[Kalender] Uppsala – Trondheim – Uppsala 1500 km

Jag fick en startplats av en bekant som inte kunde deltaga. Det betyder att jag inte har förberett min logistik alls (alltså ungefär som vanligt). Men jag tänkte kolla om det är någon som åker från Borås/Gislaved/Jönköping och har plats för en cykel till Stockholm/Uppsala? Persontransport kan jag lösa med kollektivtrafik, men att få med cykel är ju som känt smått omöjligt i Sverige. Jag behöver visa upp cykeln under lördagen eftersom jag har första starttid på söndagen.

Jag fick en startplats av en bekant som inte kunde deltaga. Det betyder att jag inte har förberett min logistik alls (alltså ungefär som vanligt). Men jag tänkte kolla om det är någon som åker från Borås/Gislaved/Jönköping och har plats för en cykel till Stockholm/Uppsala? Persontransport kan jag lösa med kollektivtrafik, men att få med cykel är ju som känt smått omöjligt i Sverige. Jag behöver visa upp cykeln under lördagen eftersom jag har första starttid på söndagen.
Annars så går det att lösa med tåg + cykel. Jag åkte Gbg - Herrljunga - Örebro med Västtåg och bytte där till Mälartåg som gick till Uppsala. Då var det problem med Falköping så jag fick åka den långa rutten med 34 stopp men idag lär det gå ganska direkt till Örebro.

Fullstor opackad cykel hela vägen utan problem med då 2 byten.

Annars så går det att lösa med tåg + cykel. Jag åkte Gbg - Herrljunga - Örebro med Västtåg och bytte där till Mälartåg som gick till Uppsala. Då var det problem med Falköping så jag fick åka den långa rutten med 34 stopp men idag lär det gå ganska direkt till Örebro.

Fullstor opackad cykel hela vägen utan problem med då 2 byten.
Bra förbindelser när de går... Västtåg till Örebro går mycket glest och t ex inte den 25/7.

Mälartåg från Örebro går året runt endast på vardagar och då endast några turer till ca 08 och därefter från ca 15...

Jag kommer fram till att din närmaste station för resa till Uppsala den 25:e med cykel är Motala. Därifrån via Norrköping och Stockholm. 13.04-17.15. Östgötapendeln och Mälartåg. Få tidigare avgångar med liknande lösning.

Så Tobias, fixa skjuts knappt 19 mil till Motala så är du "hemma" 😉. Lättare sagt än gjort, men be någon, snällt!

Jag ser att du faktiskt kan åka Västtåg från Borås till Hallsberg (strax innan Örebro). 7.47-15.29. Därifrån vidare till Uppsala med Mälartåg. Byte i Stockholm. 16.19-19.34!

Senast ändrad:
ställ frågan i Randonneur sverige på FB med. Finns ju några fån Götet som ska cykla

Jag och Grimpeuse bor över på hotell Gillet kvällen innan. Misstänker att vi kanske inte är de enda som är där kvällen innan. Vi kommer garanterat äta mat kvällen innan. Inte sett att det finns något arrangerat (kan dock inte påstå att jag letat). Finns intresse så vore lite roligt att träffas kvällen innan på en bra restaurang. Om jag inte missminner mig så finns flera nära hotell Gillet :)

Jag och Grimpeuse bor över på hotell Gillet kvällen innan. Misstänker att vi kanske inte är de enda som är där kvällen innan. Vi kommer garanterat äta mat kvällen innan. Inte sett att det finns något arrangerat (kan dock inte påstå att jag letat). Finns intresse så vore lite roligt att träffas kvällen innan på en bra restaurang. Om jag inte missminner mig så finns flera nära hotell Gillet :)
Jag bor på Svava, mitt emot stationen. För fyra år sedan var vi ett gäng som åt h-hurgare på Gillet men gärna något annat i år.

Kännare där! Visste att Alingssås förknippades med potatis men att ris var grejen i Uppsala kände jag inte till. Är det någon speciell restaurang som rekommenderas eller har de flesta restauranger ris på menyn.
Nää ingen koll, men det är lätta kalorier för magen istället för tung pasta mm. Jo Uppsala är ju kännt för Fy-ris-ån. Ett speciellt ris so. Odlas där faktiskt.

🚩EFTERLYSNING🚩
Ett sent avhopp har gjort att vi nu behöver stärka upp skaran av funktionärer på kontrollen i Avesta. Nu står vårt hopp till att cykelgemenskapen här på happyride kan hjälpa oss att hitta ersättare!

