Senaste innehållet av konken

  1. K

    Dopingtråden

    jag vill ha tigande ålder som eddy!
  2. K

    planande cyklar vs styvare är bättre

    jan heine har nog rätt bra krut i benen så funkar nog med styvare ram också. frågan är ju ratiot mellan medel och maxeffekt och styvhet, spurtare bör ju favorisera det senare. fan det är ju rätt kul ämne ändå, att det haverar i skitsnack om heine, kom med sakliga argument istället. han går ju...
  3. K

    planande cyklar vs styvare är bättre

    haha, det kan bara bli bättre! eftersom det kvittar vad man säger här så brukar det vara förståndigt att använda sig av en "oberoende" tredje part.
  4. K

    planande cyklar vs styvare är bättre

    alltså, kolla videklippet, där ser man tydligt vad det handlar om. det är ingen svartmagi, energin lagras i ramen och ges tillbaka senare i pedalvarvet när man förflyttar trycket på vevarmarna med påkarna, alltså trampar! verkningsgraden är alltså den samma, eller snarare att förlustmekanismerna...
  5. K

    planande cyklar vs styvare är bättre

    nä, det är väl inget problem, mer att själva uppställningen visar att det skiljer mellan cyklar. sen när man har lyxen att välja cykel så beror det ju på hur mycket effekt man utvecklar och vad man föredrar. att bara utveckla merparten av effekten i nertrampet är kanske inte så optimalt dock...
  6. K

    planande cyklar vs styvare är bättre

    bra initiativ, alldeles för styva ramar för medelmåttiga påkar ute på vägarna :) här är en rätt bra video där dom faktiskt jämför styvheten och ser hur ramen ger tillbaka energi, jag tycker man känner direkt om en ram "planar", dock får man testa ganska många ramar för att hitta en favorit som...
  7. K

    [Artikel] Tävling avgjord! - Visa ditt cykelår i bilder 2018

    kul, men ligger väl drösvis med bättre bilder i trådar? här e mållgan och jag som varit i farten. edit: la till bild på loic och sjön. röstar på maktens ciggbild för övrigt :)
  8. K

    Hjälm som skyddar bakhuvvet?

    Intressant! Verkar som dom "bara" testar 2 hastigheter men 6 fallvinklar dock. Är ute efter minsta hastigheten (och vinkel) som krävs för deformation vs olika hjälmar. MIPS hjälper ju helt klart till att vrida ner rekylkraften från marken men studs lär det väl ändå ofta bli så länge som skalet...
  9. K

    Hjälm som skyddar bakhuvvet?

    Ajaj, där ser man att hjälmen bromsat smällen i alla fall. Jag tror att många gånger blir inte smällen tillräckligt dämpad, utan hjälmen studsar på underlaget istället för att deformeras och ger upphov till hjärnskakning. Dessutom så flyger ju ofta huvudet i en ganska flack vinkel, inte rakt ner...
  10. K

    Hjälm som skyddar bakhuvvet?

    Finns det nån krashtråd för hjälmar? Hade varit intressant med empiriska erfarenheter vilka hjälmar som faktiskt skyddat mot hjärnskakning osv., tycker det är rätt vanligt att folk får hjärnskakning trots hjälm. Jag tror fler hjälmar borde ha en sekundär deformationszon för lågfartssmällar...
  11. K

    Bredd styre xc och trail

    Mycket optimeringstrådar nu fan haha, krävs lite motivering att ge sig ut kanske... Tycker den där pinkbike artikeln är rätt bra ändå, styre/cockpit handlar ju om att kunna vara avslappnad på hojen men ändå kunna positionera sig dynamiskt efter terrängen. Ett brett styre gör det naturligt att få...
  12. K

    Hjälm som skyddar bakhuvvet?

    "Dirthjälmar" har bättre skydd bak, tex. Giro Section som även funkar som allmän vinterhjälm.
  13. K

    Sprucken fälg betyder det spruckna tubeless ambitioner?

    Är det ingen skada på ekersidan av fälgen så är det nog inte så mycket att oroa sig över, men ser ut som du satt fast ventilen med för stort moment kanske?
  14. K

    Sprucken fälg betyder det spruckna tubeless ambitioner?

    Om du tejpar upp fälgen normalt för tubeless så blir det nog tätt med en bit slang klippt runt ventilgummit. Alltså en slangbit om säg 2-3 cm lång och lika bred som fälgen, med ett litet hål i mitten som du trycker in ventilgummit i. Alternativt kan du tejpa in slangbiten under fälgtejpen, men...
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer