Stigbygge: tips på mest prisvärda (begagnade) röjsågen

Wiciman

Aktiv medlem
Edit: har justerat tråden då det visade sig att Biltemas 4-takts röjsåg inte rekommenderades. Blev snabbt sågad helt enkelt :-)

Så då omformulerar vi:

Är igång med ett stigbygge på privat mark och i behov av en billig men bra röjsåg för borttagning av sly och högre gräs samt kanske något mindre buskage.

Har inte budget för en ny premium proffssåg men kanske kan en begagnad vara inom räckhåll.

Så kom med era bästa tips: vilket är det bästa begagnatvalet?

"""

Är det någon som har praktisk erfarenhet (alltså kört en) Biltema 4-taktssåg och kan ge lite hands-on kommentarer? Gillar tanken med att slippa högvarvande maskinljud och oljemeck samt att slyklinga ingår. Ogillar tanken på att behöva brottas med Biltemas kundtjänst som verkar vara ett bös med dessa. Samt bristen på reservdelar när något går snett.

1781169651520.webp

Senast ändrad:
För någon som har som yrke att springa omkring och vifta med en röjsåg, så är jag skeptisk, speciellt när det kommer till selen och längden på riggröret.

Motoreffekten är säkerligen tillräckligt för enklare trädgårdsarbete...

Selen är typ viktigare än sågen i en del fall, så kolla så den inte är skräp. Sen tror jag du får mer för pengarna med 2-takt. Lägre vikt i förhållande till effekten, lättare att underhålla och så vidare. Köp färdigblandad alkylatbensin så går den rent och fint och avgaserna stör inte nämnvärt.

Har en budgetröjsåg, dock 2-taks - och kan bara instämma att selen är nästan det viktigaste och tyvärr där och i ergonomin de billiga enheterna fallerar. På min från Jula klämmer man alltid lite hud i gasknappen respektive selen är riktigt kass....

Vikt 10,8 kg !!! Leta efter nåt lättare

Jag tycker min på 5,8 kg är alldeles tillräckligt efter två timmar. Stihl FS 131.

Senast ändrad:
På min från Jula klämmer man alltid lite hud i gasknappen respektive selen är riktigt kass....
Det där med gasknappen ja... Min Stiga har så hård fjäder i knappen att jag får kramp i pekfingret. Måste nog mecka isär och byta fjäder.

Edit: En annan grej är att inte köpa en såg med för kort skaft, om du själv är lång. Då blir det jäkla mycket vinkel nedåt med allmänt usel ergonomi och svårt att få till bra balans oavsett hur man fäster selen.

Den kostar lika mycket som Biltema sågen, men korrekt inställd så är man inte ens trött efter en arbetsdag, så helt klart värd pengarna om man skall köra mycket med röjsåg

Så konsensus: Sk-t i BT och hitta en vettig 2-takt?

Kan man få några förslag på bra modeller som åldrats nog att de finns överkomligt i pris som begagnade?

Så konsensus: Sk-t i BT och hitta en vettig 2-takt?

Kan man få några förslag på bra modeller som åldrats nog att de finns överkomligt i pris som begagnade?

Nu är jag partisk, men en Sthil FS 460 bör gå att hitta för en överkomlig slant.
Det går dessutom att köra med både kapklinga, slyklinga och jag vill minnas att det finns även trimmerhuvuden till dem.

Nu är jag partisk, men en Sthil FS 460 bör gå att hitta för en överkomlig slant.
Det går dessutom att köra med både kapklinga, slyklinga och jag vill minnas att det finns även trimmerhuvuden till dem.
Bättre med Fs 450 eller Fs 480 finns mera eftermarknads delar till dom.

Skaffa en lie , då får du både ett verktyg med låg vikt och träning på köpet :).
Lie är rofyllt och trevligt, men är man inte väldigt flink med den och det är hyggligt snäll terräng skulle jag säga att man kommer att få lägga klart mer tid med den. Dessutom är sly och buskage lite problematiskt.

Jag måste ”slå ett slag för lie!”

Jag röjer själv 2,6km slinga och har en vass gammal lie med smalt blad i riktigt stål, och det går fortare (för mig) än julasröjsåg.
Det är tyst och behagligt i skogen med lie o den tar även ris och grenar upp till 2-3cm.
Sen kan man ta lie i en hand o spade och räfsa i andra när man cyklar, och om det behövs grensax&yxa i ryggsäck.

Lycka till med bygget!

Jag måste ”slå ett slag för lie!”

Jag röjer själv 2,6km slinga och har en vass gammal lie med smalt blad i riktigt stål, och det går fortare (för mig) än julasröjsåg.
Det är tyst och behagligt i skogen med lie o den tar även ris och grenar upp till 2-3cm.
Sen kan man ta lie i en hand o spade och räfsa i andra när man cyklar, och om det behövs grensax&yxa i ryggsäck.