Kan du tänka dig att avvara ett par dagar av semestern för att möjliggöra årets UTU? Eller känner du någon som skulle passa?

Vi behöver hjälp i Avesta onsdag 27/7 till fredag 31/7. Vi är intresserade av både dig som kan hjälpa till alla tre dagarna och av dig som vara med en del av tiden, till exempel onsdag-torsdag eller torsdag-fredag.

Hör av er snarast till info@pilgrimbrevet.se

Tillsammans ser vi till att UTU blir verklighet!🚴‍♂️🚴‍♀️🚴‍♂️

Något förslag och motivation?
Tyvärr känner jag inte till restaurangbranschen i Uppsala tillräckligt bra för att kunna rekommendera ett ställe. Gillet kan ha ändrat menyn sedan senast men en klassisk pubmeny på ett hotell (som kan mycket bättre på luncher) med hotellpriser är inte lockande.

Tyvärr känner jag inte till restaurangbranschen i Uppsala tillräckligt bra för att kunna rekommendera ett ställe. Gillet kan ha ändrat menyn sedan senast men en klassisk pubmeny på ett hotell (som kan mycket bättre på luncher) med hotellpriser är inte lockande.
Tackar för svar. Vi siktar på rismiddag kvällen innan vid Fyrisån. Om någon är intresserad av att delta så hör av er.

🚩EFTERLYSNING🚩
Ett sent avhopp har gjort att vi nu behöver stärka upp skaran av funktionärer på kontrollen i Avesta. Nu står vårt hopp till att cykelgemenskapen här på happyride kan hjälpa oss att hitta ersättare!

Kan du tänka dig att avvara ett par dagar av semestern för att möjliggöra årets UTU? Eller känner du någon som skulle passa?

Vi behöver hjälp i Avesta onsdag 27/7 till fredag 31/7. Vi är intresserade av både dig som kan hjälpa till alla tre dagarna och av dig som vara med en del av tiden, till exempel onsdag-torsdag eller torsdag-fredag.

Är det inte onsdag 29/7 till fredag 31/7 som hjälp behövs?
Vad är förutsättningarna? Arbetspass dygnet runt eller är det någorlunda mänskligt?
Och krävs några speciella kunskaper?

Är det inte onsdag 29/7 till fredag 31/7 som hjälp behövs?
Vad är förutsättningarna? Arbetspass dygnet runt eller är det någorlunda mänskligt?
Och krävs några speciella kunskaper?

Ja, det är onsdag 29/7 till fredag 31/7 (eller fram till lördag lunch 1/8, men då är vi bara volontärer kvar och plockar ihop). Vi har fått ett par svar, men du får gärna vara med, det vore roligt :-)

Vi har öppet dygnet runt i några dagar, men det ska verkligen inte vara arbetspass dygnet runt - tanken är att alla volontärer har rimlig egen tid och minst åtta timmars vila per dygn. Det går också fint att vara med ett par dar.

Vi stämplar brevetkort och checkar in folk vid ett receptionsbord, ställer fram enkel mat, visar till lediga luftmadrasser och allmänt håller ordning på lokalen och cyklisterna. Behövs inga särskilda förkunskaper annat än normalgrad av ordningssinne och om man vill lätt IT-vana (funktionärer kan göra saker på hemsidan, som att rapportera när deltagare checkar in och ut)

Hör gärna av dig! Eller fyll i / läs mer på https://pilgrimbrevet.se/volunteer/

Finns många. Ett roligt matställe där man kan känna sig lite kontinental är café Padda, som drivs av ett par från trakterna mellan Tyskland och Frankrike. De serverar en del mat, bland annat Flammenkuchen från Alsace.

Ett stenkast fr start har ni Tjuren, riktigt bra köttrestaurang.
Finns ett gäng bra italienare, Basta eller Paesano Italiano är två exempel.
Hambergs fisk eller Uppströms fisk är riktigt bra, den senare ev fortf semesterstängd.
Men finns mycket mer som sagt.

Ja, det är onsdag 29/7 till fredag 31/7 (eller fram till lördag lunch 1/8, men då är vi bara volontärer kvar och plockar ihop). Vi har fått ett par svar, men du får gärna vara med, det vore roligt :-)

Vi har öppet dygnet runt i några dagar, men det ska verkligen inte vara arbetspass dygnet runt - tanken är att alla volontärer har rimlig egen tid och minst åtta timmars vila per dygn. Det går också fint att vara med ett par dar.

