Den stora tråden om 32-tummare

1787060314088.webp

Allt beror på vilka stigar man cyklar. Mycket igångdrag skarpa kurvor eller där du behöver flytta cykeln i sidled. Då är min 26 tum fortfarande snabbast. En 32a gör ingen glad på den typen av stigar. Nästa års vinnare av cykelvasan kommer säkert cykla 32 tum. Det som oroar mig att man kommer anpassa tävlingsbanorna i xc till att passa 32 tum. Då kommer även farten öka och de svåra olyckorna. Jag fortsätter med 29 tum tills alla andra testat klart.

Jag tror försäkringsbolagen kommer få se en ökning i vår av ''stölder'' av premium 29:or, då dom kommer bli iskalla på säljmarknaden.

Har velat en vecka mellan några olika XC-hojar. Slutligen blev det en 2026 på rea.

Ungefär samtidigt som bekräftelsen landade i brevlådan kom tanken,”borde jag väntat in alla de 32or som är på gång…”

Kommer bli grav FOMO.

Jag är sådär jättelång, och har precis bytt upp mig från 650b till 28" på grushojen.

Plötsligt måste även jag tänka på toe-overlap. 32 känns inte lika lockande länge

32” blir en dagslända möjligen blir det poppis för långa cyklister inom XCM och gravel. Den här tråden drar inte iväg i inlägg av jublande entusiaster. Tråden om Scott Scale 940 med aluram eller kolfiber har högre aktivitet.

Tjena!

Exakt det där läste/hörde man rätt ofta för 20 år sedan om tjunior. Men ja, 32 kommer nog ändå inte slå lika hårt.

32:orna med bockstyre är ju lika feta som meningslösa, på något märkligt sätt.
Jag kan inte förutse nånting såklart, men det är bättre roll over med 29" än 27,5" i terräng, till priset av lite klumpigare i knix. Men mtb har redan gått över till slack HA så skiter i det verkar det som.
Så jag *tror* att det kommer komma mer av det i mtb, i mulletform kanske.
Med bockstyre ser jag ingen vinst på asfalt, men definitivt på grus och särskilt grovt grus/lätt stig, jag tror det kommer slå igenom på gravelracers och äventyrscyklar, åtminstone i större storlekar på cyklar. Det kan även komma i största storlekarna på asfaltscyklar, om inte uci sätter stopp för det på tävlingar.

Alla hjulstorlekar har för och nackdelar. Först 26 tum då fanns det de som pratade om inte 24 tum kunde vara snabbare. Sen kom till slut 29 tum. Kändes väldigt stort i början. Så stort att man började med 27,5. Sen kom man fram till att större är bättre till varje pris så nu är det 32 som gäller. Man kommer kunna lösa en del av problemen med stora hjul. Men för varje större storlek kommer problemen bli större. Större hjul kommer alltid ha större vändradie, alltid vara tyngre i förhållande till pris. Alltid vara svagare i förhållande till pris. Alltid tyngre att accelera.

Bara för att vara först med länken (och för att jag delar den så ofta som jag kan):

Om man är medellång (179-180cm) men med långa ben, vad säger geometriexpertisen om 32:orna då, går det att göra en vettig sådan utan att den blir för lång?

Jag kan inte förutse nånting såklart, men det är bättre roll over med 29" än 27,5" i terräng, till priset av lite klumpigare i knix. Men mtb har redan gått över till slack HA så skiter i det verkar det som.
Så jag *tror* att det kommer komma mer av det i mtb, i mulletform kanske.
Med bockstyre ser jag ingen vinst på asfalt, men definitivt på grus och särskilt grovt grus/lätt stig, jag tror det kommer slå igenom på gravelracers och äventyrscyklar, åtminstone i större storlekar på cyklar. Det kan även komma i största storlekarna på asfaltscyklar, om inte uci sätter stopp för det på tävlingar.
Förstår såklart teorin. Bekymret för bockstyrecyklar är att oavsett hur bra roll over de har så är de ändå värdelösa på allt som inte är snällare än grovt grus, eftersom man inte kan svänga, inte kan hoppa, inte kan bryta och bända. Och att vägarna inte ser ut så som man vill att de ska se ut. Finns liksom inga stigar som är långa för att bikepacka på osv, utan att bli alldeles för svåra att cykla med bockstyre på. Tror stenhårt på att bockstyrecykelns äventyr in på mtb-området kommer vara tidsbegränsad och att det är hypeat med superstora däck osv nu, men att förtjusningen i dessa kommer falna någorlunda snart.

Jag är absolut för stora däck, men det finns en gräns där större inte är bättre.

Om jag hade varit 2 meter lång hade jag ändå absolut kunnat tänka mig köra 32-tums bockstyrecykel eftersom de ofta kommer vara snyggare än en 622-hoj i stora storlekar, men då med helt vanliga grusdäck på typ 42 mm på sin höjd.

I skogen är det som sagt en lite annan grej, även om jag ändå tror att 32 kommer vara liiite för stort för väldigt många användningsområden.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp