Köra Vätternrundans gamla sträckning

APJose

Medlem
Jag cyklade Vätternrundan för första gången förra helgen och har fått höra från flera att de saknar de gamla sträckningen över Hammarsundet och att den ska ha varit väldigt fin. Jag tänkte därför cykla den biten på egen hand för att uppleva den delen men vill först fråga om det är någon här på forumet som gjort det och kan säga hur "säkert" det är.

Isåfall tänkte jag cykla nån tidig morgon under sommaren när det är ljust men relativt lite trafik på vägen och efter broarna svänga av på nån mindre väg så snabbt som det bara går. Ni får gärna säga till om detta är en jättedum ide och något ni avråder mig starkt ifrån.

Jag cyklade Vätternrundan för första gången förra helgen och har fått höra från flera att de saknar de gamla sträckningen över Hammarsundet och att den ska ha varit väldigt fin. Jag tänkte därför cykla den biten på egen hand för att uppleva den delen men vill först fråga om det är någon här på forumet som gjort det och kan säga hur "säkert" det är.

Isåfall tänkte jag cykla nån tidig morgon under sommaren när det är ljust men relativt lite trafik på vägen och efter broarna svänga av på nån mindre väg så snabbt som det bara går. Ni får gärna säga till om detta är en jättedum ide och något ni avråder mig starkt ifrån.

Just över bron var det fint, och i Medevi, men i övrigt inget märkvärdigt med vägen. Mycket trafik. Jag som praktiskt taget aldrig tycker något förändras till det bättre måste säga att den nya banan är mycket bättre, både cyklingen och omgivningen.

Jo en kul sak, man åkte förbi det här huset: https://www.google.com/maps/@58.692...try=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDYxNi4wIKXMDSoASAFQAw==

Jag är inte den mest räddhågsna, men 2+1-väg med 100 km/h som fartgräns - nja, där är nog min gräns passerad.
1781890793404.webp

Det finns väldigt många andra lopp i Sverige som har som helhet vackrare sträckning än VR. Testa Sommen runt, siljan runt och Gotland 360 tex om du vill ha fina sträckor. Går alltid att köra 2 varv 💪🏼👍🏻

Det finns väldigt många andra lopp i Sverige som har som helhet vackrare sträckning än VR. Testa Sommen runt, siljan runt och Gotland 360 tex om du vill ha fina sträckor. Går alltid att köra 2 varv 💪🏼👍🏻
Jo, nu efter man gjort Vättern vill man ju köra lite andra lopp så tack för tipsen. Tycker det är alldeles för kul att samla tiles på veloviewer och använder det som motivation att se nya platser.

Just Sommen runt har jag faktiskt cyklat utanför tävling då jag inte bor alltför långt ifrån.

360km låter långt som sjutton, klarar jag Vättern kanske jag 45km till iofs.

Tillbaka
Topp