Vi stämplar brevetkort och checkar in folk vid ett receptionsbord, ställer fram enkel mat, visar till lediga luftmadrasser och allmänt håller ordning på lokalen och cyklisterna. Behövs inga särskilda förkunskaper annat än normalgrad av ordningssinne och om man vill lätt IT-vana (funktionärer kan göra saker på hemsidan, som att rapportera när deltagare checkar in och ut)

Hör gärna av dig! Eller fyll i / läs mer på https://pilgrimbrevet.se/volunteer/
Tyrckfelsnisse var framme och bråkade igår. Från onsdag 29/7 ska det vara och inget annat. Och fullt mänskliga arbetspass är såklart vår ambition.🙂

Hälsningar från Norge och en sista koll av vägar (och vägrenar) av innan vi kör.
IMG_20260719_182037.webp
IMG_20260719_135419.webp
IMG_20260719_165726.webp

Öq00
Bamsekul. Tror det ger mycket att träffas innan för stämning. Vi har inte hunnit kolla restauanger och för tillfället fullt upp med annat så vi har inget emot (läs: är tacksamma) om någon annan tar lead i detta. Om vi hittar något ställe så vore det även roligt om vi kunde få med några av våra internationella gäster där.

Öq00

Bamsekul. Tror det ger mycket att träffas innan för stämning. Vi har inte hunnit kolla restauanger och för tillfället fullt upp med annat så vi har inget emot (läs: är tacksamma) om någon annan tar lead i detta. Om vi hittar något ställe så vore det även roligt om vi kunde få med några av våra internationella gäster där.
Jag tycker att Domtrappkällare är mysig - och den har sett lika dan ut sedan jag barn då detvar så spännande med gamla valv och prång. Maten är bra i svensk stil, huvudrätt 300-400 kr.

Jag tycker att Domtrappkällare är mysig - och den har sett lika dan ut sedan jag barn då detvar så spännande med gamla valv och prång. Maten är bra i svensk stil, huvudrätt 300-400 kr.
Blir det mat över så ser undertecknad fram emot en "doggybag" i Röros. Som funktionär är man väldigt sugen.

🚩EFTERLYSNING🚩

Avestakontrollen är nu bemannad igen! 🥳

Ett stort tack till alla som ställer upp och förverkligar UTU!:love:

Öq00

Jag ska också köra UTU men inte på cykel. Äta ska jag göra ändå så jag hänger gärna på. Vad sägs om https://dryckochmat.se/a-la-carte/

bild_till_inlagg_HPR_1600_1200_2026_07_229.webp

🇸🇪 🚴‍♂️ UTU 2026 - viktig information inför start 🚴‍♀️
(Information in english below)
Nu är det bara några dagar kvar tills vi startar från Uppsala mot Trondheim och tillbaka!

✅ Incheckning och utlämning av brevetkort
Helga Trefaldighetskyrkans församlingssal i Uppsala https://maps.app.goo.gl/B5WkdDixNwpHpxQE8

Öppettider:
• Lördag 25 juli kl. 15.00-21.00 (startgrupp A, C, E och G)
• Söndag 26 juli kl. 08.00-18.00 (startgrupp C, E och G)

⚠️Viktigt! Du måste checka in senast söndag kl. 12.00 om du vill lämna dropbag.

Vid incheckningen kontrollerar vi att din cykel är trafiksäker och att belysningen fungerar. Du kan också packa och lämna in 1-2 dropbags samt hämta ut brevetkort och eventuell förbeställd T-shirt och buff.

Mer information om dropbags: https://pilgrimbrevet.se/rides/utu-2026/rider/dropbag

Vid incheckningen kan du även lämna cykelväska eller annan packning för transport till målet i Gamla Uppsala.

✅ Starten
Starten sker söndag 26 juli på Biskopsgatan 1 vid Uppsala domkyrka: https://maps.app.goo.gl/Az2XNMYBqYefQasv6 Kom i god tid före din starttid.

Startgrupper:
• A 07.00
• C 11.00
• E 15.00
• G 19.00

✅ GPX-filer
Vissa mindre justeringar av rutten görs onsdag 22 juli. Ladda ner de senaste GPX-filerna från torsdag 23 juli.
Rutt: https://pilgrimbrevet.se/rides/utu-2026/route/
Segment: https://pilgrimbrevet.se/rides/utu-2026/segments/

✅ Säkerheten först
UTU är ingen tävling utan ett personligt äventyr. Följ trafikreglerna, visa hänsyn och ta hand om dig själv längs vägen.

