planande cyklar vs styvare är bättre

jan heine har nog rätt bra krut i benen så funkar nog med styvare ram också. frågan är ju ratiot mellan medel och maxeffekt och styvhet, spurtare bör ju favorisera det senare.
fan det är ju rätt kul ämne ändå, att det haverar i skitsnack om heine, kom med sakliga argument istället. han går ju mot strömmen, men samtidigt har det ju visat sig att marknaden faktiskt "följer" efter.

nu vet jag inte vilket år men jag kommer ihåg när cavendish bakhjul studsade typ ett par dm upp i luften sista pedaltagen på champs elysees, hade han vunnit med bredare däck eller flexigare ram haha? :)

Denna tråd får mig att tänka på ett citat som lär ha yttrats av en ryss som var på en arbetsplats som jag senare kom till: ”This is rubbish, there are no formulas.”.

izar sa:
Tycker att alla proffs borde köra tokflexande ramar, tillverkarna har ju inte fattat något men Jan Heine har knäckt gåtan till den ultimata cykeln. Breda Compass däck, flexande ram och stänkskärmar...

ingenstans ser man heine propagera för tokflexande ramar. däremot har han inte gett svar på vad som skulle vara optimalt.

att de fylligare men tunnväggiga däcken ger fördelar vid verklig åkning på verkligt underlag har cykelvärlden till slut kommit att omfamna. heine var länge ifrågasatt när det gäller detta. det måste förstås finnas en sweet spot även där, men vid utomhusåkning är man numer överens om att den i det största flertalet fall är tydligt mer än vanligt använda 23 mm.

när det gäller stänkskärmar är det väl upp till var och en om man vill ta det handikappet, har knappast med cykelns egenskaper att göra.

heine har däremot inte rätt i allt han säger, han fick mothugg av bland andra mig när han på sin blog dissade skivbromsar. eller dissade; det var egentligen bara i rubriken. sedan gjorde han en hyggligt balanserad framställning om fördelar och nackdelar.

kais01 sa:
men vid utomhusåkning är man numer överens om att den i det största flertalet fall är tydligt mer än vanligt använda 23 mm.
Det är inte så att utvecklingen av material och prylar går framåt? Övergången från 19->23 mm skedde typ för 30 år sedan så det är väl inte konstigt att vi nu har stegat upp till 25 mm och är på väg upp till 28 mm. Finns ganska många elitmotionärer som föredrar 23 mm fram för att få bra aeroprofil på däck och fälg.

Inom många andra idrotter används utrustning med anpassad flex till utövarens vikt och styrka samt användningsområde. Cykelmedia verkar vilja ha maximal styvhet även om de knorrats lite på senare tid om att vissa aerocyklar är för stumma. Utvecklingen går vidare.

jo trådens fråga är alltså om det är en liknande utveckling på gång för ramarna som det blivit för däcken?

Tillbaka
Topp