Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Det var tråkiga nyheter. Min surly från 2009 är en fantastisk produkt som jag räknar med att ha i många år till. Inget för det värsta stöket med nutida mått mätt men planen är 27,5 istället för 26 och skivbromsat i framtiden.
Håller med, surly ligger ju verkligen en varmt om hjärtat..

Visste inte att steamrollern varit borta ens? Det är ju tragiskt att den ram man mest förknippar med surly utöver 1x1 hänger så löst.

Tycker att den där nya känns nästan för modern för att vara surly. Men jag gillar den verkligen.
Glöm vad jag skrev om bristande kvalitet, det gällde inte Surly.

De två snyggaste cyklar i Järvsö idag.

2026-05-31-15-16-40-344.webp

A gillar spank spoon då dom också har 10 el 12° backsweep.

Har tittat lite löst på DMR och Styret som Olly Wilkins har varit med och designat
Lite mindre backsweep än vad Spank har på Spoon dock

Har tittat lite löst på DMR och Styret som Olly Wilkins har varit med och designat
Lite mindre backsweep än vad Spank har på Spoon dock

Ah det är ju personligt helt klart , jag måste nästan ha såpass mycket backsweep när det är möö rise

Är van vid Surly Moloko bar och den har betydligt mer backsweep än vad det flesta styren som inte kan kategoriseras under alt bars, har.
Men tyvärr så saknar moloko rise öht...
Efter en del testande så skaffade jag ett DMR Wingbar 4 som jag gillar väldigt mycket. DMR känns som att de kan styren.
Men vill du ha både rise och backsweep så är kanske Ergotec nåt för dig?
Här är 70 mm/12 grader och 31.8 men det finns i flera varianter.

Efter en del testande så skaffade jag ett DMR Wingbar 4 som jag gillar väldigt mycket. DMR känns som att de kan styren.
Men vill du ha både rise och backsweep så är kanske Ergotec nåt för dig?
Här är 70 mm/12 grader och 31.8 men det finns i flera varianter.
Har just nu 40mm rise och det är precis på nedre gränsen för att cykeln skall kännas bekväm. Så 20-25mm till så blir det riktigt bra. Backsweep är 7, så någon/några grader till kan inte skada.
Skall kolla in Ergotec lite närmre

Har just nu 40mm rise och det är precis på nedre gränsen för att cykeln skall kännas bekväm. Så 20-25mm till så blir det riktigt bra. Backsweep är 7, så någon/några grader till kan inte skada.
Skall kolla in Ergotec lite närmre
Jag har ett sånt ergotec 70 el 75!? 🤔 Och det är riktigt nice med kört det lite på min nordest britango när jag kört 120mm gaffel på den då jag tycker den blir lite låg.

Jag har ett sånt ergotec 70 el 75!? 🤔 Och det är riktigt nice med kört det lite på min nordest britango när jag kört 120mm gaffel på den då jag tycker den blir lite låg.
Prova med 150mm gaffel ;)

Kruxet för mig är att jag ligger exakt mitt mellan L och XL. Nu råkar det vara så att dottern har en Canyon GC storlek L, som jag provcyklade lite innan jag köpte Commencalen.
Hade den inte varit så låg, och reachen kändes helt off, så hade jag nog valt den istället. Men nu råkade den sistnämnda kryssa de flesta av mina krav, inklusive geometrin, även om 5mm kortare reach och några mm lägre stack hade varit mer optimalt. Men den ger mig en bättre utgångspunkt att börja med, speciellt eftersom den även skall användas till lite bikepacking och inte bara bröt ;)

Tillbaka
Topp