Köpråd nybörjare - XC vs trail

Jonsson9

Medlem
Hej, total nybörjare här.
Har funderat på att köpa mountainbike länge men inte blivit av. Nu har jag bokat MTB-Vättern 50km till nästa år och behöver en cykel.
Som jag förstått det så är en XC den bästa rekommendationen för ett sådant lopp.
Men jag känner att jag till största delen kommer cykla lite kortare turer i lite mer utmanande terräng och vill ha en mer lekfull cykel, så då tänker jag att en trailcykel skulle passa mig bättre i de sammanhangen. Har tänkt mig en hardtail.

Skjuter jag mig i foten om jag som nybörjare väljer en trailcykel inför MTB-Vättern? Blir det extremt mycket tyngre?

Senast ändrad:
Det finns en tråd om downcountry-cyklar. Lite XC-plus.

Kör du inte på högsta nivå så blir en trailhoj finfint även på loppet, kanske med en uppsättning XC-däck (500-1000 kr) beroende på hur grova/tunga traildäcken är. Viktigare med en hoj som är optimerad för vardagen än för ett enskilt lopp tycker jag.

vill man gå åt xc hållet kan man välja nåt som funkar med 120mm xc gaffel fram. Nog lättare att hitta med 130-140 men då blir det lite tyngre fram

Nu har jag ingen xc hoj att jämföra men däcken gör enorm skillnad på den hojen jag har. Kör från thunder burt i super race till big betty i super DH på samma hoj

För det första så är moderna xc-racers väldigt kompetenta stigcyklar. På senare år lutar det sig i sin geometri mer åt trail än andra hållet. Dämpning ofta 10-20 mm (110/130) från där trailcyklarna börjar.

För det andra, är hemnacyklingen mer fokuserad på träning även på tekniska stigar låter det som en xc skulle kunna vara rätt val.

Ja, det är nog sanningen för många men 66-67 gaffelvinkel hade jag ändå velat ha. Nu tänkte jag fulldämpat. Gäller det ht finns väldigt få moderna xc

Jag har tänkt mig en HT, vad ska jag titta efter för att hitta en modern XC?
Inte brantare än 67 grader gaffelvinkel (HTA) men det finns få 100mm dito. Möjligen har det kommit nåra som jag inte har koll på. Den jag tänker på är BMC two stroke.
Det finns några som funkar på 120mm (dvs man kan ha xc gaffel) om man kan få tag på tex MB31 Rescue eller Bird Zero 29.
Sen finns massor med 130-140mm men då är det ofta tunga cyklar.

Jag antar att budget inte är obegränsad annars är Yeti Arc en fantastisk fin cykel som funkar med 120mm.

Ja, Cragger, Alma och Two stroke kan man börja med. Beroende på hur fort man ska cykla.

Om det stämmer att cragger väger 13,25 och hjulen 1846g så är det 1) rätt bra 2) Dyrt att lätta den den 2kg
men däck och TL borde ta ner den nästan 1kg

Låter helt otroliget med hjul på 1846g på en cykel för 10K? Risken är att fakiskt vikt med DHR / DHF WT däck är betydligt högre?

EDIT. Det måste vara en annan varient av hjulen så räkna inte med under 2kg. De jag hittar kostar 500USD för bakhjulet, det är inte möjligt att det är samma.

Senast ändrad:
Jag har en Trek Procaliber (som jag försöker göra mig av med btw ;)), den tycker jag är "trampvillig" men funkar även till lite bike park. 120 mm dämpning fram och 67 graders HTA.

Jag har en Trek Procaliber (som jag försöker göra mig av med btw ;)), den tycker jag är "trampvillig" men funkar även till lite bike park. 120 mm dämpning fram och 67 graders HTA.
Ja, jag kollade på den men google serverade en gammal version. Aktuell version har 67 HTA.
Snygg hoj
1783603639643.webp

men inte är det nåt för parken

Hej, total nybörjare här.
Har tänkt mig en hardtail.
Har inte råden hamnat lite långt från ursprungsfrågan?
Som nybörjare behöver man bygga lite erfarenhet med någon variant av stigcykel -så småningom kanske man vet vad man behöver/vill ha. Så försök hålla nere kostnaden så att du har råd med cykel nummer två.
Leta begagnat t ex.

Ja, TS får väl berätta om han tänker sig nytt eller begagnat och vad budget är.
Finns många fina procaliber begagnat ser jag men då får man välja om det ska vara fint, lätt och lite äldre eller modernt och troligen lite tyngre. Dyr cykel att få med fina komponenter.

Samma kanske gäller Scott Scale, att det behöver få kosta för att vara "bra".
Har inte råden hamnat lite långt från ursprungsfrågan?
Som nybörjare behöver man bygga lite erfarenhet med någon variant av stigcykel -så småningom kanske man vet vad man behöver/vill ha. Så försök hålla nere kostnaden så att du har råd med cykel nummer två.
Leta begagnat t ex.
Problemet är att hitta ett fint exemplar och som i slutändan inte kostar lika mycket som att köpa nytt

Jag tycker det är skitsvårt och ju mer jag läser överallt om allas olika tycken och smak - ju svårare blir det.
Och sen alla nya tekniska begrepp och komponenter man ska lära sig och förstå vad man ska ha, inte lätt det här. 🤣
Jag började snegla på typ Scott Scale 935 och Trek Procaliber 6. Men insåg att de kanske inte har så jättetrevlig dämpare, så för att komma nåt steg upp från Rockshox Judy Silver så har jag tittat på nedan cyklar. Dessa är egentligen strax ovanför min budget men kan tänka mig att töja lite på den om jag får bättre grejer.

Merida Big.Nine 400 - 14 990 kr
- Gammal typ av axel (9mm QR/snabbkoppling)?
- 13,5 kg

Trek Procaliber 8 - 16 490 kr
- Bästa drivlinan av de tre med Shimano SLX och XT-bakväxel
- 13,1 kg

Rock Machine Blizz CRB 70-29 - 15 990 kr
- Kolfiber ram, bra för nybörjare? Läst mycket om att de kan spricka lätt.
- 12,5 kg

Som jag har förstått det så ligger alla dessa runt 67 grader HTA. Och samtliga har dropper post som jag läst ska vara bra att ha.

Vad säger ni, kan dessa vara nåt eller har ni andra tips i denna prisklass?

stämmer att procaliber har tråkiga dämpare i de billigare. En variant är ju att börja med det och sen uppgradera när aptit finns - och om man inte kommer på att det ska vara en fetare cykel.
Inte för att jag cyklat vättern men antar att det funkar med en recon turnkey - förutom vikten. Risken är att den väger 2.2 -2.3 nåt medan en SID kanske väger 1.6 nåt.

Du behöver inte oroa dig för att kolfiber ska spricka. Däremot kan du, med rätt komponentsammansättning, få en lättare cykel med en kolfiberram.

Tillbaka
Topp