[Artikel] Accell group och Cycleservice Nordic i konkurs

Redaktionen

Medlem
SRAM-GX-Eagle-AXS-group_low-cost-1x12-speed-wireless-electronic-MTB-mountain-bike-drivetrain_North-Shore-riding-1-1.jpg

Cykeljätten Accell Sweden AB som driver Cycleservice Nordic har begärt sig själva i konkurs i veckan. Har du inte hört talas om Cycleservice nordic det är nog för att de var grossist och distributör till majoriteten av svenska cykelbutiker. Hört talas om varumärken som SRAM, Rockshox, Fizik, Crankbrothers, DT Swiss, för att nämna några av de stora spelarna, alla leveranser kom förmodligen från Cycleservice nordic.

Läs hela artikeln:

Misstänkt det ett tag, men tråkigt!
Hoppas rockshox och sram hittar ny distributör i Sverige snabbt. Går ju åt dämparservice säsong snart

Vilket värde tillför distributörerna numera? Förr var de ett ”kitt” som löste olika villkor på olika marknader. Nu har vi en etablerad EU-marknad med i praktiken samma regler för hela EU. Behöver då ex SRAM lokala representanter på varje lokal marknad? För mig känns detta suboptimalt och är inte alls förvånad.

Givetsvis tråkigt för de som förlorar jobbet i samband med konkursen.

Vilket värde tillför distributörerna numera? Förr var de ett ”kitt” som löste olika villkor på olika marknader. Nu har vi en etablerad EU-marknad med i praktiken samma regler för hela EU. Behöver då ex SRAM lokala representanter på varje lokal marknad? För mig känns detta suboptimalt och är inte alls förvånad.

skulle säga att det underlättar snabba leveranser att det finns lager i Sverige eller iaf i Norden. Jämfört med om det skickas från södra Tyskland eller liknande avstånd.

Helt enig om att de nationella distributörerna spelat ut sin roll, egentligen borde de var en rätt onödigt och kostnadsdrivande mellanled i de flesta branscher.

Tyvärr så är det mycket Kodak syndrom med EU distribution är inte längre land centralt lokalt eller smidighets beroende som förr.

Bakgrunden till detta är rätt intressant och har ganska lite med cykemarknaden att göra. Det är en hårsmån ifrån trustorhärvan i affärsupplägg.

TLDR: ett VC-bolag köpte och skuldsatte Accell upp över öronen mitt under cykelboomen. Gick sådär när marknaden normaliserades. En hög med fullt fungerande cykelmärken har en osäker framtid.

Har en känsla av att en annan svensk distributör och tillverkare står inför samma öde.

Har varit mycket utförsäljningar och nedskärningar senaste tiden, äta eller ätas.

Förhoppningsvis rensar detta bland mindre seriösa och de som bara hänger kvar för att hänga kvar, på lokal nivå.

Bakgrunden till detta är rätt intressant och har ganska lite med cykemarknaden att göra. Det är en hårsmån ifrån trustorhärvan i affärsupplägg.

TLDR: ett VC-bolag köpte och skuldsatte Accell upp över öronen mitt under cykelboomen. Gick sådär när marknaden normaliserades. En hög med fullt fungerande cykelmärken har en osäker framtid.

spännande läsning. Min tes var också att det förmodligen var cykelmärkena som drog ner lönsamheten i moderbolaget med stora lager av gamla modeller.

Ingen info om konkursen på cycle service nordics hemsida, och b2b shoppen verkar funka som tidigare. Men är väl inte så troligt att nån beställning dyker upp…

Ingen info om konkursen på cycle service nordics hemsida, och b2b shoppen verkar funka som tidigare. Men är väl inte så troligt att nån beställning dyker upp…
Konkursförvaltaren håller väl igång verksamheten tills vidare. Om någon köper upp konkursboet så rullar det på, annars likvideras bolaget och fordringsägarna får ersättning i prioordning.

Betalade man säljaren med bolagets egna kassa, eller vad är likheten med Trustor? 🙂

Allebike, BCF mfl "svenska" tillverkare lär väl få problem initialt?
intressant om så vore fallet, men jag tror att de märkena har OEM (Original Equipment Manifacturer) avtal med SRAM, DT Swiss och rockshox.

Fick reda på idag att det finns 2 andra distributörer på europeiska markanden för SRAM i alla fall. Hartje och Sportimport. Och prisskillnaden mellan de är rätt stora. Cycleservice nordic hade rätt dyra priser till butikerna på det som de distribuerade med. Ofta när man kikade på att köpa något till inköpspris var det lägre pris att köpa hem det från en tysk ehandel.

Det tar lika lång tid att skicka från i princip hela Europa som från Malmö till Stockholm
Nej det gör det inte. Kanske om du tar dyraste frakten med FedEx eller UPS men det är väldigt sällan det klaffar och om det gör det så får man oftast paketet ganska sent på eftermiddagen så man hinner ändå inte skicka det vidare inom Sverige till slutkunden. Dessutom blir det för dyrt.

Kanske därför informerade slutkunder beställer själv.

Vem kunde ana att en sådan modell inte skulle funka

Nja, Babboe har gett 125 miljon euro extra kostnader när många ram gick sönder (som de inte informerade kunder om). Och det finns fortfarande en claim från användare för ersättning av skador.

Kanske därför informerade slutkunder beställer själv.

Vem kunde ana att en sådan modell inte skulle funka
Problemet blir väl att vi inte kommer ha en levande cykelbutikskultur ifall alla köper själva. Jag passade på att fråga en cykelbutiksägare, vad är problemet för butikerna att själva köpa via europeisk webborder ifall det nu är lika billigt som distributörerna. Det handlade om reklamationsärenden och support för slutkunden.

Att distributörer har höga påslag mot butik i Sverige gör det väldigt svårt att driva lönsam butik och ha attraktiva priser mot svenska kunder. Enligt denne cykelbutikägare

Problemet blir väl att vi inte kommer ha en levande cykelbutikskultur ifall alla köper själva. Jag passade på att fråga en cykelbutiksägare, vad är problemet för butikerna att själva köpa via europeisk webborder ifall det nu är lika billigt som distributörerna. Det handlade om reklamationsärenden och support för slutkunden.

Att distributörer har höga påslag mot butik i Sverige gör det väldigt svårt att driva lönsam butik och ha attraktiva priser mot svenska kunder. Enligt denne cykelbutikägare

Nu vet jag inte hur det är i detta fall men Shimano Nordic är okänt för att räkna högre priser till butiker än att vad privatpersoner får inklusiv svensk moms hos tysken. Det leder till stängda cykelbutik i Sverige på lång sikt.

Senast ändrad:

Ja det är påslagen / prisstrategi som jag menar är problemet

Ett lånefinansierat uppköp (LBO) kan ju misstänkas, och där förs lånet över till det köpta bolaget. Så lite annorlunda upplägg än Trustor men köpet kommer ändå belasta det köpta bolagets bok.
Absolut, men ett belånat utköp är inte samma sak som en Trustor-affär. Framförallt är det inte olagligt. 😉

Tjena!

När det gäller service, garantiärenden, utbildningar m.m. så är det väldigt bra för butikerna.
Att behöva dra ett garantiärende med en fransman som knappt kan prata engelska är inte jättekul. Det blev ett långt samtal via google translate.
Ärendet blev väldigt bra löst i slutändan men ska man behöva sitta i ett sådant samtal varje gång så drar man sig rätt fort för att göra reklamationer på småsaker.

CSN har för min del alltid hållt högt nivå när det kommer till garantiärenden m.m.
Hade aldrig några problem och flera gånger så blev det bra speciallösningar för att kunden skulle få så lite stillastående som möjligt.

Sen när det gäller priser så går det ju att diskutera en del. Man får ligga rätt bra högt i bonustrappan för att kunna hålla någon form av vettiga marginaler utan att ta ut extremt mycket mer än vad nätbutikerna gör.

Enligt Varbergs cykelsevice på facebook får de inte in delar till SRAM just nu… och inte heller delar till de aktuella cykelmärkena…

De har dock fortfarande b2b sidan igång och ingen officiell info har kommit från dom..
men tror inte att det dyker upp så mycket leveranser om man beställer nått

Allt ligger nere på CSN och personalen är arbetsbefriad, så lagda beställningar kommer inte att skickas i nuläget.

Visst, utbildning och service är viktigt. Men den distributör som säljer till butik till högre pris än vad privatpersoner kan köpa från utlandet (inte sällan med betydligt snabbare leverans dessutom) gör sig själv onödig och arbetsbefriad. Oavsett vilka extra tjänster man erbjuder. VSB.

Det kallas visst marknadskrafter...

Visst, utbildning och service är viktigt. Men den distributör som säljer till butik till högre pris än vad privatpersoner kan köpa från utlandet (inte sällan med betydligt snabbare leverans dessutom) gör sig själv onödig och arbetsbefriad. Oavsett vilka extra tjänster man erbjuder. VSB.

Det kallas visst marknadskrafter...

Tjena!

Nu är det ju inte jättevanligt att stora distributörer går i konkurs.
Just när det gäller Cycle Service Nordic så är det ju pga att deras utländska ägare har gått i konkurs. Inte för att CSN har gått dåligt. Tittar man på siffrorna så har dom väldigt låg marginal, men det är ju för att pengarna gått vidare till Accell utomlands.
Jag vet inte många handlar som inte tyckt om CSN och dom har varit rätt bra i prissättningen också, det finns en annan stor bov när det kommer till den punkten.

Tjena!

Nu är det ju inte jättevanligt att stora distributörer går i konkurs.
Just när det gäller Cycle Service Nordic så är det ju pga att deras utländska ägare har gått i konkurs. Inte för att CSN har gått dåligt. Tittar man på siffrorna så har dom väldigt låg marginal, men det är ju för att pengarna gått vidare till Accell utomlands.
Jag vet inte många handlar som inte tyckt om CSN och dom har varit rätt bra i prissättningen också, det finns en annan stor bov när det kommer till den punkten.
Kanske jag som blandar ihop distributörerna, men i branschen brukar det kommenteras av handlare just att de köper dyrare än kunderna. Svårt att konkurrera då. Men det kan ju handla om andra distributörer.

Tillbaka
Topp