[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Jag kör dock närmast som @Makten skriver ovan. Sluttiden för en 25- mila resa mellan lugnt stadigt tempo och hetsig platta-i-mattatempo är marginell. Jo, jag har varit där men har bättrat mig.
Men nu får du ju bestämma dig. Vill du ha ett vettigt svar eller svaret du vill ha? 😆

Jag kör oftast också ganska lugnt, är definitivt ingen stresspelle som stressar andra, även om det ibland läggs lite marginal på hastighetsgrönsen när omständigheterna tillåter.
Men bra drag är bra ibland ändå. Möjligheten används främst just när det ligger stresspellar precis bakom, tex på en påfart (där jag ju normalt accelererar så jag anpassat farten lagom till jag skall ut i vägen). Ligger någon klistrad på bakluckan kan man i de flesta fall skapa ett bra avstånd. Även om rövslickaren kör en M3 (inte Tesla alltså). Då är det lite extra roligt att man kör en tråkig familjebil.

Det är nog inte unikt att man lugnar sig - men vad gäller sparad tid vill jag minnas att sambandet är linjärt?
Njae. Skall du köra 10 mil sparar du 34 minuter på att öka från 50-70 men 10 minuter på att öka från 100-120.
Eller: dubblar du från 50-100 sparar du en timme, dubblar du igen till 200 sparar du bara en halvtimme.
Så ju fortare du kör desto mindre är vinsten, både i absoluta och relativa tal.

Så ur tidsbesparande syfte är det vettigt att köra för fort utanför skolan, men lönar sig inte på motorväg. Typ. (Ändå gör jag tvärtom, men av andra anledningar).

Edit: sen är det linjärt hur långt man hinner på en timme så klart. Men det är ganska ofta jag vill komma x km så fort som möjligt. Tror aldrig det hänt att jag velat komma så långt som möjligt på en timme. Om skillnaden makes sense.

Njae. Skall du köra 10 mil sparar du 34 minuter på att öka från 50-70 men 10 minuter på att öka från 100-120.
Eller: dubblar du från 50-100 sparar du en timme, dubblar du igen till 200 sparar du bara en halvtimme.

Så ur tidsbesparande syfte är det vettigt att köra för fort utanför skolan, men lönar sig inte på motorväg. Typ. (Ändå gör jag tvärtom, men av andra anledningar).

Edit: sen är det linjärt hur långt man hinner på en timme så klart. Men det är ganska ofta jag vill komma x km så fort som möjligt. Tror aldrig det hänt att jag velat komma så långt som möjligt på en timme. Om skillnaden makes sense.
Ok, jag måste börja bli gammal. Med min gamla bensin Quattro med 250 hästar så kom man fram på halva tiden med dubbla hastigheten. Lyckades dock aldrig dubbla igen från 200 så du kanske rätt i alla fall....

Ok, jag måste börja bli gammal. Med min gamla bensin Quattro med 250 hästar så kom man fram på halva tiden med dubbla hastigheten. Lyckades dock aldrig dubbla igen från 200 så du kanske rätt i alla fall....
Jo, men jag var lite petimeter igen. Om tiden halveras när hastigheten dubblas är det inte ett linjärt samband. Försökte få chatgpt att rita kurvan hastighet/tid givet distans men den har visst inte kommit dit än. Det är inte en linje helt enkelt.

Teori och praktik är verkligen två helt olika saker. Det finns ju en del hinder även på motorväg, så som vägarbeten, olyckor, de som faktiskt håller fartgränserna, omkörande långtradare osv osv och inte minst Göteborg. Snittfarten mellan hetsig körning och lugn mellan Malmö och Strömstad - en sträcka om ca 45 mil vi ofta kört under många år - är inte mer än enstaka kmh och högst en halvtimme. Och att komma fram med en snittpuls under 160 är det värt😌

Teori och praktik är verkligen två helt olika saker. Det finns ju en del hinder även på motorväg, så som vägarbeten, olyckor, de som faktiskt håller fartgränserna, omkörande långtradare osv osv och inte minst Göteborg. Snittfarten mellan hetsig körning och lugn mellan Malmö och Strömstad - en sträcka om ca 45 mil vi ofta kört under många år - är inte mer än enstaka kmh och högst en halvtimme. Och att komma fram med en snittpuls under 160 är det värt😌

Absolut, det är svårare än man tror att höja snitthastigheten på en resa med 10 km/h...

