättre förutsättningar både geografiskt, konstsnölager och även konstfrusen mark, så tror jag förutsättningarna för parodi är goda. Har man tur blir det kalla nätter, har man otur blir det 10 grader dygnet runt hela mars så ev tjäle går ur marken.

Ja, 5 km i heat känns som något av det dummaste FIS hittat på. Och ribban där är ju inte direkt låg.

Stafetterna är problematiska i att det är rätt få länder som kan få ihop fyra tillräckligt bra åkare för att kunna vara med och slåss om pallplatser. Inom skidskyttet har väl mixed- och singelmixedstafetter ökat i prestige. Har väl gjorts några försök i den branschen inom längdåkningen. Kanske det är ett sätt att bevara någon form av stafettåkning i alla fall?

Teamsprinten får jag dock säga att jag har svårt för. Formatet har över åren varierat lite men jag tycker aldrig det blivit speciellt bra.

TdS borde för övrigt skrotas. Konceptet har inte längre nån wow-faktor, och när det är så få etapper som nu blir det inte riktigt någon tour. Final climb är för övrigt en av säsongens sömnpiller.
Håller med om final climb, men f.ö. så är det 8 etapper nästa gång.

När Byström stoppade Alvar M från JVM så förstod man ju att han var helknäpp. Kanske det hänt en massa andra saker internt oxå. Kul med en ny snubbe, men ingen lätt uppgift. Helkassa Snubbar, och ett gäng stingsliga Brudar som alla är världsstjärnor. 😀

Kan tänka mig att Hansson inte varit helt nöjd med hur det gått i traditionell åkning senaste säsongerna så inte helt överraskande att hon testar långlopp lite mer på riktigt.

Tillbaka
Topp