Det knäpper och knakar!

Musashi

Aktiv medlem
Det knäpper och knakar!
Efter 1 1/2 år med måttlig användning har det börja knäppa och knaka i min Orbea Orca.
Det lustiga är att de hörs mest när jag kör på lilla klingan och stort drev bak.
Med stora klingan och en tyngre växel bak är det tyst. Vevpartiet är i ett stycke (SRAM Force).
Vevpartiet snurrar fint och jag kan inte känna några ojämnheter. Jag har kollat de klassiska felkällorna som sadeltolpe, hjulaxlarna, styrstammens bultar m.m.

Finns det någon som haft samma fenomen, med knak bara vid kedjan på lilla klingan?

Det knäpper och knakar!
Efter 1 1/2 år med måttlig användning har det börja knäppa och knaka i min Orbea Orca.
Det lustiga är att de hörs mest när jag kör på lilla klingan och stort drev bak.
Med stora klingan och en tyngre växel bak är det tyst. Vevpartiet är i ett stycke (SRAM Force).
Vevpartiet snurrar fint och jag kan inte känna några ojämnheter. Jag har kollat de klassiska felkällorna som sadeltolpe, hjulaxlarna, styrstammens bultar m.m.

Finns det någon som haft samma fenomen, med knak bara vid kedjan på lilla klingan?
Japp, och för mig så var det klingbultarna som behövde dras åt.

Det knäpper och knakar!
Knäpp och knak kan ju driva en till vansinne.
Och ofta stört omöjligt att lokalisera var det kommer ifrån! :unsure:

En del säger att man ska lägga kopparpasta där saker dras ihop med bultar, hjälper det?

Det knäpper och knakar!
Har också massa knak just nu. Var påväg att skapa en egen tråd.

Kan någon sätta ihop en topp fem lista med orsaker och åtgärder, eller liknande? 😊

Det knäpper och knakar!
Sadel som inte är korrekt monterad är väl nummer 1.
Lösa klingonbultar kan vara 2, men torrt vevparti är nog lika vanligt.
Nummer 3 torde vara överkänslig hörsel hos cyklisten.

Det knäpper och knakar!
Det knäpper och knakar!
Kopparpasta, ett kladd lämpligt för höga temperaturer och som inte går ihop helt perfekt med aluminium.
Ser inte nyttan med det på en cykel.

Tillbaka
Topp