[Kalender] Uppsala 600 km Dans till morgonen

Torsång. Solen steker. Vägarna lovar gott inför UTU också.

Bilagor

• IMG_20260704_172524.webp
    IMG_20260704_172524.webp
    740.4 KB · Besök: 27
Liten RR: Thomas, Brian och undertecknad åkte i helgen. Thomas och Brian gjorde sällskap till Orsa, jag hängde på till och från till Stjärnsund.

Första kontroll i Gysinge (9 mil). Bekanta vägar för Uppsalabor i början av naturliga skäl. Vi provade i alla fall nya cykelvägen Uppsala - Björklinge. Den kan nog fungera, men det märkts att det är Trafikverket som byggt.

IMG_20260704_081515.webp

cykelväg

Jag stannade vid ett gårdsmejeri och letade en del till min mobilhållare, som hade börjat smälta(!) och lossnat i värmen. Rekade alternativ-vägen vid Kerstinbo, där man kan åka grusväg i stället för 2+1. Sista biten, som verkar varit banvall från Sala-Gysinge-Gävle järnväg, var närmast singletrack. Men fin singletrack, helt görlig med 28 mm landsvägsdäck. Hann i kapp Thomas och Brian i Gysinge vid handelsboden.

IMG_20260704_100024.webp

Traktorrace i Harbo

IMG_20260704_113105.webp

Glass i Gysinge

Lugna vägar till Horndal och upp mot söta Stjärnsund (13 mil). Marknadsdag med folk överallt. Lunch på restaurangen. Sen tillbaka till Dalälven där vi cyklar direkt vid älven. Lite hemligt ärende i Stora Skedvi, sen fika i stekande sol i Torsång (18 mil) bland sedvanlig uppvisning av motorbåtar och MC. Provkörde en sträckning genom Borlänge som också är UTU-rutt.

IMG_20260704_141929.webp

Lunch i Stjärnsund

IMG_20260704_165337.webp

Vackra vägar vid Dalälven

Vidare förbi älvmötet i Djurås, och över den flotta bron i Gagnef. Varmt. Proviantering i Leksand. Upp på Tällberg (25 mil) - turistiskt i överkant men fortfarande vackert. Det är också så man slipper väg 70. Dagens motvind började lugna ner sig.

IMG_20260704_192646.webp

Flott bro (en flottbro) i Gagnef

Genom Rättvik med rätt lugn lokal motorkultur. En mil norr om Rättvik fanns dagens begivenhet (sorry traktorracet): Kontroll på bystugedans i Nedre Gärdsjö (27 mil), en del av stämmoveckan i svensk folkmusik. Fest i full gång - folk, dans och buskspel överallt. Dörrvakten var också landsvägscyklist, pratade en stund.

IMG_20260704_212245.webp

Tällberg

IMG_20260704_225132.webp

Nedre Gärdsjö

Sista etappen genom Boda och västerut mot Orsa i sommarnattljus. Strax väster om Skattungbyn, strax efter 01 mötte jag Brian, som redan varit och vänt i Orsa, och skulle cykla mer eller mindre hela natten. Själv hade jag spanat in ett vindskydd nere vid Oreälven, och slog upp tältet där till forsens brus.

IMG_20260705_012009.webp

Brian på hemväg

Hemresan gick lättare - nedför och medvind. Och lite mer varierande väder. Vaknade av väckarklocka ungefär samtidigt som regnet började falla mot tältduken. Lockande sova kvar, men det är till att åka - det är inte en tävling på något sätt, men kan ju vara fint hinna i mål i tid. Rullade ner till Orsa (33 mil) och vände. Uppehåll i regnet, lite morgonkaffe och sen hemåt genom molnen förbi Skattungbyn och Boda (38 mil) igen.

IMG_20260705_091923.webp

Uppe i Skattungbyn

Efter civilisationen norr om Rättvik var sträckan österut från Ingels rena ödemarken - på flera mil bara en ensam sommarstuga, och en lite lägerplats med eldstad någon hade satt i ordning. I Bingsjö kom regnet igen - tog skydd och paus under tak som lämpligt nog stod mitt i byn, kvar från veckans största stämma för några dagar sen. Fortsatte genom regnet på Bergslagsdiagonalen, rätt beskidlig trafik, för paus på kontroll i Enviken (44 mil).

IMG_20260705_125316.webp

Bingsjö

Sen uppehåll, nästan sol och en otrolig medvind hemåt förbi Linghed och ner mot Kungsgården (49 mil) och Gysinge (54 mil). Lugn tur längs väg 272 igen, med P2 och folkmusik i ljudanläggningen på cykeln.

IMG_20260705_220122.webp

Nästan hemma

Fina bilder @kontrapunkt 😍

Jag fick lägga mig och blunda en kortis i Boda, Enviken och Årsunda så det kanske hade varit lika bra att sova ordentligt i Orsa istället. Men visst är det lite häftigt att cykla genom sommarnatten… Hade mestadels uppehåll fram till nära slutet då det kom en ordentlig åskoväder som gjorde att man piggnade till lite 😁

Träffade du Thomas på hemvägen?

Tack, och imponerande kört. Skulle nog inte orka ett sådant pass, även om sommarnatten är vacker.

Träffade inte Thomas, men kom inom 20 minuter som närmast. Liknar 40-milaren, då det också var två som körde bara nästan samtidigt ... Han verkar haft en bra tur i alla fall.

Ruggigt fina bilder, man riktigt längtar dit och njuter när man ser dem!
Roligt med flottbron. Inte cyklat någon sådan i sverige vad jag kan minnas. Man undrar hur den funkar. Klarar den is?

Ruggigt fina bilder, man riktigt längtar dit och njuter när man ser dem!
Roligt med flottbron. Inte cyklat någon sådan i sverige vad jag kan minnas. Man undrar hur den funkar. Klarar den is?
Finns en till flottbro norr om den på bilden. Den är mer kuperad, bra om man gillar pumptrack.
De klarar av isen.

IMG_3967.webp

@weldion : Söt bro! Om man kan lägga en Euler-rutt kanske det går att få med alla broar ...

Och tack @Grimpeur. Denna bro kommer passeras på UTU - och ni är naturligtvis också varmt välkomna nästa gång vi kör till Orsa, det vore roligt :-). Några sträckor samma trakter som Barkarby 600 km, men vi tar vägar lite längre norrut.

Tillbaka
Topp