Senaste innehållet av Eliasvt

  1. Eliasvt

    Erfarenhet med R2 sadel

    Hej, Någon som har erfarenhet med R2 sadel? https://www.rido-cycling.com/bring-comfort-to-your-cycling/saddle-selection/ Tänkte köpa den till min semestercykel.
  2. Eliasvt

    [OT] Roliga texter som INTE är på skyltar

    Du missade vart pilen pekar på, in i soptunnan!
  3. Eliasvt

    [OT] Roliga texter som INTE är på skyltar

    Flemingsberg, då ser man hur SL och SJ ser på handikappade.
  4. Eliasvt

    UCI överväger airbag

    Jag är 66, har cyklat hela mitt liv, men tanken ovan har också slagit mig. Vet dock inte hur jag ska lösa det utan att vara försiktig
  5. Eliasvt

    Hur säkert är det att parkera på Stockholms central

    Jag kan informera dig att den är 80% abonnemangsbkat, en bra business-case. Likadana finns in Amsterdam, Rotterdam etc.
  6. Eliasvt

    Hur säkert är det att parkera på Stockholms central

    Jag håller på med att lära mig Polska.. DETTA är jobbigt!
  7. Eliasvt

    Hur säkert är det att parkera på Stockholms central

    Holländska är inte jobbigt, även Zlatan och Stefan Petersson och Jari Litmanen och Ola Toivonen lärde sig språket.
  8. Eliasvt

    Hur säkert är det att parkera på Stockholms central

    Det är jättesmidigt, öppet 24/7, kostar 1,5 Euro per dag, ett årsabbonemang kostar 90 euro. Finns en cykelverkstad som kan fixa din cykel medan du är på jobbet. Så ska det vara. Men det är ju en prioriteringsfråga, och i Sverige prioriteras bilar över cyklar.
  9. Eliasvt

    Hur säkert är det att parkera på Stockholms central

    Nu måste jag (holländaren) hoppa in, detta är ett typisk svensk problem. Stockholm stad försöker att påstå att staden är cykelvänlig men parkering …..? Så ser det ut på Utrecht central i Nederländerna, och den är kameraövervakad - plats för 12500 cyklar - javisst, tolv tusend fem hundra.
  10. Eliasvt

    Byta ut fälg?

    Ekrar belastas och ’obelastad’ hela tiden medan hjulen rullar vad som orsaker metalutmattning (hoppas att detta är rätt ord på svenska), Om du sitter på en cykel och mäter ekarspänning på ekrar på botten av hjulet och på toppen av hjulet kommer du att ser en väsentlig skillnad. Hjulen ’hänger’...
  11. Eliasvt

    Byta ut fälg?

    Det finns några relevanta parametrar för att byta en fälg. 1/ mängd ekrar, ska vara detsamma 2/ fälgdiameter på INSIDAN. sedan är det också en fråga om hur ekrar-hål är uppbyggda, det kan påverka ekarlängden. Personligen skulle jag inte använda gamla ekrar, de har blivit spröda genom åren och...
  12. Eliasvt

    Visa Din GT

    En ikonisk GT shirt
  13. Eliasvt

    Cykelglasögon för oss med glasögon

    Detta är nånting jag har tittat på i hela mitt cykelliv (omkring 55 år). Jag har -5 / -6, astigmatisk och multifokal. Väldigt dyrt att köpa nya varje gång min ögon ändrar sig. Visst fanns det en bra lösning från Rudy Project men den tillverkas inte längre. Efter en test med insatser kör jag nu...
  14. Eliasvt

    Vilken kassett

    Om du är sugen på att uppnå 70 km/t,…. Men annars helt onödigt IMHO
  15. Eliasvt

    Vilken kassett

    Nja vet du, den minsta tandhjulen (eller vd heter det på svenska) är egentligen inte så viktig. Nedförsbacken (med ck) kommer du i alla fall, oavsett om du har en 12 eller en 13 eller även en 14 som minsta. Det viktigaste är spridning och den största tandhjulen, alltså minsta gångväxel ...
Tillbaka
Topp