planande cyklar vs styvare är bättre

kais01

Aktiv medlem
i en tråd härintill efterfrågas komfort på en racer. komfort tolkar jag som att den går lätt och bekvämt att cykla på, och inte tröttar ut i onödan.

samtidigt har vi matats vi med konceptet styvare är bättre, är det inte ett motsatsförhållande där? konceptet har fått mera öppet mothugg på senare år, fast när man efterforskar i frågan visar det sig att tävlingsåkare föredragit flexigare tempocyklar under många decennier.

jan heine har engagerat sig i frågan, och den mannen har en del på sin meritlista, bland annat har han fått en hel cykelvärld att förstå att fetare däck rullar bättre, inte sämre.

här testar han och försöker förklara varför en flexigare ram kan vara bättre:

https://janheine.wordpress.com/2014/11/23/what-is-planing/

i den här artikeln förklaras varför touringcyklar kan vara obekväma:

https://www.adventurecycling.org/si...ources/20160801_MechanicalAdvantage_Heine.pdf

så vad tycker happykollektivet? har ni komfortabla eller obekväma gatcyklar, och vad är snabbast? mata gärna på med exempel och egna erfarenheter..

Jag har en BMC gran fondo och en timemachine aerohoj. Den första är bekväm i ramens egenskaper och geometri medans den andra är motsatser på båda. Det tråkiga är att man aldrig bara verkar kunna köpa båda, jag vill ha en cykel med race-geometri och de flexande/stötupptagande egenskaperns från en gran fondo men det får man inte.

Specialized gjorde väl Robaix-ramar med tarmac-geo till sitt team, men de kom aldrig ut på marknaden.

Det handlar såklart om vad man cyklar, och välja vad man cyklar på efter det. Jag hade aldrig fixat en 40-milare på min Timemachine men att sätta sig på min komforträcer på startlinjen på ett linjelopp är ju ett skämt.

Kör man klubbrundor på 8 mil spelar det ingen roll vilken.

På grus och Pave är en cykel som flexar i vertikal-led snabbare för mig, mest för att bakhjulet håller sig mot marken och driver hela tiden.

På svensk asfalt vill jag ha så styv ram som möjligt, tycker det räcker med smal sadelstolpe för komfortens skull.

Cykel som flexar horisontellt (flexigt styrhuvud) vill jag inte ha alls.

men vi kan kanske hoppa att skjuta på budbäraren och fundera kring frågeställningen i tråden.

är styvare bättre eller ligger det något i vad karln säger?

OK, jag ställer idiotfrågan som jag ej sett något svar på trots skummande av de både länkade artiklarna:

Om nu mer flex förutom ökad subjektiv bekvämlighet och rolighetsfaktor även ger snabbare tider, varför tävlas det inte (i professionella sammanhang) på stål längre?

Kan hända att jag inte förstår då jag antagligen är en av få cyklister som erkänner att jag t.o.m. tyckte gymnasiefysiken var jobbig :)

SGS sa:
OK, jag ställer idiotfrågan som jag ej sett något svar på trots skummande av de både länkade artiklarna:

Om nu mer flex förutom ökad subjektiv bekvämlighet och rolighetsfaktor även ger snabbare tider, varför tävlas det inte (i professionella sammanhang) på stål längre?

Kan hända att jag inte förstår då jag antagligen är en av få cyklister som erkänner att jag t.o.m. tyckte gymnasiefysiken var jobbig :)

som jag förstått det är kolplasthojarna stealth-wise mjukare i överrören än marknadsföringen medger?

emmer sa:
bllx sa:
emmer sa:
Raggamuffin sa:
Specialized gjorde väl Robaix-ramar med tarmac-geo till sitt team, men de kom aldrig ut på marknaden.
Inte något som använts i en uci-sanktionerad tävling i vart fall...
Ett av flera exempel:
Prova att googla regulation 1.3.007 istället för massa fjantartiklar.

Du menar regeln som verkar vara en av det lättare i UCIs reglemente att komma runt?
https://cyclingtips.com/2017/04/cobbled-classics-tom-boonens-specialized-roubaix/

bllx sa:
emmer sa:
bllx sa:
emmer sa:
Raggamuffin sa:
Ett av flera exempel:
Du menar regeln
Titta du begriper ju om verkligen vill (och får lite hjälp).

emmer sa:
bllx sa:
emmer sa:
bllx sa:
emmer sa:
Raggamuffin sa:
Ett av flera exempel:
Du menar regeln
Titta du begriper ju om verkligen vill (och får lite hjälp).

