[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Jag ska bygga epa åt dottern, så det blir inköp av en VW polo inom kort 😅. Ser orimligt mycket fram emot att bygga den faktiskt, kommer att ha många roliga timmar i garaget även om en modern epa inte är krocket science att bygga med rotcart spärr.

Såg den här igår, perfekt och bygga epa på då den redan är fixad 😀

Måste kunna dra 1000 kg så tyvärr går den bort 😅
Ni hänger ju inte alls med. Up/Polo som Epa? Nej så här ser en Epa ut nuförtiden. Ge tjejen en riktig bil så hon slipper bli mobbad stackarn.

1781681950100.webp
1781681973177.webp
1781681993952.webp
1781682025291.webp
1781682062801.webp
1781682082130.webp

Senast ändrad:
Kangoo/Partner med el har jag sett nån konverterad, förutom det otroligt puckade i regelverket att hela lastutrymmet måste stängas av så är det ju rätt smutt. Går lååååångt och billigt. Soffa fram så man kan ha 2 pax.

Takbox går ju bra att ha på a-traktor, har sett en del som har det för att få med bagage istället för i det tomma bagageutrymmet.

Kangoo/Partner med el har jag sett nån konverterad, förutom det otroligt puckade i regelverket att hela lastutrymmet måste stängas av så är det ju rätt smutt. Går lååååångt och billigt. Soffa fram så man kan ha 2 pax.

Takbox går ju bra att ha på a-traktor, har sett en del som har det för att få med bagage istället för i det tomma bagageutrymmet.
Ja reglerna verkar ju helt galna. Som om någon faktiskt tror att de används som traktorer. Det var väl ganska många år sedan någon konverterade en bil för att faktiskt användas som traktor, så det känns som en modernisering hade varit på sin plats.
Utan att kunna detaljer känns det ju som om några av reglerna minskar säkerheten (som att fylla bilen med vikter, eller ha takbox till lasten för att lastutrymmet måste fyllas).

Ja reglerna verkar ju helt galna. Som om någon faktiskt tror att de används som traktorer. Det var väl ganska många år sedan någon konverterade en bil för att faktiskt användas som traktor, så det känns som en modernisering hade varit på sin plats.
Utan att kunna detaljer känns det ju som om några av reglerna minskar säkerheten (som att fylla bilen med vikter, eller ha takbox till lasten för att lastutrymmet måste fyllas).
Även om du faktiskt konverterar till traktor är regeln om lastutrymmet märklig, last och bruksfordon brukar ju ha nån sorts samband.

det är egentligen väldigt smart användning av gamla elbilar. Lär gå enormt långt i 30. Ingen bränslekostnad för kidsen. En Leaf från 2013 kostar 35-50 tkr. Dessutom inga trasiga dieselbilar som bolmar svart rök.

Läste för något år sedan att Trafikverket bland annat utrett användandet och noterar att de används i jordbruket i väldigt liten omfattning. Väl investerade utrednings-pengar just det xD

Även om du faktiskt konverterar till traktor är regeln om lastutrymmet märklig, last och bruksfordon brukar ju ha nån sorts samband.
Ja fast någon tittade väl på en bild av en grålle och konstaterade att den inte hade något bagageutrymme. Därav den självklara slutsatsen: Skall en bil bli traktor skall utrymmet bort. Sen var det fredag lunch på myndigheten (kl 10:30) så då gick man hem nöjd med veckans arbete.

Senast ändrad:
Läste för något år sedan att Trafikverket bland annat utrett användandet och noterar att de används i jordbruket i väldigt liten omfattning. Väl investerade utrednings-pengar just det xD
Den utredningen måste tagit minst 6 månader. Önskar jag varit med på presentationen. "Efter lång utredning har vi kommit fram till att A-traktorer sällan används till jordbruk. Vi har dessutom till vår stora överraskning kommit fram till att de flesta förarna är under 18. Detta chockerande resultat önskar vi dock utreda vidare, och önskar 2,7 Msek i anslag."

Å andra sidan är ju Cayenne en förolämpning mot riktiga Porschar 😉

/J
Å tredje sidan är en sån där äldre Cayenne fortfarande såååååå oändligt mycket mindre ful än alla nutida SUV:ar. Ser nästan rimlig ut med ordentlig markfrigång och inte jättestor utvändigt helt i onödan.

Å tredje sidan är en sån där äldre Cayenne fortfarande såååååå oändligt mycket mindre ful än alla nutida SUV:ar. Ser nästan rimlig ut med ordentlig markfrigång och inte jättestor utvändigt helt i onödan.
Å fjärde sidan, så ser det så oändligt korkat ut med hög markfrigång och lågprofildäck. Det ser ut som om någon har satt punkteringsnödhjul runt om.

Egentligen är det väl en sådan här Porsche som man skulle vilja glida in på skolparkeringen med.

Visa bilaga 836336
Tanken har slagit mig. En gammal 50-tals Volvo traktor eller grålle för bygghandeln. En elbil för pendling. Hade kanske varit smartare än att köpa en elbil bara. Och fan så mysigt att köra grålle. Gjorde det på ett tidigare jobb

Tanken har slagit mig. En gammal 50-tals Volvo traktor eller grålle för bygghandeln. En elbil för pendling. Hade kanske varit smartare än att köpa en elbil bara. Och fan så mysigt att köra grålle. Gjorde det på ett tidigare jobb
En grålle som nyttofordon men utan lantbruk. Kör på! Otroligt rolig idé! Men hoppas bygghandeln ligger nära i så fall.
Jobbade på ett kafé en gång där den kreativa men lite röriga chefen köpte en grålle för att köra disk mellan servering och huset där man diskade. Jättepittoreskt men det gick sönder många glas under transporterna…

Tack! Ser inte ut att gå.