Hjälm är obligatorisk. Vid cykling i mörker eller skymning krävs fungerande belysning, reflexer och reflexväst eller motsvarande reflexutrustning.

Om du bryter turen ansvarar du själv för att ta dig hem eller vidare från den plats där du avbryter. Glöm inte att informera arrangören om du avbryter eller om en allvarlig händelse inträffar genom att kontakta närmaste kontroll: https://pilgrimbrevet.se/rides/utu-2026/controls/ Eller via telefonnumren på brevetkortet. Tips! Spara gärna telefonnumren på brevetkortet i mobilen redan vid incheckningen.

✅ Kläder efter väder
Fjällvädret kan vara nyckfullt! Packa för både värme, kyla, regn och vind. Även om det är sommar i Uppsala kan det vara betydligt kallare under nattimmarna och i fjälltrakterna.

Vi ses i Uppsala! Lycka till och njut av äventyret! 🚴‍♀️🏔️🚴‍♂️

🇬🇧🚴‍♂️ UTU 2026 - Important Information Before the Start 🚴‍♀️
Only a few days remain until we set off from Uppsala to Trondheim and back!

✅ Check-in and Brevet Card Collection
Helga Trefaldighetskyrkans Församlingssal, Uppsala: https://maps.app.goo.gl/B5WkdDixNwpHpxQE8

Opening hours:
• Saturday 25 July, 15:00-21:00 (start groups A, C, E and G)
• Sunday 26 July, 08:00-18:00 (start groups C, E and G)

⚠️ Important! You must check in no later than 12:00 on Sunday if you wish to submit a drop bag.

At check-in, we will verify that your bicycle is roadworthy and that your lights are working properly. You can also drop off 1-2 drop bags and collect your brevet card, as well as any pre-ordered T-shirt and buff.

More information about drop bags: https://pilgrimbrevet.se/rides/utu-2026/rider/dropbag

At check-in, you may also leave a bicycle travel bag or other luggage for transport to the finish in Gamla Uppsala.

✅ The Start
The ride starts on Sunday, 26 July, at Biskopsgatan 1, outside Uppsala Cathedral: https://maps.app.goo.gl/Az2XNMYBqYefQasv6 Arrive well before your scheduled start time.

Start groups:
• A 07:00
• C 11:00
• E 15:00
• G 19:00

✅ GPX Files

Minor route adjustments will be made on Wednesday, 22 July. Please download the latest GPX files from Thursday, 23 July.
Route:https://pilgrimbrevet.se/rides/utu-2026/route/
Segments: https://pilgrimbrevet.se/rides/utu-2026/segments/

✅ Safety First
UTU is not a race, but a personal adventure. Follow traffic regulations, show consideration for other road users, and take care of yourself throughout the ride.

A helmet is mandatory. When riding in darkness or twilight, functioning lights, reflectors, and a reflective vest or equivalent reflective clothing are required.

If you decide to abandon the ride, you are responsible for arranging your own transportation home or onward from the point where you stop. Please remember to inform the organizers if you abandon the ride or if a serious incident occurs by contacting the nearest control: https://pilgrimbrevet.se/rides/utu-2026/controls/ Alternatively, use one of the phone numbers printed on your brevet card. Tip! Save the phone numbers from your brevet card in your mobile phone as soon as you check in.

✅ Dress for the Weather
Mountain weather can be unpredictable. Pack for warmth, cold, rain, and wind. Even if it feels like summer in Uppsala, temperatures can be significantly lower during the night and in the mountain regions.

See you in Uppsala! Good luck and enjoy the adventure to Trondheim and back! 🚴‍♀️🏔️🚴‍♂️

#UTU2026 #UppsalaTrondheimUppsala #Pilgrimbrevet2026

Mest FYI (finns också på mail till deltagare):

Efter en sista kontroll finns nu den förhoppningsvis slutliga rutten tillgänglig att ladda ner. Det finns några förtydliganden på ställen där cykelväg behöver användas, och korrigering för ett fåtal nya vägarbeten.

Om några ändringar skulle behövas efter detta (till exempel vid skadade broar eller andra plötsliga avstängningar) meddelas det på hemsidan och på de bemannade kontrollerna.

Tillbaka
Topp