Hör upp, cykel i media-tråden

Tycker det varit otäckt många allvarliga cykelolyckor detta sommarhalvår… oklart om hon cykeltränade eller cyklade till affären, men naturligtvis lika illa oavsett…

Jag tycker inte alls att det är svårt att köra bil/mc/cykel till höger samt gå och åka tåg till vänster. Tror de flesta skulle kunna lära sig det. Lämna företräde åt de som kommer från höger är också lätt, även om man själv kör på en större väg.
Vettu, jag tror inte att Kejsaren menade dig personligt.
Jag däremot tror att allmän förvirring uppstår bland gående när flödena för gående inte är konsekventa så att det blir ett allmänt irrande.
Själv har jag inga problem med att hålla höger, högerregeln och allt vad som följer men just högerregeln hävdar jag inte oavsett färdsätt. Den som gör det kommer inte undan oskadd.

Ska du signalera med höger arm har du bara frambromsen att dra i. Det är stor risk för OTB.
Stor risk? Är det inte det här forumet som alla former av fotbroms löjliggörs eftersom det inte finns några problem alls med handbromsar?
Nu har jag iofs inte cyklat mest här, det är jag helt medvetem om men jag tränade ändå under ett par år några gånger i veckan med Fredrikshof och jag kan inte minnas att vi haft en enda OTB och det var krav på att alla i klungan skulle repetera tecken.

Vad är den egentliga sannolikheten att du behöver panikbromsa i samband med att du ska svänga höger i trafik?

Behöver man panikbromsa är det ju frambromsen man vill använda. Jag har förvisso lyckats göra en OTB, men det var bättre än att åka in i vägbommen som jag troligtvis hade gjort om jag bara använde bakbromsen.

Tycker det varit otäckt många allvarliga cykelolyckor detta sommarhalvår… oklart om hon cykeltränade eller cyklade till affären, men naturligtvis lika illa oavsett…
Enligt Friidrottsförbundet var det under träning

Ptja, t ex här när bilen innanför mig i rondellen kör rakt ut tvärs över cykelbanan som går längs med.

Jag hade en liknande problem i en rondell förra veckan. Ville svänga höger men en bil som körde om mig svängde höger samtidigt så nära trottoaren att det inte fanns plats för mig. Bilen stannade i kurvan för att bilen framför stannade. Nödbromsning behövdes för att inte köra i bilen eller trottoaren. Bra att har snabba reflexer som cyklist.

Tillbaka
Topp