Vad har jag egentligen köpt för cykel?!

Snuten

Aktiv medlem
Våren 2025 unnade jag mig en ny hoj, en Merida Scultura Endurance 400. Tanken var att den dels skulle ersätta min gamla Merida Road 904 från 2007(?) och dels kunna vidga lvg cyklingen till att kunna välja enklare grusvägar och snälla stigar ibland.

Så gick säsongen 2025 och halva 2026 och jag använde knappt den nya hojen, utan harvade vidare på min gamla racer och ibland på grabbens instegs XC!!!

Jag plågades av en känsla av att Sculturan är trög, tung (den är faktiskt tyngre än gamla hojen) och ospänstig och har ett alldeles för smalt styre. Dessutom stör jag mig på slang- och vajerdragning genom styrlagret vilken jag tycker påverkar styrkänslan.

Jag har dels testat att stoppa i TPU-slang då jag har originaldäcken monterade (Maxis Detonator 32 mm) för lvg-setup, och det kändes faktiskt lite snärtigare.

Jag har också provat att gå andra vägen och lägga på lite mera gravelbetonade däck (Schwalbe G-one Allround 35 mm med butylslang), och det blir ju bättre på grus, men eftersom jag är en svag gubbe blir det lite trögt då jag kör lvg. Slanglöst kommer jag nog inte att testa men kanske TPU även till 35 mm.

Nu till frågan - har jag köpt fel cykel eller bara fel däck? Om jag vill optimera mot lvg, vilka däck rekommenderas? Jag gissar att 28 mm med TPU vore en bra kombo för mig. Fälgarna är såklart haklösa förresten!

Förresten, ett för smalt styre kan jag ju byta själv men jag oroar mig över om slangar och vajrar sträcks för mycket i så fall på grund av den idiotiska interna dragningen.

Om jag vill optimera mot lvg, vilka däck rekommenderas? Jag gissar att 28 mm med TPU vore en bra kombo för mig. Fälgarna är såklart haklösa förresten!
Med haklösa fälgar brukar det finnas begränsningar i både däck och inte minst däckstryck, därför kan det vara bra att inte välja för smala däck. Varför inte bättre och lättare 32mm däck med TPU-slangar? Tex

Med haklösa fälgar brukar det finnas begränsningar i både däck och inte minst däckstryck, därför kan det vara bra att inte välja för smala däck. Varför inte bättre och lättare 32mm däck med TPU-slangar? Tex

Tack för tipset! Har aldrig handlat på Rose men kan tänka mig att testa.

Har egentligen ingen tidigare ordentlig erfarenhet av lvg-däck bredare än 26 mm. Tänker (gissar) att 32 är overkill om jag bara skall köra asfalt? Jag är ganska lätt (ca 68,5 kg) om det nu spelar roll. Kanske 30 mm skulle räcka åtminstone?

Men samtidigt, många bäckar små. Ett smalare däck av i övrigt samma modell borde väl ge lägre roterande vikt. Och roterande vikt inbillar jag mig märks lättare...

Tänker (gissar) att 32 är overkill om jag bara skall köra asfalt? Jag är ganska lätt (ca 68,5 kg) om det nu spelar roll. Kanske 30 mm skulle räcka åtminstone?
Det är du som skall bli nöjd, men även i TdF är det tydligen många av cyklisterna som kör på däck som mäter 30-32 mm
Vilket tryck använder du i dina nuvarande 32mm däck och hur breda är de i verkligheten?

Det är du som skall bli nöjd, men även i TdF är det tydligen många av cyklisterna som kör på däck som mäter 30-32 mm
Vilket tryck använder du i dina nuvarande 32mm däck och hur breda är de i verkligheten?

Nu lade jag på "gravel"-däcken (35 mm Schwalbe) igår, så jag kan inte kolla vilket tryck jag hade då jag hade 32 lvg-däcken på och inte heller hur breda de var då de var monterade, men då det gäller trycket vill jag minnas att jag legat en bit under angivet max som är 6,8 bar. Kanske jag har kört på mellan 4,5 - 5 bar?