Lyckligtvis är det försvinnade få som är så urbota dumma att de tycker det är rimligt att köra i 200 på allmänna vägar. Däremot är det väldigt, väldigt många som håller 10-20 km/t över tillåten hastighet även om de inte ska långt. Till absolut ingen som helst nytta utom att störa alla andra, särskilt om de dessutom tycker att de som följer lagen är "i vägen" (när det egentligen är de som kör fort som är i vägen för alla andra).

Fler borde ta tid och jämföra så kanske de skulle fatta att det inte är värt att tjäna några ynka minuter på en timmes resa genom att höja från 110 till 120. Helt meningslöst.

Kommer från och med nu alltid kör minst +20 på skyltad hastighet, allt som irriterar Makten är en win.
Det krävs ju å andra sidan inte så mycket för att bli klassad som gris, idiot, skithög, skitstövel, grobian, apskaft, byfåne, grottmänniska, förpestare, eller något annat nedvärderande. Det känns som det är mer vanligt att folk är idioter än att de inte är det.

Absolut, det är svårare än man tror att höja snitthastigheten på en resa med 10 km/h...
Där håller jag ej med, körde från Tällberg till Helsingborg och tillbaka nyligen och det var aldrig problem att ligga 20 km/h plus. Enda gången pulsen åkte upp var när en polisbil med blåljus kom ikapp på 80 väg en bit norr om Örebro. Men jag han knappt tänka att detta kommer bli dyrt innan han drog förbi och tur nog fortsatte mot viktigare saker. Men att ligga konstant 10-20 km/h för fort på den sträckan spar i slutändan rätt mycket tid också. Körde snabbare än Google maps inklusive laddstopp och mat.

Det var nog bara genom Örebro och Jönköping som man fick följa hastighetsbegränsningen pga trafik men resten av resan var det hur lugnt som helst.

Och med båda våra elbilar tjänar man tid på att köra fort och ladda mer än att snålköra för att det ska dra mindre.

Det krävs ju å andra sidan inte så mycket för att bli klassad som gris, idiot, skithög, skitstövel, grobian, apskaft, byfåne, grottmänniska, förpestare, eller något annat nedvärderande. Det känns som det är mer vanligt att folk är idioter än att de inte är det.
Nä, det verkar vara mer regel än undantag.

Bilagor

• Screenshot_20260905-171149.webp
    Screenshot_20260905-171149.webp
    38.4 KB · Besök: 12
Det krävs att man lever på andras bekostnad. Att du tycker att det "inte är så mycket" säger något om dig. Märkligt hur svårt det här med hänsyn har blivit.

Där håller jag ej med, körde från Tällberg till Helsingborg och tillbaka nyligen och det var aldrig problem att ligga 20 km/h plus. Enda gången pulsen åkte upp var när en polisbil med blåljus kom ikapp på 80 väg en bit norr om Örebro. Men jag han knappt tänka att detta kommer bli dyrt innan han drog förbi och tur nog fortsatte mot viktigare saker. Men att ligga konstant 10-20 km/h för fort på den sträckan spar i slutändan rätt mycket tid också. Körde snabbare än Google maps inklusive laddstopp och mat.

Det var nog bara genom Örebro och Jönköping som man fick följa hastighetsbegränsningen pga trafik men resten av resan var det hur lugnt som helst.

Och med båda våra elbilar tjänar man tid på att köra fort och ladda mer än att snålköra för att det ska dra mindre.
Även om du låg 20 km/h plus vågar jag nästan lova att du inte höjde medelhastigheten med ens 10km/h över hela sträckan. Korsningar, långsammare bilar, byar, vägarbeten och annat brukar åtminstone enligt min erfarenhet sänka mer än man tror. Och där kan man ofta bara hålla samma hastighet som man ändå skulle gjort.
Men visst, på en sådan sträcka blir det ju lite skillnad ändå.
Knepet för att höja medelhastigheten är mer att undvika sådana hinder. Blåljus på egen bil hjälper då.

