trasig ram?

Oliverla

Medlem
trasig ram?
Hej Happyride!

Jag va nyligen med om en frontalkrock med en annan cyklist på min nya gravel :(

Allt klarade sig relativt bra men mekaniker efter skadebesikting har märkt avvikelse vid headtuben, jag bifogar bild.

Han säger att det kan ha varit så från fabrik men vet ej.

Hur kan jag ta reda på om den är säker att cykla på? Framgaffeln är i kolfiber resten aluminium.

Jag har cyklat den några kilometer utan att märka något problem. Men vill gärna inte att den kollapsar när man kör lite tuffare.

Tack på förhand,
Oliver
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2026-06-25 kl. 16.16.24.webp
    Skärmavbild 2026-06-25 kl. 16.16.24.webp
    76.8 KB · Besök: 54
  • Skärmavbild 2026-06-25 kl. 16.16.32.webp
    Skärmavbild 2026-06-25 kl. 16.16.32.webp
    91 KB · Besök: 55
trasig ram?
Jag vet inte supernoggrant vad mekaniker har kollat. Vad menar du med preload?

Observera att det snarare är skillnaden i glappet som vi reagerat över. Alltså att det är en diff på 0.3 mm på de båda sidorna
Ah ok jag märkte inte skillnaden. Lagret kan ha lagt sig lite snett kanske. Jag skulle plocka av gaffeln och inspekterat allting.

Preload är lagerförspänningen som du ställer när du lossar bultarna till styrstammen och drar åt bulten i centrum av styrröret för att ta bort glappet.
 
trasig ram?
Ah ok jag märkte inte skillnaden. Lagret kan ha lagt sig lite snett kanske. Jag skulle plocka av gaffeln och inspekterat allting.

Preload är lagerförspänningen som du ställer när du lossar bultarna till styrstammen och drar åt bulten i centrum av styrröret för att ta bort glappet.
Ok då är jag med.

Det är ingenting som vickar i styrlagret om man låser frambromsen och gungar fram och tillbaka.

Jag ska plocka isär och kika i helgen. Någonting jag ska hålla utkik efter utöver det självklara som sprickor och så?
 
trasig ram?
Ok då är jag med.

Det är ingenting som vickar i styrlagret om man låser frambromsen och gungar fram och tillbaka.

Jag ska plocka isär och kika i helgen. Någonting jag ska hålla utkik efter utöver det självklara som sprickor och så?
Börja med att kolla efter sprickor och att styrröret är rakt. Kolla också så att lagersätena ser bra ut och eventuell Crown race på gaffeln. Vet du vilken typ av styrlager som sitter i hojjen?
 
Tillbaka
Topp