Lycka till med bygget!
Frestande. Kan du tipsa om lämplig lie? Har förstått att de som säljs på Bauhaus, Jula osv är skräp? Vore ju smutt om det fanns en vikbar som är bra.

Lite omodern kunskap, men när jag jobbade med röjsåg tidigt 2000-tal tyckte de tuffa gamla gubbarna att Stihl var plastiga och töntiga med för lite vibrationer och låg vikt och nån high-tech-sele. De ville ha nån gammal tuff Jonsered eller Husqvarna. Själv insåg jag att Stihl var ergonomiskt och komfortmässigt överlägsna. Jag antar att sågar du kan köpa begagnat billigt nu är från den eran? Med den erfarenheten röstar jag alltså på en gammal Stihl i gott skick.
Jag har testat några nyare från Jula/Biltema/motsvarande och de är verkligen billighetsprodukter (om än funktionella) i jämförelse vad jag upplevt.
Apropå lie: visst, det är lite härligt, men om man inte är nån slags övermänsklig lieman så är det helt värdelöst effektivitetsmässigt om man jämför med röjsåg.
Glöm inte att hålla klinga skarp. Det är otroligt viktigt, den blir slö snabbt!

Lite omodern kunskap, men när jag jobbade med röjsåg tidigt 2000-tal tyckte de tuffa gamla gubbarna att Stihl var plastiga och töntiga med för lite vibrationer och låg vikt och nån high-tech-sele. De ville ha nån gammal tuff Jonsered eller Husqvarna. Själv insåg jag att Stihl var ergonomiskt och komfortmässigt överlägsna. Jag antar att sågar du kan köpa begagnat billigt nu är från den eran? Med den erfarenheten röstar jag alltså på en gammal Stihl i gott skick.
Jag har testat några nyare från Jula/Biltema/motsvarande och de är verkligen billighetsprodukter (om än funktionella) i jämförelse vad jag upplevt.
Apropå lie: visst, det är lite härligt, men om man inte är nån slags övermänsklig lieman så är det helt värdelöst effektivitetsmässigt om man jämför med röjsåg.
En bra sak är ju att ha några klingor att byta med, så kan man slipa i lugn och ro hemma.

En bra sak är ju att ha några klingor att byta med, så kan man slipa i lugn och ro hemma.

Extra klingor är alltid bra, för man vet aldrig när det är en sten eller järnskrot i vägen...
Och sen att man kollar dem efter sprickor och liknande varje gång man filar dem. (minsta lilla spricka och oren klang, och klingan skall kasseras omedelbart.)

Extra klingor är alltid bra, för man vet aldrig när det är en sten eller järnskrot i vägen...
Och sen att man kollar dem efter sprickor och liknande varje gång man filar dem. (minsta lilla spricka och oren klang, och klingan skall kasseras omedelbart.)
Är det vanligt att de där treuddsklingorna spricker?

Är det vanligt att de där treuddsklingorna spricker?

Slyklingorna kan du köra rejält hårt med och de skall klara någon/några stensågningar.
De jag pratar om är kapklingorna.

Beroende på hur området du skall köra ser ut, så kan det vara värt att använda bägge typerna.
Slyklingorna klarar bara upp till en viss storlek, medans kapklingorna kan du köra det mesta med, även gräs, om det skulle behövas.

Slyklingorna kan du köra rejält hårt med och de skall klara någon/några stensågningar.
De jag pratar om är kapklingorna.

Beroende på hur området du skall köra ser ut, så kan det vara värt att använda bägge typerna.
Slyklingorna klarar bara upp till en viss storlek, medans kapklingorna kan du köra det mesta med, även gräs, om det skulle behövas.
Tilltänkt uppgift är typ öppen äng med ca 50-100cm högt gräs (?) där det ska huggas fram en matarled till stigen. Så den treuddade slyklingan bör kanske funka bäst?

Jag kör med röjsåg ett par gånger varje år för att rensa runt sommarstugan. Farfar körde alltid med lie men var även bättre på att rycka upp sly långt innan det blev ett problem.

Generellt sett så skulle jag säga att om man klarar sig med en lie så klarar man sig även med en bättre grästrimmer, men sen handlar det även om hur "renrakat" man vill ha det. Underlaget i skogen är ju långt ifrån slätt och om man inte älskar att slipa bladet på lien så håller man gärna lite marginal mot marken.

Bra poäng. Så att så fort man går in i skogen för att röja högre växtlighet (med den ojämnare terrängen som finns där) så menar du att en röjsåg är att föredra?
Jag kör med röjsåg ett par gånger varje år för att rensa runt sommarstugan. Farfar körde alltid med lie men var även bättre på att rycka upp sly långt innan det blev ett problem.

Generellt sett så skulle jag säga att om man klarar sig med en lie så klarar man sig även med en bättre grästrimmer, men sen handlar det även om hur "renrakat" man vill ha det. Underlaget i skogen är ju långt ifrån slätt och om man inte älskar att slipa bladet på lien så håller man gärna lite marginal mot marken.

Tillbaka
Topp