Veckodag, tidpunkt på dygnet, och vägsträcka avgör väldigt mycket hur fort man kan köra. Undviker man fredagkvällar, söndagskvällar, rusningstiderna på vardagar, samt håller sig ifrån större städer med omnejd är min upplevelse att det är väldigt lite trafik.

Jag har just varit ute och cyklat, kort men intensivt. Och vågat köra en lite hårig brant som jag krattade fram när jag promenerade sist men var väldigt tveksam till. 🥰

Alltid intressant när det är fritt att tolka lagen efter eget huvud och när lag skall följas.
Nå, cykling blir imorgon, idag har det blåst kuling och där går min gräns.

Veckodag, tidpunkt på dygnet, och vägsträcka avgör väldigt mycket hur fort man kan köra. Undviker man fredagkvällar, söndagskvällar, rusningstiderna på vardagar, samt håller sig ifrån större städer med omnejd är min upplevelse att det är väldigt lite trafik.
Somliga av oss kör tyvärr mest på just de tider man helst hade undvikit eftersom vi då är på väg till eller från jobbet. Och det är just då man gärna slipper människor som tycker att de ska köra fort, för det fungerar väldigt dåligt av förklarliga skäl. Om de vill köra som satan när det är tomt och ingen annan drabbas skiter jag väldigt mycket i.

Kontexten till alla mina ovanstående inlägg handlar alltså om högtrafik. Inte om en helt tom motorväg på natten nån gång.

Tjena!

På pappret ska den göra 120, jag har varit uppe i 110. Ljudnivån är inte så bekväm vid +95 och den går som bäst vid 85.
Lite vassare än R4:an alltså. :-) Toppfarten är 110 på pappret och 0-100 på 19 sek typ. Ljudnivån hjälper till att hålla nere farten liksom medvetenheten om krocksäkerhet...

Kör oftast farthållare 75 på 80 väg 2-20 mil per dag till jobbet. Sätter den på 80 om jag får bilar bakom mig.

Dagligen kommer några snubbar (alltid snubbar) i en Volvo, BMW eller liknande och gör farliga omkörningar samt gasar på längs vägar utan väggren där barn väntar på skolskjuts och vilt på vägen är mer regel än undantag.
Och varje morgon så är jag ikapp dem vid nästa tätort. De tjänar inte ett smack men utsätter sin omgivning för risk.

Men för att hålla trådens ämne:

Ska byta leasingbil. Har haft en MG elbil (suv) med extremt snålt batteri i två år. Har klarat mig bra på det, inga problem med längre resor, batteriet fullt varje morgon. Så även halvsnåla batterier kommer kännas som ett jäkla lyft.

Min MG beskrevs av internet och recensenter som underutrustad och inge kul att köra. ”Plastig”. I verkligheten har den fan alla finesser jag kan tänka mig, helt ok att köra och absolut inte plastig. Och bäst av allt, ingen jäkla iPad för att styra saker, riktiga knappar!

Dvs jag är inte kräsen och skiter i siffror och sånt. Bryr mig bara om hur den är i verkligheten. Märke, modell, genre är relativt oviktigt nu för tiden. Fanns en tid då jag bytte bil 2ggr/år och var lite ”entusiast”. Nu ser jag bilen som en brödrost, men visst, lite känsla finns kvar.

Har kollat på Volvo EX30, Renault 4, Frontera/e-C3 Aircross mfl.
Men även en del på hybrider, diggar tex Peugeot 408 och nya Dacia Duster.

Kommer nog slå till på Renaulten, även om den är lite liten. Har bara kört större SUVar på sistone och vant mig med det. Innan dess körde jag Alfa, dvs alla ”sportiga” bilar från Audi och liknande känns som bonläpps-räsers för en gammal Alfista.