Det var nog två år innan det där.

kais01 sa:
han är dedicerad, närmast seriös och säljer inte cyklar.
Stämmer inte han har flera företag, eller är åtminstone delägare i flera, som säljer både en hel del cykeldelar
tex tunna stålrör för att bygga flexiga ramar, och han kommer även att byta namn på sitt huvudföretag(?) till Rene Herse Cycles
https://janheine.wordpress.com/2018/12/10/compass-becomes-rene-herse-cycles/

Redigerat
Oavsett hans andra "tokigheter" säljer Jan Heins en del intressanta saker, inte minst däcken: https://www.compasscycle.com/product-category/components/tires/
och nu den nya däckpassformsmätaren
Compass-Bicycles_26906_wm-1.jpg

https://janheine.wordpress.com/2018/12/14/tire-fit-gauge/

/Håkan

Senast ändrad:
hm sa:
Jag förstår inte rubriken? Handlar det om båtar?

det handlar om att heine säger sig ha funnit i ett dubbelblint test som refereras till i första posten att cyklar med visst flex är snabbare än styvare cyklar.

han drar en liknelse om man står och stöter mot en tegelvägg kommer man att kunna idka mer kraft om den flexar och fjädrar tillbaka i takt med att man trycker mot den. ungefär som sångaren som kommer i resonans med glaset och får det att spricka

han kallar det för att cykeln planar, dvs kommer att samarbeta med cyklistens cykliska kraftflöde så att detta blir högre. det handlar om ett femtiotal watt vid cirka 5-600 watt, dvs ordentligt mycket.

tolkar flertalet svar här som att happykollektivet är skeptiska?

Det finns säkert något i det och för tex tempo där man vet om man ska ligga på 480w i 33 minuter. Men på övrig cykling jobbar man över ett stort spann och då blir totalen bättre med styvhet.

Raggamuffin sa:
Det finns säkert något i det och för tex tempo där man vet om man ska ligga på 480w i 33 minuter. Men på övrig cykling jobbar man över ett stort spann och då blir totalen bättre med styvhet.

ja måste ju vara en faktor;
han tar någonstans upp att det måste till mer styvhet för t ex men stark spurtare på 1500 watt.

kais01 sa:
emmer sa:
kais01 sa:
Hade det nu varit så bra så hade ju segeljolleskrov varit mjuka...
kul att du tar upp detta; i släkten finns en medlem som körde optimist som barn. i en plywoodjolle som seglade ifrån typ alla plastjollar. ingen förstod varför..
Lättare och styvare. Klassisk formel för att få en snabbare jolle/cykel. Fast det kräver ju i båda fallen att den stora vikten (skipper/förare) inte sitter som en säck potatisar utan gör ditt bästa för att vara fjädrad vikt.

cykling tips podcast har ett långt panelsamtal om detta (värt att lyssna på) och kontentan verkar vara att Max styvhet inte är optimalt. (No shit) men att vad som är optimal styvhet inte är känt och kanske är individuellt. Som jag minns det. Fyll gärna i om någon lyssnat på podden nyligen. Och de gällde naturligtvis stål och kol i lika grad.

Gcn gjorde ju också ett test där de ställde sig på en cykel monterad i en trainer. De försökte illustrera att ramen vid rätt konstruktion genom sin flexighet kunde utnyttja energin i nedåttrampet i högre grad med en flexibel ram. Oklart om det håller dock. Jag vet dör lite om mekanik och biomekanik.

Sedan är ju "plana" ett hemskt begrepp i sammanhanget tycker jag. Inte minst när folk säger att "det känns som att den här cykeln planar för mig". Det måste ju dubbelblindtestas.

Mycket tyckande och tänkande; tesen om att svinstyva ramar är snabbare är sannolikt inte så långt ifrån att vi trodde att smala däck var snabbast - kroppen är ju förjävla dålig på att begripa hastighet (alltså hur snabbt man färdas genom rymden) och använder en massa proxy för att förstå (vibrationer, ljud et cetera). För femton år sedan parkerade jag min häckiga Citroen BX hos en väns föräldrar och hoppade direkt in i deras nya motorvägskryssare av direktionsmodell för ett ärende. När jag kikade ner på hastighetsmätaren och insåg att jag oavsiktligt passerat tvåhundra knyck med rätt bra marginal (preskriberat...) på den tomma riksvägen slog det mig att uppfattningen om hastighet inte sällan skiljer sig betänkligt från verkligheten (det hade känts som typ sjutti i fransosen, men med mindre missljud).

Tempocyklar pre-aero var ju i praktiken svinmjuka superlätta rör (och symaskinsolja istället för fett i lagren, men det är en annan sak...) just för att kunna hålla så hög hastighet som möjligt med jämn och hög effekt. Jag har en riktigt fin stålitalienare från skiftet 80-/90-tal och det är fan sublimt att köra fort, hårt och jämnt på den (men klämmer jag i ordentligt stående för att haka på ett ryck är ju hjulen i två helt olika riktningar). En cykel som inte är vridstyv/lateralt styv behöver inte nödvändigtvis vara långsammare (och den är sannolikt bekvämare, vilket ju faktiskt blir snabbare) men kan vara lite hårig att manövrera ibland under belastning (Heine hävdar ju att det är superpraktiskt att cykeln kan välja sitt eget spår, men jag tar gärna det ansvaret själv...) En klassisk linjehoj ska ju ha lite mer spänst för att kunna sätta emot även när man lassar in fyrsiffriga watt utan att man sladdar av vägen.