Däremot kan e-niro/kona dra släp. 300kg. Men det kan inte gärna bli något släp av det? Finns väl inga släp med maxvikt på 300 kg?!
Släpet verkar väga strax under 100 kg, så det går väl att sänka totalvikten på. Sånt som danskarna har när de kör till Tyskland och bunkrar øl.

När jag hade en Kona hyrde jag lättaste släpet på circlek. Jag fick lasta typ 50 kg. Det räckte iofs för det jag skulle frakta
Rent legalt kommer du inte undan med det. Bilen måste få dra släpets totalvikt. Sen kör ju knappast draget trilla av för att släpet är registrerat för högre vikt, men ändå.
Edit: trodde jag. Är det ändrat?
Edit 2: var nog sammanblandning av mig. För max dragvikt gäller faktisk vikt. Men totalvikten för ekipaget får inte vara mer än 3500 kg på b-körkort (men släp under 750 kg får dras även om vikten blir över). Jag har blivit begränsad av de 3500 vid hyra, därför har jag tänkt på totalvikten. Inte lätt...

Senast ändrad:
Rent legalt kommer du inte undan med det. Bilen måste få dra släpets totalvikt. Sen kör ju knappast draget trilla av för att släpet är registrerat för högre vikt, men ändå.
Edit: trodde jag. Är det ändrat?
Edit 2: var nog sammanblandning av mig. För max dragvikt gäller faktisk vikt. Men totalvikten för ekipaget får inte vara mer än 3500 kg på b-körkort (men släp under 750 kg får dras även om vikten blir över). Jag har blivit begränsad av de 3500 vid hyra, därför har jag tänkt på totalvikten. Inte lätt...
Var också förvirrad runt det där. Sedan får man nog köra 30kmh enligt andra regler.

Här kan man kolla på kombinationen bil släp

Ja, men bra att kunna reglerna ändå (som jag trodde jag kunde). Inte alltid man kan kolla regnummer när man skall hyra
Var också förvirrad runt det där. Sedan får man nog köra 30kmh enligt andra regler.
Ja efterfordon har i princip inga regler. Mycket eget ansvar i stället. Det mesta är tillåtet men händer det något kan du råka illa ut ..

Går men tight. Men 180 kg är ju rätt mycket ändå.
IMG_0648.webp

Släpet verkar väga strax under 100 kg, så det går väl att sänka totalvikten på. Sånt som danskarna har när de kör till Tyskland och bunkrar øl.

Går men tight. Men 180 kg är ju rätt mycket ändå.
Visa bilaga 836380
Vet inte hur du slog på det där, men enligt Bauhaus spec väger släpet mindre än så. Men ja, lastar man tält och stormkök är 180 kg rätt mycket.
Lastar man vin och öl är det också en del :-).
Kör man till bygghandeln är det inte jättemycket, men det släpet lastar man inte långa brädor på ändå.

Försöker förstå det här med drag. Enligt ai får id3 dra 750 kg. Jag tvivlar. Någon som vet?
0 kg dragvikt men det finns krok för cykelhållare. Och 0 kg i taklast men det går att köpa takräcken ändå (inte original). Hade det här varit annorlunda hade jag nog leasat en sån när de gick extremt billigt för några år sen. Den är större än man kan tro inuti.

Ja, men bra att kunna reglerna ändå (som jag trodde jag kunde). Inte alltid man kan kolla regnummer när man skall hyra

Ja efterfordon har i princip inga regler. Mycket eget ansvar i stället. Det mesta är tillåtet men händer det något kan du råka illa ut ..

Släp för allmän godsbefordran kan aldrig räknas som efterfordon, det är massa regler kring det där. Manskapsbod eller båtsläp är ok däremot. Om man har saker i boden eller lastar plankor på båtsläpet vetefasen vad som händer..

Ja det är sjukt vilka bilar dagens ungdommar har som epa.

På min tid så var det volvo 240,740 eller pv som gällde
240 och 740 är rätt eftertraktade idag dock ;)
Vet inte hur du slog på det där, men enligt Bauhaus spec väger släpet mindre än så. Men ja, lastar man tält och stormkök är 180 kg rätt mycket.
Lastar man vin och öl är det också en del :-).
Kör man till bygghandeln är det inte jättemycket, men det släpet lastar man inte långa brädor på ändå.
Slog på reg numret på bilden i Bauhaus annons.

0 kg dragvikt men det finns krok för cykelhållare. Och 0 kg i taklast men det går att köpa takräcken ändå (inte original). Hade det här varit annorlunda hade jag nog leasat en sån när de gick extremt billigt för några år sen. Den är större än man kan tro inuti.
Oj! 0kg takvikt är inte klokt!!

Släp för allmän godsbefordran kan aldrig räknas som efterfordon, det är massa regler kring det där. Manskapsbod eller båtsläp är ok däremot. Om man har saker i boden eller lastar plankor på båtsläpet vetefasen vad som händer..
Helt rätt, men det pratades om 30-kärra som såvitt jag vet alltid är just efterfordon. Tror inte det finns någon annan variant av 30-kärra?

Det är inte ok att lasta plankor på en 30-båtkärra. Men med lite kreativitet och några spik kanske plankorna kan vara en manskapsbod 😁.

Däremot kan jag väl lasta min båt på 30-kärran, sen fylla båten med plankor. Då är det ok att ta del till tippen. Men det uppskattas nog inte på plats.

Släpreglerna är en djungel. Ska ta BE så blir det lite friare vad man kan göra och köra. Speciellt med en bil som har totalvikt på 2500 kg.

Tillbaka
Topp