Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så logiken är att när en sträcka som frekventeras av mycket cyklar blir trång så är det fel på infra medans när en väg som det kör mycket bilar på och där det också cyklas på blir trång skall bilarna (bilisterna) anpassa hastigheten?Utifrån Strava - som förvisso ska tolkas med stor försiktighet när det gäller vardagscykling - så är sträckan förbi Härlanda tjärn en av de mest trafikerade i ytterstaden. Den ser ut som en av de genaste (och lugnaste!) vägarna för pendling från området söder om E20 in mot Korsvägen.
Håller den månne för låg standard för sin trafik? Borde den breddas och förses med gångbana? På en alltför smal yta upplevs även omkörningar i låg fart som otrygga.
Öh, nä. Det har _jag_ nog aldrig sagt. Men jag förstår hur du tänker och ids inte skriva ett längre resonemang på mobilen en lördagskväll om varför och varför inte.Så logiken är att när en sträcka som frekventeras av mycket cyklar blir trång så är det fel på infra medans när en väg som det kör mycket bilar på och där det också cyklas på blir trång skall bilarna (bilisterna) anpassa hastigheten?
Det är väl en rimlig utgångsposition givet den oerhörda skillnaden i förutsättningar som råder för bilister i förhållande till cyklister.Inte så mycket här iofs, men ofta när det är cyklister som diskuterar på nätet så ska bilister i alla lägen anpassa hastigheten när det är något som är problematiskt och alla problem för cyklister måste man bygga bort :)
I just detta fall där det är en väg som används av alla och problemet är att det är cyklister som cyklar fort runt gående. Nej, jag håller inte med dig.Det är väl en rimlig utgångsposition givet den oerhörda skillnaden i förutsättningar som råder för bilister i förhållande till cyklister.
Om motsvarande hänsyn som visas gentemot bilister i form av budget och trafiklösningar varor det motsvarande för cyklister hade problemen antagligen varit nära noll och intet.
Hade gångtrafikanter dessutom hanterat cyklister som bilister och infrastruktur för cykel på samma sätt som den för bilar hade problemen minskat ytterligare.
Rekommenderad läsning: https://happyride.se/forum/threads/cykelbanornas-hall-of-shame.1716505/
Och nej, det innebär inte per automatik att vilket beteende som helst är ok för cyklister.
Nu pratade du inte om det specifika fallet utan i generella ordalag.I just detta fall där det är en väg som används av alla och problemet är att det är cyklister som cyklar fort runt gående. Nej, jag håller inte med dig.
Egentligen är det jag försöker få fram är var lite ödmjuk och se till att trafiken funkar tillsammans