Allt-i-allo-MTB?

LottaHL

Medlem
Allt-i-allo-MTB?
Jag vill köpa ny cykel! 😁 Har idag en Kona Rove för turer pĂ„ grus och Ă€r nöjd med allt utom bromsarna och komforten i sittdelarna (jag har provat olika sadlar, justera höjd, lutning, sadelpositioner, bibs, whatever men har gett upp och lĂ€rt mig leva med skiten). Nu började den brĂ„ka sĂ„ hĂ€romdagen tog jag tonĂ„ringens MTB och cyklade en vanlig runda, dvs nĂ„gra mil pĂ„ mest fin grusvĂ€g, lite stig, lite asfalt, och den kĂ€ndes betydligt mer bekvĂ€m (trots att den Ă€r för stor för mig). Dessutom vill tonĂ„ringen att jag hĂ€nger med och cyklar MTB-banor och det Ă€r fan inte roligt med bockstyre... SÅ! Hive mind, det jag söker Ă€r en HT som:

- funkar pÄ lÀttare MTB-banor (jag Àr 40+ och lagom feg sÄ de gÄnger jag kör en röd bana gÄr det i snigelfart, behöver alltsÄ inget extremt och kommer inte cykla upp eller ner för nÄgra bergsryggar)
- funkar att byta av Konan med pÄ grusturer utan att det kÀnns som att cykla pÄ en traktor
- Àr skön att pendla till jobbet med

Saker jag inte behöver: superaerodynamik (jagar inga tider), dropper post (se punkt 1), FS, och annat extra allt.

Jag har kollat pÄ Orbea Alma H30 (https://www.cykelkraft.se/hardtail-mtb-orbea-alma-h30-espace-green-ivory-white) och tycker att den lÄter som ungefÀr det jag behöver. Men sen finns ju ocksÄ Onna 20 (https://www.cykelkraft.se/hardtail-mtb-orbea-onna-20-tanzanite-silver) som ocksÄ verkar bra, fast vÀger typ 2 kg mer.

Finns det nĂ„got mer i den hĂ€r prisklassen (10-11-kanske12k) jag borde kolla pĂ„? Är Canyon Grand Canyon AL 5 eller 7 vĂ€rt att vĂ€nta pĂ„? För de finns inte i min storlek... Jag veeet att ni kommer sĂ€ga MB31 men de finns inte heller i lager och dessutom Ă€r fĂ€rgerna trista. 😆 Vet att jag gĂ€rna vill ha luftgaffel och singelklinga iaf.

Allt-i-allo-MTB?
Onnan har 9*135 mm dropouts i ramen. Stay away!
Den har ocksÄ 27,2 mm sadelrör, vilket begrÀnsar vilka, ffa hur lÄnga, dropperstolpar som finns. Jag vet vad TS skrev, men det ger sÄ mycket trygghet med dropper att det Àr vÀrt att tÀnka pÄ möjligheten till vettig senare.
Alman verkar ok. Jag kan inget om Suntour-gaffeln, men allt som Àr löst gÄr ju att byta om man vill.

Allt-i-allo-MTB?
Onnan har 9*135 mm dropouts i ramen. Stay away!
Den har ocksÄ 27,2 mm sadelrör, vilket begrÀnsar vilka, ffa hur lÄnga, dropperstolpar som finns. Jag vet vad TS skrev, men det ger sÄ mycket trygghet med dropper att det Àr vÀrt att tÀnka pÄ möjligheten till vettig senare.
Alman verkar ok. Jag kan inget om Suntour-gaffeln, men allt som Àr löst gÄr ju att byta om man vill.
Vad betyder drop out-siffrorna..?

Allt-i-allo-MTB?
Vad betyder drop out-siffrorna..?
9*135 stÄr för att det Àr quick release öppna dropouts med 135 mm mellan kedjestagen.
12*148 att det Àr through-axle och 148 mm mellan dropoutsen. Aka boost(-spacing)
QR 135 Àr gammal standard, och eftersom det Àr öppna dropouts sÄ kan hjulen hamna snett nÀr man monterar dem. Through-axle hamnar alltid rÀtt och Àr stadigare. Och boost som ju Àr bredare ger bredare ekerinfÀstning sÄ ger styvare hjul.
Förhoppningsvis (kollade inte) sÄ har framgaffeln pÄ Onna 15*110 -standard, sÄ har de samma fram och bak och det Àr enklare att köpa hjul(par).
Men through-axle och boost-spacing Àr bÀttre och mer up-to-date.

Edit: cykelkrafts hemsida sÀger boost 15*100 vilket Àr rappakalja sÄ jag vet inte om gaffeln har 15*100 eller boost dvs 15*110. Den har iallafall through-axle vilket Àr bra.

Senast Àndrad:
Allt-i-allo-MTB?
9*135 stÄr för att det Àr quick release öppna dropouts med 135 mm mellan kedjestagen.
12*148 att det Àr through-axle och 148 mm mellan dropoutsen. Aka boost(-spacing)
QR 135 Àr gammal standard, och eftersom det Àr öppna dropouts sÄ kan hjulen hamna snett nÀr man monterar dem. Through-axle hamnar alltid rÀtt och Àr stadigare. Och boost som ju Àr bredare ger bredare ekerinfÀstning sÄ ger styvare hjul.
Förhoppningsvis (kollade inte) sÄ har framgaffeln pÄ Onna 15*110 -standard, sÄ har de samma fram och bak och det Àr enklare att köpa hjul(par).
Men through-axle och boost-spacing Àr bÀttre och mer up-to-date.
Tack för svar! För en som inte Àr intresserad av att meka mer Àn nödvÀndigt kÀnns through-axle tryggt sÄ jag hoppas Onnan.

Tillbaka
Topp