[OT] Lära sig språk-tråden

I Paris hjälper det inte att prata spanska om inte det är Parisisk dialekt :')

De svarar med gester och dålig engelska, hur bra franska man än pratar om man har brytning. Min franska går suveränt i fransktalande delar av Belgien och folk från fransktalande länder i Afrika. Förmodligen även franska landsbygden..
Jag talar franska med marginell brytning (tillräckligt mycket för att det skall märkas, tillräckligt lite/mycket för att få komplimanger för min franska). Enda gångerna jag blir tilltalad på engelska i Frankrike är när t ex servicepersonal har hört mig/mitt sällskap samtala på ickefranska innan.

Edit: och visst, nog är det allt i Paris som de oftast drar slutsatsen att man är sämre på franska än de är på engelska.

Spotify har ju en del enklare kurser.
Många här som verkar vara riktigt duktiga. Själv är jag ganska usel på språk, men har också insett att försöka vara världsvan och kunnig kan vara kontraproduktivt;

Tillbringar sedan många år en 2-3 veckor av sommaren i Italien, och har väl snappat upp några grundläggande meningar utan att kunna språket.
Problemet uppstår när man tror sig vara världsvan och sätter uttalet på det lilla man kan, för då kommer det en ocean av smattrande italienska som respons och det tar en stund innan man lite pinsamt uppmärksammar aktuell person att den babblat på en lång stund till ingen nytta….med ett avbrytande ”english?”.

Så mitt tips är, undvik att spela cool och världsvan och se till att prata med tydlig brytning eller stapla orden istället för korrekt mening, innan man behärskar språket.

Många här som verkar vara riktigt duktiga. Själv är jag ganska usel på språk, men har också insett att försöka vara världsvan och kunnig kan vara kontraproduktivt;

Tillbringar sedan många år en 2-3 veckor av sommaren i Italien, och har väl snappat upp några grundläggande meningar utan att kunna språket.
Problemet uppstår när man tror sig vara världsvan och sätter uttalet på det lilla man kan, för då kommer det en ocean av smattrande italienska som respons och det tar en stund innan man lite pinsamt uppmärksammar aktuell person att den babblat på en lång stund till ingen nytta….med ett avbrytande ”english?”.

Så mitt tips är, undvik att spela cool och världsvan och se till att prata med tydlig brytning eller stapla orden istället för korrekt mening, innan man behärskar språket.
Klicka och kolla på YouTube, den vill inte visas i preview här tydligen.

Annars får denna duga men inte lika tydlig göteborska här:

Såhär typ:

Jag är inte jättesugen, men skulle behöva bli bättre på engelska. Då specifikt "affärsengelska" för yrkeslivet där det krävs "flytande engelska". Var börjar man? Nivån jag ligger på nu är kanske B1-B2 (CEFR). Som tidigare andra beskrivit det, så har jag mycket lättare för att förstå språket än att själv uttrycka mig.

Jag är inte jättesugen, men skulle behöva bli bättre på engelska. Då specifikt "affärsengelska" för yrkeslivet där det krävs "flytande engelska". Var börjar man? Nivån jag ligger på nu är kanske B1-B2 (CEFR). Som tidigare andra beskrivit det, så har jag mycket lättare för att förstå språket än att själv uttrycka mig.
Var är det du själv tycker att du ”brister” i kunskaperna så att säga? Är det ordförrådet gällande ditt yrke/branschen i sig eller är det allmänt ord och fraser som brukar användas i mer formella sammanhang, som typ möten? För ligger du på B1-B2 så förstår du ändå engelska i sig bra ju.

Är det det första så rekommenderar jag att börja lyssna på podcasts inom ämnet, gärna från typ stora företag som kommer hålla det på en väldigt formell och ”businessy” ton. Stora företag internationella företag inom din bransch lär ha egna podcasts inom diverse ämnen, tex PwC har podcasts inom revision, eller IBM lär ha podcasts inom typ ”business in the cloud” osv. Då kommer du snappa upp en del av ren kontext, och annat som du inte har hört förut kanske du behöver googla och då kan du föra in det i en app som hanterar ”flash cards” för att memorisera det. Rekommenderar ”mochi” (app) för detta på mobilen.

Är det det andra skulle jag också rekommendera dig att köra flash cards men då testa att kolla igenom lite olika färdiga paket med flash cards. Anki är störst och har flest paket med flash cards så sök igenom på deras hemsida:

Hittar du ett lämpligt paket så kan du öppna det i Mochi på mobilen. Anki (program/app) är gratis på datorn men kostar satan på mobilen, så mochi är en gratis kopia av exakt samma app bara som kan hantera samma filer.

Sen kolla på mycket HBO serier med engelsk text (inte svenska) typ Succession, Industry och liknande. Finns nog en del på Netflix eller andra streamingtjänster också. Då blir pluggandet lite roligare också. Just dom serierna är väldigt verklighetstrogna i användandet av ”business”-termer, kanske mer nischat mot finans, men allmänt kring ”business”/affärer/möten osv också. Pausa och googla/skriv upp nya fraser och ord.

Finska och Estniska är läskigt lika, samma ord men olika betydelser ibland!
Japp. Nära släkt, som norska och isländska ungefär.

Ma lähen linna pappi raiskama som är estniska för att dra till stan för att spendera pengar låter väldigt likt att dra till slottet/kåken för att göra något osedligt mot en präst på finska.

Var är det du själv tycker att du ”brister” i kunskaperna så att säga? Är det ordförrådet gällande ditt yrke/branschen i sig eller är det allmänt ord och fraser som brukar användas i mer formella sammanhang, som typ möten?
Jag har inte förmågan att på ett nyanserat sätt prata om komplexa organisatoriska frågeställningar och att ge olika perspektiv på ett övertygande sätt. Det kan innebära att kunna anpassa informationen till mottagarna och kunna förklara komplex information på ett enkelt sätt. Det är ju viktigt man inte behöver leta efter (för många) ord vid dessa situationer.

Jag har inte förmågan att på ett nyanserat sätt prata om komplexa organisatoriska frågeställningar och att ge olika perspektiv på ett övertygande sätt. Det kan innebära att kunna anpassa informationen till mottagarna och kunna förklara komplex information på ett enkelt sätt. Det är ju viktigt man inte behöver leta efter (för många) ord vid dessa situationer.

Tillbaka
Topp