Garminfäste Orbea Oiz Topcap

kievY

Aktiv medlem
Hej,

Köpte ett garmin fäste till min Orbea från Orbea som man fäster där top capen är. Hur jag än gör, får jag inte det att sitta bra. Dels är det en klack på fästet, dels är min top cap rund och om klacken passar in, så blir vinkeln för skruven alldeles för skev att få tag i gängorna. Gör jag så skruven greppar gängorna är klacken på i vägen och gör att fästet inte bottnar på en sida. Har mailat Orbea om råd, men tänkte jag kan kolla här vad folket säger. Bifogar lite bilder..

Bilagor

• IMG_3046.webp
    IMG_3046.webp
    330.1 KB · Besök: 20
  • IMG_3047.webp
    IMG_3047.webp
    274.2 KB · Besök: 16
  • IMG_3044.webp
    IMG_3044.webp
    278.3 KB · Besök: 15
  • IMG_3045.webp
    IMG_3045.webp
    319.8 KB · Besök: 24
  • IMG_3040.webp
    IMG_3040.webp
    416.1 KB · Besök: 19
Du bör fimpa en av distanserna under styrstammen och ersätta med en tunnare distans och en tunn distans ovanpå styrstammen och sedan Garminfästet ovanpå den distansen.

Gissar att den är gjord för att sitta på ett integrerat styre från Orbea, där det sannolikt finns en liten fördjupning för klacken i styrstamsdelen. Det är nog den enda anledningen till att olika ramtillverkare också säljer Garmin-fästen, för att de ska passa med deras integrerade styren.

Korrektion: det handlar nog om Orbeas egna styrstammar snarare, i alla fall verkar det så om man kikar på deras hemsida: deras garmin-fästen är alla specifika för deras egna styrstammar.

Ta bort klacken. Fästet är nog gjort för någon annan stam. Sen skulle jag sänka stammen i styrröret en bit nu när du bygger ut ovan stammen med fästet.

Men om jag tar bort en av distanserna under stammen, då lär ju stammen sticka upp mer?
Just därför ska du göra det, eller stammen ska ju ned, för nu blir den för hög. Det kompenserar du med datorfästet som blir en spacer i sig. Du kanske behöver skaffa lite smalare spacer dock för att möta rätt höjd.

Just därför ska du göra det, eller stammen ska ju ned, för nu blir den för hög. Det kompenserar du med datorfästet som blir en spacer i sig. Du kanske behöver skaffa lite smalare spacer dock för att möta rätt höjd.
Ok, de nedre distanserna vad jag kan mäta är 10 mm. så kanske ta bort en av de, ersätta med en 5mm.. på med styrstammen och det som sticker upp datorfästet och sen topcap.

Hur mycket kan fästet sticka ovanför styrröret? ska det ligga an, eller lite under? Tar jag bort klacken är ju fästet några mm högre upp. Räcker det med längre skruv, eller bör jag byta ut de nedre spacers?
Topcapen ska kunna dra åt styrlagret så du bör ligga 3-4mm ovan styrrörets topp med datorfästets ovankant.
Ja, du måste anpassa med spacers under stammen. Det finnas att köpa olika tjocklekar av dem.

Om fästet är av denna typ så får man jacka ur ringen under fästet eller ta bort klacken.
Visa bilaga 849254
Ja sånt fäste med sån klack. Så bort med klacken, och så kanske det passar direkt. Är det någon risk om fästet är ovanför själva röret och sitter med skruven? Eller bör man ha lite rör som sticker ut? På ena bilden är ju röret precis nedanför och topcapen gör det exakt plant.

Topcapen ska kunna dra åt styrlagret så du bör ligga 3-4mm ovan styrrörets topp med datorfästets ovankant.
Ja, du måste anpassa med spacers under stammen. Det finnas att köpa olika tjocklekar av dem.
Okok får kika på det. Trodde jag skulle hinna till helgens race men kanske får bli ett senare projekt. Vart köper man Spacers lämpligast?

Slipa bort klacken.
Stoppa dit garminfästet
Dra åt topcapen
Dra åt styrstams-skruvarna

Klart.

Du behöver inte börja bängla med tunnare distanser under stammen osv. Starnut+topcap klarar av att hålla fast en liten garmin utan problem.

Slipa bort klacken.
Stoppa dit garminfästet
Dra åt topcapen
Dra åt styrstams-skruvarna

Klart.

Du behöver inte börja bängla med tunnare distanser under stammen osv. Starnut+topcap klarar av att hålla fast en liten garmin utan problem.
Du kan ha rätt om höjden på spacers, men det är väl inte för fästet man anpassar höjden på stammen/topcapen? Jag kanske ser att styrröret sitter en bra bit under stammens ovankant kanske för mycket, men det kanske blir fel bara i mina ögon.

Du kan ha rätt om höjden på spacers, men det är väl inte för fästet man anpassar höjden på stammen/topcapen? Jag kanske ser att styrröret sitter en bra bit under stammens ovankant kanske för mycket, men det kanske blir fel bara i mina ögon.
Ser väl ut att vara 3mm från kanten. @kievY Kanske kan kontrollmäta.

TS har cyklat på nuvarande setup i fyra år utan problem

Det är metall-styrrör.

Behöver inte börja bängla med spacers

Ja alltså styrröret är under själva styrstammen, när jag sätter dit top capen så blir det jämt. Har cyklat så i 4 år utan problem och det var först idag jag insåg att det inte är var original styrstam.. Testar att slippa klacken och se hur det blir först.

Tillbaka
Topp