Nu lade jag på "gravel"-däcken (35 mm Schwalbe) igår, så jag kan inte kolla vilket tryck jag hade då jag hade 32 lvg-däcken på och inte heller hur breda de var då de var monterade, men då det gäller trycket vill jag minnas att jag legat en bit under angivet max som är 6,8 bar. Kanske jag har kört på mellan 4,5 - 5 bar?
Enl åtminstone Schwalbe är max med haklösa fälgar 5 bar
Att välja däcksbredd som ger ett maxtryck på ~4,5 bar tycker åtminstone jag kan vara en bra idé
Det finns många däckskalkylatorer på nätet, SIlcas tycker jag är dålig, men Jan Heines senaste tycker jag verkar fungera bra

Rene Herse säger:

Never exceed the maximum pressures of tires or rims (whichever is lowest).

AI säger:

...with stock Maxxis Detonator 700x32c tires generally rated up to around 80–100 PSI,

och

Rim limits: The stock Merida Expert SL III aluminium rims have a 23mm inner width; hookless setups (if using hookless tubeless tires) have strict safety limits (often 5 bar / 73 PSI max), though standard hooked clinchers allow higher pressures

Då måste jag kolla om det är den fälgen jag har!

Aj fn! Läste bara på däcket där det stod 6,8. Ja ja, ingen sprängdes i luften åtminstone!
Du bör även mäta bredden på däcket istf att lita på siffrorna, särskilt med haklösa fälgar kan däcket bli1-2 eller mer mm bredare.
Jag har 35mm däck på i25 haklösa fälgar som mäter hela 40mm i bredd
Har du inget skjutmått finns det hos Biltema för 20 SEK
Biltema_skjutmått.webp

Du b ör även mäta bredden på däcket istf att lita på siffrorna, särskilt med haklösa fälgar kan däcket bli1-2 eller mer mm bredare.
Jag har 35mm däck på i25 haklösa fälgar som mäter hela 40mm i bredd
Har du inget skjutmått finns det hos Biltema för 20 SEK
Visa bilaga 843457

Skjutmått finns. Synd bara att jag inte mätte innan jag bytte till Schwalbedäcken igår! Att byta är inte gjort i en handvändning, och det är ju ytterligare en issue jag har med denna hoj. Fast det är nog ett eget ämne.

Skjutmått finns. Synd bara att jag inte mätte innan jag bytte till Schwalbedäcken igår! Att byta är inte gjort i en handvändning, och det är ju ytterligare en issue jag har med denna hoj. Fast det är nog ett eget ämne.
Då kanske en sådan här är ett bättre köp

Då kanske en sådan här är ett bättre köp

Har en sådan. Har inte blivit kompis med den ännu. Vet inte om jag kommer att börja anväda den rutinmässigt, bättre med vatten + såpa + 3-4 däckavtagare + kompis. Det är Schwalbedäcken som är javligast, Maxxis går väl an då de är klenare. Har funderat på en Tyre Glider 2 istället, men är inte övertygad utifrån de videor jag sett.

Den ser ju okej ut.

Jag vet inte vad du hade väntat dig? En ganska enkel, tung, aluminiumcykel... för "endurance". 🤔

Nej det kan man ju med fråga sig, men en lite mindre "död" känsla borde man borde kunna få för drygt 20 papp. Även en budgethoj borde kunna leverera lite känsla. Tänker att jag genom tex däckval kanske kunde locka fram det.

Hjul OCH däck/slang kan göra underverk. Men då sprack budgeten.

Jag har ju nuddat vid tanken på att köpa ett par extra finare hjul till för att endast köra asfalt med. Då kunde originalhjulen behålla Schwalbe 35 mm för lite lättgravel och höstcykling.

Tar gärna emot förslag på lämpliga hjul. Har ännu ingen ide om rimligt pristak, men man kan ju utgå från att jag gav ca 22.000 för hojen.