Skulle vilja motivera en 408 bara för att jag gillar känslan i den och storleken. Den är lite billigare än Renault, men då tillkommer bensin och med det, den där jäkla planeringen. Hatar att behöva planera utefter var bensinstationer ligger, hålla koll på mätaren osv. Med el-bil behöver man aldrig tänka på det där. Det är alltid fullt och fylla på gör man precis vart fan som helst.

Vet inte vad jag frågar egentligen, vill mest ventilera för frugan och kollegor pallar inte höra mer om mina bilfunderingar. Och det kanske klarnar när jag skriver ner det :)

Renault 4
+ Elbil
+ Ingen iPad
+ Mysig interiör
- Kan inte använda min cykelhållare (Thule Outway)
- Lite liten

EX30
+ Elbil
+ Extremt trevlig interiör, älskar förvaringen.
- iPad
- Lite dyr (men inom budget)

Peugeot 408
+ Fet
+ Bästa förarmiljön
+ Mycket fet
+ Billigare (men tillkommer bensin)
+ Dragkrok
- Bensin (1 mil till närmsta station som säljer bensinet)

Dacia Duster
+ Bang/$ (alltid varit svag för lågpris som levererar)
+ Snygg (den nya alltså, återgång till tidigt 90-tals estetik, typ gamla Cherokee. Me like.)
+ Billigast (men tillkommer bensin)
- Bensin

PS.
Klistrade in ovan inlägg i Chat GPT och fick en lång utläggning om varför Renault är bäst för mig. OM jag löser cykelfrågan. Vilket jag typ har, den har takräcken och när jag är själv igår det att fälla både bak och framsäte.

Så det får väl bli den, men tack för visat intresse:)

”Ta Renault 4:n.
Inte för att den är “bäst”. Det finns inget objektivt bäst här.
Utan för att när du beskriver bilarna så beskriver du Renaulten som en bil du gillar, EX30 som en bil vars egenskaper du gillar, 408 som en bil du vill gilla och Duster som en bil du respekterar.

Det är en rätt stor skillnad.

Men kolla cykelhållaren innan du trycker på köp/leasing. Det är den enda punkten i hela resonemanget som jag tycker kan välta Renault-beslutet.”

Ex30 kommer göra att du varje dag får en liten men irriterande start på dagen.

I alla fall om du som jag vill:
- Använda speed limiter istället för farthållare
- Stänga av hastighetsvarnaren
- Kunna titta åt sidorna i tex en T-korsning utan att få trista uppmaningar om att "kolla på trafiken"
Detta då dessa tre funktioner återställs varje gång bilen stoppas (dörren öppnas)

Jag gissar att de flesta användare dessutom önskar:
- Att helljuset tänds första gången du trycker på helljusspaken istället för andra
- Att rattknapparna reagerar varje gång du trycker på dem och inte bara 50-60% av gångerna.
- Slippa menysystem med fler-klick för att slå på fönstervärmare etc

Men kan du leva med dessa ständiga irritationsmoment så är bilen trevlig att köra när den väl är konfigurerad.

hm, jag trodde sånt skulle gå mer och mer att hacka - men enligt google har istället geely byggt bort möjligheten till ODB hack.
Fan trott men oavsett är frågan om man har tillräckligt starka nerver. Numera, när jag var ung och stark/dum så var det inga probs

Ex30 kommer göra att du varje dag får en liten men irriterande start på dagen.

I alla fall om du som jag vill:
- Använda speed limiter istället för farthållare
- Stänga av hastighetsvarnaren
- Kunna titta åt sidorna i tex en T-korsning utan att få trista uppmaningar om att "kolla på trafiken"
Detta då dessa tre funktioner återställs varje gång bilen stoppas (dörren öppnas)

Jag gissar att de flesta användare dessutom önskar:
- Att helljuset tänds första gången du trycker på helljusspaken istället för andra
- Att rattknapparna reagerar varje gång du trycker på dem och inte bara 50-60% av gångerna.
- Slippa menysystem med fler-klick för att slå på fönstervärmare etc

Men kan du leva med dessa ständiga irritationsmoment så är bilen trevlig att köra när den väl är konfigurerad.
De har satt avstängning av pling-plongandet på snabbknapp. Men på iPad, föredrar bilar som har det på knapp.

