Rubriken på det avsnitt du refererar till var: "Stigarna används av många och det finns några små trick för att undvika onödigt slitage." Helt enkelt några små tips i all anspråkslöshet.
Vad som är onödigt eller ej är ju självklart öppet för diskussion. Min uppfattning är dock att relationen till övrigt friluftsfolk tjänar på att man, där det är möjligt, försöker cykla på ett sätt som minskar "slitaget" på stigarna.
Kör man i kanten på en lerpöl så kommer den efterhand att breddas och göra det svårare för fotgängare att passera. Det är, återigen, var och ens val om man bryr sig om detta eller ej. Det optimala är ju dock som du själv skriver längre ned att stigen hittar en alternativ dragning där alla kan passera torrskodda.
Om en spång kommit på plats främst för att hålla folks fötter torra eller för att minska erosion är väl av underordnad betydelse? Spången finns där på en plats där cyklar annars lämnat tydliga, och av många betraktat som fula, spår i underlaget - då man lika gärna använda den.
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan se flera saker som jag ifrågasätter. Men
> två punkter som jag bara inte kan hålla mig
> från....
>
> * Är det blött så kör rakt igenom
> vattensamlingen eller lerpölen istället för att
> bredda stigarna genom att köra vid sidan om. Det
> ingår att bli smutsig när man kör MTB.
>
> WHY?!?! Det är väll bara bättre om det blir en
> stig på ett torrare avsnitt? Även de som vandrar
> och rider brukar uppskatta detta.
>
> * Om du inte törs cykla över en spång så bär
> cykeln. Plankan finns där för att skydda
> underlaget.
>
> Helt allvarligt?! Skydda marken?! Spängerna går
> ju över lerhål och vattenpölar. Sådanna som i
> punkten åvan rekomenderas att köra rakt igenom?
> Är det bara jag som trott att spängerna byggs
> där för att folk inte skal bli blöta om
> fötterna?!