Haklösa fälgar, vad är det?
Jag är antagligen hopplöst ute och efter när jag ställer den frågan...

Dont be. Jag rör alltid ihop relationerna mellan olika fälg- och däckstyper. Däremot är mit hat mot denna jävilens påfund enkelspårigt och konsekvent.

Tar gärna emot förslag på lämpliga hjul. Har ännu ingen ide om rimligt pristak, men man kan ju utgå från att jag gav ca 22.000 för hojen.
Jag har inga konkreta förslag men om hjulen skall kännas kvickare bör du i första hand välja hjul med låg roterande vikt (dvs lätta fälgar) och hög lateral (sidledes) styvhet (dvs tillräckligt många ekrar)
Vill du fortsätta med breda fälgar(i23) brukar kolfiberfälgar vara lättare jmf med lika breda i alu och ofta tillräckligt styva för att hjulet skall få hög lateral styvhet även utan 36 ekrar.

Jag har ju nuddat vid tanken på att köpa ett par extra finare hjul till för att endast köra asfalt med. Då kunde originalhjulen behålla Schwalbe 35 mm för lite lättgravel och höstcykling.

Vet iofs inte vad du har för ekonomi men https://happyride.se/annonser/hunt-...oil-slick-spokes-limited-edition-hjul.335808/ kanske kan var något?
Inte mina men jag känner säljaren.
Själv har jag Hunt-hjul på flertalet cyklar och är bara nöjd. Dock håller jag mig till alu. Och inte hookless…

Vet iofs inte vad du har för ekonomi men https://happyride.se/annonser/hunt-...oil-slick-spokes-limited-edition-hjul.335808/ kanske kan var något?
Inte mina men jag känner säljaren.
Jag tycker de var dyra!
Hela 6k SEK för 6 år gamla hjul som idag kostar under 8.300 SEK
dessutom verkar fälgarna vara ganska tunga för att vara kolfiber: ~400g enl Hunts reservfälglista https://www.huntbikewheels.com/collections/rims
Men det är väl där man hamnar om hjulen inte skall kosta 10kSEK mer (eller bygger själv på kinafälgar)
Men fälgarna på Hunthjulen är säkert lättare än de på originalhjulen

Om 1408g stämmer för Hunt-hjulen lär de ju vara betydligt lättare än originalhjulen..

Bredare styre bör det ju gå att byta till, åtminstone 2 cm bredare borde slangar/vajer räcka till.. Dock är det rätt ovanligt att cyklar kommer med för smala styren, vilken bredd är det och vilken bredd bör du ha?

Att styrkänslan skulle bli sämre av integrerad kabeldragning har jag svårt att se? Är det inte utformningen på styre/stam/gaffelvinkel/styrbredd mm som gör det?

Ang däck om du ska köpa nya däck till dina befintliga hjul så kolla att de du köper är hookless-kompatibla. De Gp5000 som länkas ovan går inte inte att använda med hookless, man behöver i så fall GP5000 S TR (gäller även om man kör med slang om jag inte missförstått något?):

Skulle gissa att dina originalhjul väger runt 2 kg.

Ett par lätta hjul med säg 30 mm däck som stretchas till runt 32 på en bred fälg kan påverka känslan avsevärt. Men det kostar.

Geometrin i sig ser rätt rimlig ut förutsatt att det inte är någon större skillnad på aktuell modell som jag kikade på och den du har.

Sen kan din sittposition så klart ha stor inverkan och en massa andra faktorer.

Köp ett par beggade märkeshjul med gp5000. Dom är lättsålda och värdeminskningen är nära noll. Tex zipp 303s kan man hitta för 6-8000.

Kanske är det den mjuka (komfortabla) känslan som fetare däck ger som stör mig när jag befinner mig i lvg-mode? Det är nog mycket placebo och psykologi som spelar in.
Beror väl mycket på däckets konstruktion också. När jag bytte från Conti 4000 28mm till Vittoria Corsa 30mm trodde jag först att jg hade punkat framdäcket för att det gick så mjukt.