Sen är ju inte Heine alltid objektivt riktigt rätt på det; jag har gärna lite mönster när jag cyklar på grus (dammade - bokstavligt - rakt fram i en kurva i somras på mina slicks...) och jag tvivlar ordentligt på att en fälgbroms bara är en skivbroms på en jättestor skiva...

Jag har aldrig fattat det här med att man bli mindre trött på en mjuk ram/fetare däck. MR runt på min S5:a eller en 40 milare på min pendlare/alltiallo cykel så blir jag mest trött i benen av att cykla på pendlaren, trots att det går betydligt fortare på S5:an.

Den där Jan Heine tror jag inte ett ögonblick på, jag litar på mina ben!

izar sa:
Jag har aldrig fattat det här med att man bli mindre trött på en mjuk ram/fetare däck. MR runt på min S5:a eller en 40 milare på min pendlare/alltiallo cykel så blir jag mest trött i benen av att cykla på pendlaren, trots att det går betydligt fortare på S5:an.

man bör nog jämföra i övrigt likadana cyklar.

bra initiativ, alldeles för styva ramar för medelmåttiga påkar ute på vägarna :)
här är en rätt bra video där dom faktiskt jämför styvheten och ser hur ramen ger tillbaka energi,

jag tycker man känner direkt om en ram "planar", dock får man testa ganska många ramar för att hitta en favorit som laddar på det sättet man önskar. så, med rätt ram får man inte ut högre verkningsgrad men betydligt jämnare effekt under ett pedalvarv, vilket är ganska så användbart både för spurter och cykling i terräng mm.
nu kommer jag inte på märket men finns folk som bygger customramar i stål efter önskat flex, ger nog mer prestanda per krona än massproducerad kolfiber. många proffs är väl ganska petiga med att inte ha för styva ramar, dessutom testar de väl uteffekt i vindtunnel.

kais01 sa:
izar sa:

man bör nog jämföra i övrigt likadana cyklar.

Bägge i kolfiber den ena är en enligt alla en styv aeroracer och den andra en Ridley Alltid sin ser ut som en traditionell cykel.
Så det jag jämför är alltså Jan Heines våta dröm mot hans mardöm och har inte alls samma upplevelse.

konken sa:
bra initiativ, alldeles för styva ramar för medelmåttiga påkar ute på vägarna :)
här är en rätt bra video där dom faktiskt jämför styvheten och ser hur ramen ger tillbaka energi,
Så du menar att det egentliga problemet med itera var att den inte gav tillbaka all energi när den flexade?

nä, det är väl inget problem, mer att själva uppställningen visar att det skiljer mellan cyklar. sen när man har lyxen att välja cykel så beror det ju på hur mycket effekt man utvecklar och vad man föredrar. att bara utveckla merparten av effekten i nertrampet är kanske inte så optimalt dock, men det viktigaste är väl att cykeln är snygg och dyr antar jag.

kais01 sa:
hm sa:
Jag förstår inte rubriken? Handlar det om båtar?

det handlar om att heine säger sig ha funnit i ett dubbelblint test som refereras till i första posten att cyklar med visst flex är snabbare än styvare cyklar.

han drar en liknelse om man står och stöter mot en tegelvägg kommer man att kunna idka mer kraft om den flexar och fjädrar tillbaka i takt med att man trycker mot den. ungefär som sångaren som kommer i resonans med glaset och får det att spricka

han kallar det för att cykeln planar, dvs kommer att samarbeta med cyklistens cykliska kraftflöde så att detta blir högre. det handlar om ett femtiotal watt vid cirka 5-600 watt, dvs ordentligt mycket.

Det finns väldigt många konstruktörer av perpetuum mobiles, men en försvinnande lite marknad där betalande kunder som passar på att köpa gratis energi, här anar jag en baktanke om att herr Heine kan ha en bunt med specialrör som han vii sälja som en cykel helst rullandes pä tjocka compassdäck.

alltså, kolla videklippet, där ser man tydligt vad det handlar om. det är ingen svartmagi, energin lagras i ramen och ges tillbaka senare i pedalvarvet när man förflyttar trycket på vevarmarna med påkarna, alltså trampar! verkningsgraden är alltså den samma, eller snarare att förlustmekanismerna skiljer sig en del beroende på cykelns beskaffenhet i övrigt.
jag tycker dock det är fint att folk har en åsikt utan att överhuvudtaget sätta sig in i ämnet :)

haha, det kan bara bli bättre!
eftersom det kvittar vad man säger här så brukar det vara förståndigt att använda sig av en "oberoende" tredje part.

Tycker att alla proffs borde köra tokflexande ramar, tillverkarna har ju inte fattat något men Jan Heine har knäckt gåtan till den ultimata cykeln. Breda Compass däck, flexande ram och stänkskärmar...

Tillbaka
Topp