Styren

Orv

Aktiv medlem
Styren
Långa styrstammar är bra att de finns men ser inte särskild kul ut enligt min uppfattning. Styren borde göras inte bara med back sweep och up sweep utan också med forward sweep som flyttar fram styret på samma sättsom en längre strystam (lär finnas men är inte vanligt). Ett fåtal tillverkare av styre-styrstam integrerade produkter har hittat rätt i detta, som kinesiska Voice med VFV XC1 och till viss del Syncros med Frazer men med såna är man mer låst. Dock kan man ju alltid vrida fram ett up Sweep styre för att erhålla lite av vad jag är ute efter, men det är ju inte helt bra. Detta är min synpunkt som kanske är vad andra också tycker.

Styren
Låter som ett krångligt sätt att lösa något man enkelt gör med en längre styrstam. Vilket som ser minst "kul ut" är ett lite luddigt mått, jag tror de allra flesta inte har problem med styrstammar.

Styren
Jag hade, på en cykel som blev stulen, ett PRO Vibe-styre med ”pursuit geometry” som nog är vad du efterlyser. Jag trivdes bra med det styret. Däremot tycker jag att det är rejsigt och schnükkt med lång styrstam. Smaken är ju som bekant som baken.

Senast ändrad:
Styren
Integrerade styre-styrstamsgrejer är väl perfekt när man vet exakt hur man vill sitta, men vet inte om de verkligen gör det du vill att de ska göra.

Finns en del ergo-grejer, typ Ritchey Kyote och något Salsa jag har på lastcykeln men inte minns namnet på. Grejen med de styrena är att de går framåt mycket för att kunna få en annan vinkel på handtagsdelen. Man sitter på samma sätt som med ett rakare styre men vinkeln är en annan. Toppen för min del som har svårt för mtb-styren så fort det blir mer än 1-1,5 timmars cykling. Man kan dock inte sätta på en kortare styrstam eftersom man då flyttar händerna bakåt gentemot om man hade ett "vanligt" styre, även om det ser ut att vara en massa "frontsweep".

IMG_2637.webp

Tillbaka
Topp