Köpråd Orbea Oiz

tlgbg

Medlem
Köpråd Orbea Oiz
Hej!

Har tänk uppgradera min gamla hardtail och köpa heldämpad cykel. Har fastnat för Orbea Oiz som jag tror passar mina användningsområden rätt väl.
Just nu står valet på en H10 för 30 000kr eller en M30 för 34 000kr.

Båda cyklarna har Fox 34 Float Sl Performance gaffel och Fox Float Sl Performance dakdämpare.
De stora skillnaderna är att H10 har alu-ram och XT-växlar medan M30 har kolfiberram, en deore/SLX blandning och lite vassare bromsar.
Tror inte jag kommer lägga så mycket pengar på att uppgradera cykeln i framtiden, mer än eventuellt lättare hjul och kanske andra däck.

Vad tycker ni, är det värt de 4000kr extra för kolfiberramen eller kommer jag vara lika nöjd med alu-ramen?
Cyklar egentligen mycket mest landsväg och där tar jag kolfiber över aluminium varje dag, men på mtb känns det lite läskigare med kolfiber om (när) vurpan väl är framme...

Tack på förhand!

Köpråd Orbea Oiz
Hur mycket kör du? Jagar man inte topplaceringar på loppen kommer man inte märka någon större skillnad mellan XT och SLX skulle jag säga. Då skulle jag uppskatta kolfiberramen mer.

Köpråd Orbea Oiz
Vill nån köpa lätta hjul så säljer Tradeinn kolfiberhjul från Cannondale med DTSwiss-nav och endera 25 eller 27 mm innerbredd på fälg till vrakpriser.
Själv hade jag valt M30. Jag gillar kolfiber och prioriterar bromsar före drivlina. Buy once, cry once.

Köpråd Orbea Oiz
Haft en H10 och böt till en M av förra generationen, värt det tycker jag även fast jag uppgradera hjul först.
Komponenterna märker man ingen större skillnad på förutom att xt reglaget är bättre.

Kolla på Cannondalen Scalpel 3 också, jag velar mellan dom två just nu, finns att få hem för 30-31k med frakt.

Tillbaka
Topp