Alla cyklar blir tråkiga med tunga hjul och trötta däck. Köper man ny cykel för 22k får man räkna med ca 8-10k för hjul för att det ska bli skoj. Finns inga fabrikscyklar med roliga hjul, om de inte kostar 60-80k eller något i den stilen. Svårt om man kört på något från 2007 som kan vara roligt för några få tusenlappar och sen räknar med att få något likvärdigt nytt för just 22.

Sen skulle väl min egna fördomsradar säga att inga Meridor är speciellt roliga oavsett vad man gör med dem, men det är säkert bara en fördom. Förutom mer eller mindre dyra och mer eller mindre fula ramar spelar det ingen roll vilket märke det står på ramen - allt hänger på komponenterna. För min del står växlar för 10%, bromsar för kanske 20%, ramen för max 20% och resterande 50% fördelat på 25% hjul (som är dyra som skam) och däck 25% (där man kan lägga 2000 kr och få massvis med körglädje).

Jag har köpt på sin höjd någon enstaka cykel ny de senaste 15 åren eftersom det är en totalt värdelös investering att köpa nya grejer med tunga fabrikshjul på. Inget roligt att cykla på och bara en massa värdetapp. Däremot har jag köpt nav för en jäkla massa tusenlappar....

Är nog också mest sugen på alu och hakfälgar om det finns ngt vettigt på marknaden som lever upp till det.
Det beror på vilka krav du har, som tex
Hur breda?
Hur höga?
Bygga, eller åtminstone speca, själv?
Fabrikshjul?

Bygger/specar du själv vet jag inte riktigt vad som finns, men kanske
DT RR 421 db
Endast 20mm bredd och 21mm höjd men hyfsat lätt med ~440g (inkl brickor) och hela 3mm asymmetri så 24 fram/ 28 bak borde fungera bra med lämpliga nav.

Vad gäller nav så funkar väl alltid DT350
De säljer även fälgen

Ekrar väljer du själv enkelt mha tex

Köper man ny cykel för 22k får man räkna med ca 8-10k för hjul för att det ska bli skoj.
Håller inte med om att man måste komplettera med högprofil kolfiberhjul för 10k för att kunna ha "skoj". Har aldrig köpt till kolfiberhjul någon gång och aldrig lockats av det, och vill nog hävda att jag haft "skoj" ändå. Vill man höja snittet gissar jag att tempopinnar för 2k är ett billigare/enklare sätt.

Håller inte med om att man måste komplettera med högprofil kolfiberhjul för 10k för att kunna ha "skoj". Har aldrig köpt till kolfiberhjul någon gång och aldrig lockats av det, och vill nog hävda att jag haft "skoj" ändå. Vill man höja snittet gissar jag att tempopinnar för 2k är ett billigare/enklare sätt.
att slänga pengar på problemet medelst högprofil kolfiberhjul är att skaffa sig en bullrig framfart.

vissa tycker det är skoj med det där ljudet. inte jag.

Nu sa jag ju inte att det var det man skulle köpa. Jag har många ganska dyra hjul, men mina högsta kolfiberhjul är 28 mm höga.

Har med hjälp av intressanta och mestadels initierade inlägg i denna tråd, samt lite egen eftertanke och reflektion, kommit fram till att en lösning på mina i-landsproblem skulle kunna vara att låta den gamla racern från 2007 (eller om det var 2006?) fortsätta att funka som backup-racer. Den nya Merida Scultura Endurance 400 får ett par hyfsade, men på inget sätt extrema (inga pärlor för svinen...) lvg-fälgar med ett par lätta och lättrullande 28-30 mm däck + TPU. Denna setup tänker jag skall bestå av färdigbyggda lågprofil hooked hjul (fälg, ekrar och nav. Kassett och skivor räknas väl inte då man säger "hjul" eller?) av aluminium och de skall vara lättare och förmodligen ett hack smalare än Sculturans originalhjul. På originalhjulen får 35 mm Schwalbedäcken med stabil och tålig butylslang ligga för att funka som grushjul när jag får feeling. Min ursprungliga plan att byta däck då jag vill skifta mellan lvg- och grussetup överger jag dels pga att originalhjulen är för tråkiga att köra lvg på, och dels för att det har visat sig vara alltför jobbig att byta däck på unhooked fälgar.

Detta blir på inget sätt det coolaste man skulle kunna åstadkomma med mina förutsättningar, men förmodligen good enough för mig och en praktisk lösning.

Frågan är vilka hjul jag skall kolla efter och hur jag får rätt tekniska dimensioner (skivor, passande kassett, mm?). Har väldigt lite erfarenhet av att beställa hjul.

Den nya Merida Scultura Endurance 400 får ett par hyfsade, men på inget sätt extrema (inga pärlor för svinen...) lvg-fälgar med ett par lätta och lättrullande 28-30 mm däck + TPU. Denna setup tänker jag skall bestå av färdigbyggda lågprofil hooked hjul (fälg, ekrar och nav.

Frågan är vilka hjul jag skall kolla efter och hur jag får rätt tekniska dimensioner (skivor, passande kassett, mm?). Har väldigt lite erfarenhet av att beställa hjul.
Hur bråttom har du? Planerar du att använda dina nya hjul på lördag?
För om det kan ta lite längre tid kan du ju sätta en bevakning här på Köp&Sälj,
du har ju redan fått ett sådant tipps längre upp i tråden.

På originalhjulen får 35 mm Schwalbedäcken med stabil och tålig butylslang ligga för att funka som grushjul när jag får feeling. Min ursprungliga plan att byta däck då jag vill skifta mellan lvg- och grussetup överger jag dels pga att originalhjulen är för tråkiga att köra lvg på, och dels för att det har visat sig vara alltför jobbig att byta däck på unhooked fälgar.
För att ett sådant hjulbyte skall fungera så enkelt som möjligt bör du shimsa bromsskivorna så att du inte behöver centrera om bromsoken när du byter hjul. Du bör även dimensionera kedjelängden efter den största kassetten (den på grushjulen?) och det finns även fördelar (utöver eventuell OCD) med att välja likadana skivor på de olika hjulen.

Jag tog fler KOM med mina gamla OEM aluhjul än de lätta kolfiberhjul de ersattes med.

KOM?!
Tur att AI finns.

Jag avundas ofta fruns Kellys-racer som hon köpte på REA för drygt 10k år 2007 av Roslins cykel i Ystad. Stör mig på att inte jag köpte en likadan då. Still going strong och som jag tycker, mycket skön körkänsla! Aluminiumram (sadelstag av kolfiber) med kolfibergaffel. Schimano 105 och vanliga Schimano WH-R500-hjul samt lite div Ritcheykompondnter.

Tänker att åtminstone på den tiden gick det att få ihop en cykel med känsla på en ganska begränsad budget.

För att ett sådant hjulbyte skall fungera så enkelt som möjligt bör du shimsa bromsskivorna så att du inte behöver centrera om bromsoken när du byter hjul. Du bör även dimensionera kedjelängden efter den största kassetten (den på grushjulen?) och det finns även fördelar (utöver eventuell OCD) med att välja likadana skivor på de olika hjulen.

Inte bråttom alls (och tur är väl det för det finns mycket tråksaker som måste gå före de närmaste månaderna). Egentligen räcker det om jag fått till det på ngt sätt till nästa säsong (våren 2027).

Vad han sade. ☺️

att slänga pengar på problemet medelst högprofil kolfiberhjul är att skaffa sig en bullrig framfart.
DT Swiss tycks tro att alla köpare är roade av bullriga frihjul, så är det inte. En googling ger besked om att även Hunt hjulen är välkänt bullriga. Hade jag velat ha en bullrig tvåhjuling hade jag köpt en MC.

Tillbaka
Topp