Plats för 28mm på Tarmac 2016?

Hugom3

Medlem
Tja!

Har en Tarmac Elite 2016 med behov av nya däck. Och har då funderat på 28mm istället för 25 som jag haft innan.
Provade med sambons hjul med GP5000 28mm, vilket jag tyckte såg ok ut.

Köpte därav Continental Ultra Sport 3 i 28mm. Började montera bak och dessa tar då upp ännu mer plats än med sambons hjul, så nu känns det tveksamt.

Vad säger expertisen här? Är detta för lite plats?

Tack på förhand!

Brukar man inte säga minst 4 mm fritt utrymme på varje sida för att vara på säkra sidan? Ser också ut som att det är väldigt nära att ta i uppåt mot ramen här:
IMG_3999.webp

Om det inte redan tar i… kanske får plats ett mänskligt hårstrå däremellan.

Blir hjulet minsta skevt så kommer det bli frame rub. Ramen flexar väl lite också när du sitter på den och cyklar om än ytterst lite. Däcken är iallafall mjuka och rör på sig, trycks utåt av systemvikten osv (mot asfalten främst dock).

Ja, det ser tyvärr ut att vara för tight.

Tjena!

Den enkla lösningen är att du köper GP5000 till dig själv också.
Eller byt däck med sambon. :)

Ja, frågan är ju bara om det ev. skiljer något i bredd på sambons hjul som gör att däckets form också blir annorlunda? Har hört att så kanske kan vara fallet.

Men får väl kanske plocka av ett av hennes däck och testa helt enkelt..

Ja, frågan är ju bara om det ev. skiljer något i bredd på sambons hjul som gör att däckets form också blir annorlunda? Har hört att så kanske kan vara fallet.

Men får väl kanske plocka av ett av hennes däck och testa helt enkelt..
Så kan det verkligen vara.
Men som du sammanfattar är ju ett gratis sätt att bekräfta.
Att det är tigt på höjden gör inte så mycket, den bryggan skulle tåla lite skav, och normalt borde det inte flexa ditåt ändå.
Sidoflexet är ett mycket mer delikat problem.
På en mtb jag har har jag limmat fast laglapps-stora bitar av burk-alu på kedjestagen för att skydda ramen mot skav.

Att det är tigt på höjden gör inte så mycket, den bryggan skulle tåla lite skav, och normalt borde det inte flexa ditåt ändå.
På en mtb jag har har jag limmat fast laglapps-stora bitar av burk-alu på kedjestagen för att skydda ramen mot skav.
Intressant svar!

Det är ju helt klart på höjden som det ser värst ut, vid "bryggan" där bromsen fäster.
Vid vevpartiet så finns det ju absolut mer plats, kanske inte riktigt 4mm men inte heller allt för långt därifrån enligt mitt öga.

Kan det vara värt att sätta lite vit eltejp på dem tajtaste ställena och ta en provtur för att se hur mycket skav det är att tala om kanske? Borde väl synas hyfsat där på tänker jag. Det däcket som är monterat nu är ju ändå förpackningen bruten på.

Intressant svar!

Det är ju helt klart på höjden som det ser värst ut, vid "bryggan" där bromsen fäster.
Vid vevpartiet så finns det ju absolut mer plats, kanske inte riktigt 4mm men inte heller allt för långt därifrån enligt mitt öga.

Kan det vara värt att sätta lite vit eltejp på dem tajtaste ställena och ta en provtur för att se hur mycket skav det är att tala om kanske? Borde väl synas hyfsat där på tänker jag. Det däcket som är monterat nu är ju ändå förpackningen bruten på.
Ja, det skulle jag säga att det är värt att göra.

Tänkte samma sak. Höjden är ju nästan strunt samma. Lite skav i övrigt med eltejpsskydd gör ju inget funktionsmässigt. Jag skulle testa.

Tänkte samma sak. Höjden är ju nästan strunt samma. Lite skav i övrigt med eltejpsskydd gör ju inget funktionsmässigt. Jag skulle testa.
Tejpen skulle slitas sönder på ett kick.
Jag ”glömde” att ta bort en skruv med en distans under vid sadelstagsbryggan, som vintertid håller skärmen på plats. Dvs skruvhuvudet hamnade någon millimeter ovanför det nya däcket. (700, vintertid är det 650 som gäller), Chansade väl på att den distans mellan däck och skruv skulle räcka.
Efter bara en runda hade skruvhuvudet slipats ner en bra bit och centerskägget på däcket var verkligen borta. De famösa 4-5 millimeterna har en funktion.

Jag ”glömde” att ta bort en skruv med en distans under vid sadelstagsbryggan, som vintertid håller skärmen på plats. Dvs skruvhuvudet hamnade någon millimeter ovanför det nya däcket. (700, vintertid är det 650 som gäller), Chansade väl på att den distans mellan däck och skruv skulle räcka.
Efter bara en runda hade skruvhuvudet slipats ner en bra bit och centerskägget på däcket var verkligen borta.
Jo tänkte mest för att prova och se om det tar i alls. Om det skaver ordentligt går det förstås fort att slipa bort tejp, lack och kolfiber. Jag har slipat rejäla spår lacken och lite i rammaterialet bara av de där spröten från gjutningen på däck nån gång.

Efter bara en runda hade skruvhuvudet slipats ner en bra bit och centerskägget på däcket var verkligen borta. De famösa 4-5 millimeterna har en funktion.
Jo tänkte mest för att prova och se om det tar i alls. Om det skaver ordentligt går det förstås fort att slipa bort tejp, lack och kolfiber. Jag har slipat rejäla spår lacken och lite i rammaterialet bara av de där spröten från gjutningen på däck nån gång.
Exakt. Syftet med eltejpen är ju att utvärdera om det funkar. Förstår också att den inte ger något vidare skydd om det tar i ordentligt.

Men då ska jag nog försöka få till en kort testrunda och se. Slits tejpen sönder direkt så är det ju helt enkelt annat däck som gäller.

Tja!

Har en Tarmac Elite 2016 med behov av nya däck. Och har då funderat på 28mm istället för 25 som jag haft innan.
Provade med sambons hjul med GP5000 28mm, vilket jag tyckte såg ok ut.

Köpte därav Continental Ultra Sport 3 i 28mm. Började montera bak och dessa tar då upp ännu mer plats än med sambons hjul, så nu känns det tveksamt.

Vad säger expertisen här? Är detta för lite plats?

Tack på förhand!

På en gammal cykel passar det väl bäst med en "gammal" däcksbredd.
Varför inte nöja dig med 26 mm?

På en gammal cykel passar det väl bäst med en "gammal" däcksbredd.
Varför inte nöja dig med 26 mm?
Finns ju kanske en anledning till varför nya cyklar har bredare däck :) Och då jag inte är tillräckligt hardcore cyklist så tar jag gärna all komfort jag kan få till.

Och det funkar ju bl.a. fint med 28mm på sambons cykel av samma årsmodell.

Förstår helt ditt resonemang om man har en riktig retro-cykel, men det är min Tarmac 2016 långt ifrån 😂 Det enda som möjligtvis kan klassas som retro är väl fälgbromsarna 😅

Tack för alla inspel! Var som sagt inne på att testa lite och se, men känner inte riktigt att jag har tiden för det och då känns det väl chansartat och dumt inför VR 😅 Så det får bli ett par 25mm istället.

Pumpa dem inte så jäkla hårt så blir även 25 mm sköna. Jag kör ungefär på Silcas rekommendation vilket blir knappt 6 bar fram och drygt det bak. Jag kör med TPU slangar.

Tillbaka
Topp