[Fulcross] Grusvägsrundor i Göteborgsområdet

ol__

Aktiv medlem
Update: Runda körs från franssons på lördag 30/6 kl 11.
Update: Runda planerad 20/5, http://happymtb.org/forum/read.php/1/1856556/1872911#msg-1872911. RR: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1856556/1874812#msg-1874812

ol__ skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan väl inte vara den ändå som blir lite
> extra glad när man ser att bruce lagt upp en RR?
> Jag har en ss-fulcross och vill ha fler grusvägar
> att köra på, och gärna mer sällskap. Körs det
> något i Göteborg? Vill inte hoppa över hinder,
> bara nöta grusväg.

Sunkmaster2000 skrev:
> Kanske läge att skapa en tråd för det.
> Cyclocross är ju en specifik gren.
>
> Det finns många fina grusrundor man kan köra men
> det är ju inte cyclocross och man behöver inte
> en cross för att köra dem. Det går ofta
> utmärkt att nöta grus med racer också.

Ok då, ny tråd :)

Var finns dessa fina grusvägsrundor? Då och då hittar jag en grusväg eller lite bredare stig som är trevlig, men får sällan ihop bra rundor utan att det kommer asfaltssträckor. Alternativt fastnar man i delsjöterrängen där det lätt blir antingen för tekniska stigar eller för mycket folk att kryssa mellan.

Visst går det fint att nöta grus med racer också. Min ss-fulcross är en gammal peugeotracer som fått 30mm CX-däck.

Senast ändrad:
Jag brukar köra i Hisingsparken/Slätta damm. En blandning av löparslingor, ridleder och skogsstigar. Undviker man att köra mitt på dan på helgerna och tar det lite försiktigt i vissa partier så undviker man att störa löpare och folk som är ute med hundar.

Då postar jag här med!

Jag tycker ju att området kring Sisjön och Sandsjöbacka borde vara bra, men hittar för dåligt. Vad säger lokalbefolkningen? PeterA? Xenomorf?

Jag skulle vilja ha tips på en längre runda man kan köra som träning för cykelvasan. Lätt och snabb bana. Tipsa gärna med hjälp av gps-spår eller karta.

velman skrev:
> Jag skulle vilja ha tips på en längre runda man
> kan köra som träning för cykelvasan. Lätt och
> snabb bana. Tipsa gärna med hjälp av gps-spår
> eller karta.

Natt + pannlampa/styrlampa + 12 varv på 8an i skatås = 96 km.

Senast ändrad:
fredrick skrev:
> velman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag skulle vilja ha tips på en längre runda
> man
> > kan köra som träning för cykelvasan. Lätt
> och
> > snabb bana. Tipsa gärna med hjälp av
> gps-spår
> > eller karta.
>
>
> Natt + pannlampa/styrlampa + 12 varv på 8an i
> skatås = 96 km.

Det är en variant. Finns det fler?

Jag hade tänkt föreslå en grusvägstur till helgen men har i sista mintuen blivit meddragen till Göteborgsvarvet då en kompis kompis blivit skadad, så träningen är omlagd de närmaste två veckorna. Men för att ideén inte ska glömmas bort lyfter jag ändå tråden :)

Fann en rolig grusvägssnutt på norra sidan om Säveån, ungefär mellan Fjälbo och Kviberg. Mix av packad morän och löst grus, trevliga kruvor halva stenkast ifrån vattnet. Dock bara ca 2,5km lång, sen blir det asfalt.

Några nya tankar om Sisjön/Sandsjöbacka?

Jag hade lite samma idéer får några år sedan när ägde en ren XC-cykel och laddade inför långlopp. Då hittade jag en del långa grussträckor mellan Hällesåkervägen och Älvsåkervägen.
Men det kändes lite krystat att behöva leta upp stigar när man har fina stökspår på hemmaplan.
Bytte därför cykel till något som passar bättre i skogen.

Sisjöstigarna är inte optimala att rejsa på. Jag har redan svårt att hålla folk lugna de få meter man måste köra för att komma ut i skogen.

Är det 100% grus som gäller blir det lite svårt om man bor i Göteborg, och bara vill gå ut genom dörren.

Närmst är väl Jonsered?
Både väster & öster om E20 finns grusvägar/skogsbilsvägar som går att få längre turer på.
Annars har jag själv kört med min CX i skogarna ovanför Floda - rätt gott om grusväg där.

Risveden/Vättlefjäll kan tipsas om, mellan Skepplanda-Gråbo-Sollebrunn
även där har jag kört många sköna höstmil på min CX.

Svartedalen uppe vid Kungälv likaså.
'
Ut och kör med er, den som söker finner!

Då var det där göteborgsvarvet avklarat och det är dags att ta tag i detta igen. Funderar på en easy grusvägstur till helgen lagom tills träningsvärken släppt. Någon som är på?

Nice, har försökt hitta den, tack. Att förbereda mig för retarden 2012 är en av anledningarna till att jag vill köra grusväg :)

Kul! Som jag tror jag skrev innan är jag ingen superatlet, om det är så att du tycker det är tråkigt att cykla med nybörjare :)

Jag tänker spontant lördag förmiddag, men är också flexibel med datum och tider ifall det är fler som är intresserade. Sen är ju nästa fråga var som är lämpligt att börja. Jag funderar lite, som jag gjort innan, på den sträckan som avslutade retarden 2010, delsjöarna - mölnlycke - hålsjön, och sen leta efter fler grusvägar i det området. Kanske runt Finnsjön? Sen har ju Hisingen och sandjöbacka/sisjön varit uppe som förslag, detta är dock helt nya området för mig så jag vet inte vad man isf börjar bäst.

Kan också tänka mig att hänga på en liknande runda någon dag.
Till helgen är det dock Hisingen Runt som gäller.

Sisjön tror jag är en no-go, man blir inte jättepoppis där.

Men lite längre söderut finns det iaf lite att välja på. En tänkbar väg är att ta sig ner och ta upp vid Hästebäcksvägen i Billdal, ridklubben har anlagt en förlängning på en befintlig grusväg, dock är den inte lättcyklad - riktigt brant på sina ställen. Kör man hela den och sen drar sig mot Lilla Årekärr söcer mot Tråkärsslätt finns det en del "promenad-grusvägar". Jag brukade ta de stigarna förr när jag var ute och mörkercyklade (innan jag skaffade min första riktiga cykelbelysning) om hösten och även som löprunda. Jag har faktiskt bara mött en orienterare där (creepy) men kanske står hästarna som spön i backen nu...

Tyvärr blir det inga ordentliga distanser. För kontinuerliga långa grusvägar måste man nog dra sig längre inåt landet. Det jag känner till ligger utanför Borås mellan Sandhult och Björkered, och där tror jag man kan få ihop en fin runda med mycket grus, titta på Hemsjön och Skäresjön - men GPS och lite Google Earth behövs nog först.

Jag hänger gärna med på en runda. Letar själv grusvägar... Lördag går bort då det är kalas för sonen. Om det blir till söndagen är jag med!

Gott att fler är på. Söndag förmiddag nytt förslag.

Tack för fler tips. tekman, länken gav mig inte så mycket, verkar bara visa trafikverkets vägar? Det vill säga större vägar. Missuppfattar jag något? Dock gav det mig idéen att titta in på några MC-forum som gav ytterligare några tips. Verkar finnas endel nordost om stan, gråbo, lerum etc.

För att få igång det ytterligare: Easy fulcrossrunda söndag 20/5, start Franssons kl 1000. Vi kör genom delsjöområdet ner mot mölnlycke och letar därefter lämpliga grusvägar kring finnsjön och hålsjön.

Pepp:

Jag hittar inte söder om mölnlycke utan går på studerade kartor och flygbilder. Tid och plats fortfarande flexibelt, jag ville främst boka in något så det blir av.

Senast ändrad:
Jag säger kanske. Var ute i Delsjöterrängen i går och snurrade. Blev lite mer bära/släpa än jag tänkte mig, men det var sjukt kul hur som helst.

Jag hittar tillräckligt väl för att slippa bära/släpa ner till mölnlycke, det är runt sjöarna sär nere jag är osäker. Iofs inga problem att få till en grusvägsrunda på 1,5-2mil i delsjöterrängen om man kör lite kors och tvärs, sen är det bara att addera varv tills man är nöjd. Lättare att bryta också. Problemet är att det lär vara folk på vägarna i helgen, men det lär det nog vara överallt å andra sidan.

Jag har för egen del spikat söndag, andra planer lördag.

Jag kommer inte med, det blir att vara med familjen i det fina vädret... Hänger på någon annan gång... Är intresserad av att veta om ni hittar grus:-) Lycka till!

Riskerar solorunda alltså, med det gör inget för då slipper jag skämmas. Dagens träning kan nog kännas imorgon ;)

Återkommer med rapport i vilket fall.

Visst, detta var inget engångsförslag :)

Om någon annan är intresserad hojta till, annars drar jag direkt och inte via franssons.

ol__ skrev:
> Pepp:
>
>
>

He he, hårda gubbar, käkar grus :)

Hoppas du/ni hittar lite schyssta vägar, stigar. Gröna kartan sen är det ju bra virra runt ;)

Dåså, dags för en liten rapport.

VARNING! Sunkiga mobilbilder från budgetsmartfån (blir dock lite bättre med hipsterkamera) och onödigt mycket text.

Eftersom det blev solo drog jag mig lite till i sängen och kom iväg något senare än planerat. 18 grader visade termometern när jag stack, himlen blandat sol och moln. Körde förbi lilla och stora Delsjön innan jag vek av söder mot mölnlycke. De flesta är nog bekanta med delsjöterrängens grusvägar - breda och välskötta, tråkiga transportsträckor på MTB men trevliga rallysträckor på fulcross :) Relativt lite folk ute med tanke på det fina vädret, behövde inte kryssa alls mycket mellan människor.

shot_1337506156394.jpg

Efter Delsjöskogen hade jag på karta spanat in något som verkade vara mindre grusväg/större stig som gick norr om Rådasjön. Det visade sig vara singeltrack.

shot_1337507376537.jpg

Jag lider av ganska svår spångest när jag kommer med 2,2" däck och det blev inte bättre med 30mm :) Men fulcrossen är iaf lättare att bära. Denna singeltrack gick på det stora hela riktigt hyggligt med fulcrossen, men till slut fick jag vända om då det blev alltför mycket sumpmark. Jag fann då en betydligt trevligare bredare stig som varierande mellan 60-120cm och förmodligen var det den jag från början sökte. Väster om mölnlycke fanns sedan hårdpackade morängrusvägar som jag bara utnyttjade en bit, enligt kartan finns det mer.

shot_1337508310525.jpg

Tog mig genom Mölnlycke på cykelvägar och trampade vidare mot Finnsjön. Här kom jag först in på en meterbred grusväg, som sen blev traktorväg av det värre slaget. Jag tänkte att här måste en jumboskotare dundrat fram, för i mitten fanns en 60cm bred remsa av vad som tidigare förmodligen varit hård fin grusväg, och vid sidan av denna remsa hjulspår modell enorma. Efter ett tag fann jag en skyldig som förmodligen haft hjälp av sin kompis Volvo A30.

shot_1337509356187.jpg

Nere vid Finnsjön fanns någon form av slinga som gick runt sjön. Återigen förvånatsvärt lite folk så det gick att köra ganska hårt. Här kom den stora skrattfesten. Sträckan började med en kraftig uppförsbacke som sedan följdes av sköna nerförsslingor, uppförsbackar som hela tiden var lite kortare än nerförsbackarna, smågupp och så kurvor, kurvor, kurvor. Mys :)

shot_1337509804484.jpg

Därefter hittades traktorvägar som tog mig mot Hålsjön.

shot_1337511688416.jpg

Här blev jag lite orolig för var jag skulle ta vägen men efter att ha burit cykeln genom bland annat en stig som blivit bäck fann jag nästa skrattfest.

shot_1337512257306.jpg

Slingrande stigar, ungefär en meter i bred. Dock mindre packat grus, så ganska tungcyklat. Passerade en eller två korsningar, så det verkade finnas ett litet mindre nätverk av dessa stigar. Tänkte att det måste vara häststigar med tanke på utformning och spår, och mycket riktigt fann jag följande skylt när jag kom ur skogen.

shot_1337513643909.jpg

Tråkigt med den undre bilden. Från Hålsjön blev det en sista bit grusväg söderut.

shot_1337514182682.jpg

Jag hade sedan tänkt att försöka hitta grusvägar upp till Mölndal och sen genom delsjöområdet igen, men efter att provat en återvändsgränd bedömde att nu fick det vara. Alla sidospår och felkörningar under turen hade tagit ut sin rätt och energidepåerna var nere och skrapade på de sista smulorna. Lilla otränade jag fick ta asfaltstransport hem.

Sen ska man ju tydligen ha minst en bild på sin hoj i en RR :) Fanns inga sunkiga soffor längs turen, så det fick blir mot en sten. Min fransyska har idag fått bekänna färg igen - hon levererar och klagar sällan. Sen hon fick nya hjul har hon strålat. Ignorera vevpartiet, det ska bytas ut.

shot_1337512361889.jpg

Senast ändrad:
Verkar som du fick en finfin tur! Kul att se bilder, från för mig nya områden:) Kul läsning och plus för ritad slinga... Jag hänger på när jag kan (har två små barn..), cyklar dock inte på fulcross utan fultysk 29" mtb;)

Supernajs och snygga bilder, tack!

Trist med stigtalibaniseringen, det borde ju funka med både människa, häst och cykel tycker jag. På Järvafältet här i Sthlm, där jag oftast hojar, rullar jag en del på häststig och det har aldrig varit ngr bekymmer eller gnäll. På knugens mark ute på N:a Djurgården finns det några gångstigar med överkorsad cykel men det struntar jag i ibland.

Bump :)

Jag funderar på antingen delsjöområdet som jag kan, eller hisingsparken som jag aldrig kört i.

@andebjor: Då kan vi köra vilse tillsammans ;)

@RobinWa: 42/16 just nu, men tanken är att dreva ner något när vevpartiet väl byts ut (tummen har fastnat!). Den började att användas till pendling och till grusväg/större stig så tror jag något lättare utväxling är att föredra, iaf för mig.

När och var är inte så noga för mig. Att köra vilse är jag inte heller rädd för.

Men hur har jag kunnat missa denna tråden?

Gott! Jag lutar just nu åt en easy-tur på lördag förmiddag i delsjöområdet av ren bekvämlighet :)

Tillbaka
Topp