Men visst återställs det på i princip alla bilar?

På MGn jag har nu får man välja och jag har stängt av allt utom att den ska plinga när jag når 80km/h. Mest som en påminnelse att hålla farten nere. Hastighet är hela nyckeln till att få räckvidd i elbilar.

De har satt avstängning av pling-plongandet på snabbknapp. Men på iPad, föredrar bilar som har det på knapp.
Jo, men det är bara den grejen som finns som förval. Eller snarare. Man har en konfigurerbar knapp på ratten, där fartvarningen är en av de saker man kan få knappen att ändra. Och eftersom det ändå är två andra grejer som jag vill konfigurera upp varje gång jag startar bilen så måste jag ändå in i menyerna och då tar jag oftast allt via menysystemet. Om det inte är väldigt korta rundor.

Jag hade ju hellre sett att knappen funkar typ som stols-minnes-knappen om man har en sån bil, dvs "sätt all konfiguration på alla settings så som jag brukar vilja ha dem, mitt personliga default-settings". Sen om det har med helljus-automatik, fartvarnare, speed limiter eller bilens förarövervakning, det struntar jag i. Jag vill ha allt enligt mina preferenser. Inte enligt Volvos preferenser.

Det är helt obegripligt att inte samtliga biltillverkare förstått att de kan vinna kunder från gruppen "finns inte på kartan att ens fundera på er skitbil" genom att bara låta ägaren göra som den vill med bilen. Även allt mög som är lagstadgat bör kunna stängas av med ETT knapptryck. ETT, inte menydykande och fipplande.

Hur kan man inte förstå detta? Den där EX30 låter som en mardröm. Verkar ju dumt om man vill sälja så mycket som möjligt, eller missar jag nåt?

Många förstår nog olika saker och på sitt eget sätt - ävan om jag till 100% håller med om just detta.

Tex så tycker många att det är livsfarligt att köra mer än 45minuter i sträck eller över 180km. I samma anda skulle Volvo spärra bilarna till 180 och gjorde det väl också. Men Tysken sa att då funderar vi inte ens på er skitbil - och voila Volvon är upplåst igen.

Det är helt obegripligt att inte samtliga biltillverkare förstått att de kan vinna kunder från gruppen "finns inte på kartan att ens fundera på er skitbil" genom att bara låta ägaren göra som den vill med bilen. Även allt mög som är lagstadgat bör kunna stängas av med ETT knapptryck. ETT, inte menydykande och fipplande.
Va? Nu förstår jag inte. Tycker du att man ska kunna stänga av det som enligt lag ska var aktivt?

...
EX30
+ Elbil
+ Extremt trevlig interiör, älskar förvaringen.
- iPad
- Lite dyr (men inom budget)

...
Utifrån detta kan jag inte råda dig till något alls. Jag tycker ex30 är en designmässig katastrof både invändigt och utvändigt och stor (liten) som en Ryan Air anpassad kabinväska.😅 Däremot, de jag åkte i har inte haft några störande ljud. Funkar väl som optimistjolle i stan, men jag har inte behov av bil där...

Va? Nu förstår jag inte. Tycker du att man ska kunna stänga av det som enligt lag ska var aktivt?
Man kan ju stänga av det. Så frågan är vilken lag som säger att det måste vara jävligt krångligt och att varje grej måste stängas av individuellt. Att lagen kräver att bilen startas på ett visst sätt kan jag förstå.

Hur kan man inte förstå detta? Den där EX30 låter som en mardröm. Verkar ju dumt om man vill sälja så mycket som möjligt, eller missar jag nåt?
Fast just ex30 är inte värst i klassen. Mycket färre menyer på den än många.

Men det finns flera bilar nu med en fysisk knapp för allt.

Tillbaka
Topp