Silca wax

Silca wax
Har kört med Silca wax i över 1 år. Har haft det på ett par sram kedjor, xx1, Gx och Nx utan bekymmer. Men har nu bytt till en ny GX Kedja. Kvittar hur mycket jag rengör med avfettningsmedel så får jag inte waxet till att fästa. Det börjar alltid gnissla efter ca 2,5 h. Har en xx1 kasset och kedja som jag jag tävlar på. Där funkar det skit bra!
Men det vill inte funka på GX kedjan. Nån annan som varit med om detta ?

Silca wax
Det är välan bra om det inte fäster, vaxet gör ingen nytta på utsidan, bara skit som fastnar i det. Det ska in mellan rullar och pinnar, det är där det smörjer.

Silca wax
Det är välan bra om det inte fäster, vaxet gör ingen nytta på utsidan, bara skit som fastnar i det. Det ska in mellan rullar och pinnar, det är där det smörjer.
Nej, skit fastnar inte i vax, det är lite det som är grejen. Däremot stämmer det ju att det inte är på utsidan som det minimerar friktionen, utan i de delar som löper mot varandra.

Men till TS fråga: oavsett om det ser ut att fästa eller inte ska en nyvaxad kedja inte börja gnissla efter några timmar. Kör du med smältvaxbad eller droppvax? GX har ju inte någon exotisk beläggning som gör det svårare med vax, kör själv med GX-kedjor på min gravel utan problem... Jag kör med Silcas vaxkokare, och använder Strip Chip för att avfetta, och det har alltid funkar klockrent.

Silca wax
Efter att ha läst in mig på vaxning av kedjor och provat litet grand, så lutar jag också åt "inkompatibilitetshållet" - dvs att en kedja som är använd med oljesmörjning kräver en sanslös rensning, att en fabriksny infettad kedja kan hanteras med "strip-chip" ihop med smältvax (förvandlar fabriksfettets struktur till något som liknar (eller lirar ihop med) vaxet man doppar i - eller att köpa en färdigvaxad kedja. (sökord: "oleoelongation" :-) )

Mina enkla experiment pekar på att det är mycket svårt att bli nöjd med enbart droppvax ens på en vältvättad kedja, utan det passar bäst som underhåll på en från början varmvaxad kedja.

Tillbaka
Topp